Het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch heeft zijn Instragam-account flink opgeruimd. Honderden fotos werden verwijderd en het merk maakte van de gelegenheid gebruik om een niet mis te verstane boodschap na te laten voor hun volgers. De actie is de zoveelste in het rijtje in het vernieuwingsproces van het geteisterde label.
Het merk dat vijf jaar geleden nog furore maakte bij tal van jonge vrouwen en mannen, doet er alles aan om de reeks schandalen achter zich te laten en een nieuw imago op te bouwen. Het merk begon zijn pluimen te verliezen toen voormalig CEO Mike Davies de gemoederen beroerde met enkele controversiële uitspraken. De toen zeventigjarige Jeffries stak niet onder stoelen of banken dat zijn kledij enkel en alleen bedoeld is voor jonge, magere en aantrekkelijke vrouwen en mannen en niet voor mensen met een maatje 38.
Wasbordjes
Maar Jeffries stelde niet alleen hoge eisen aan zijn cliënteel. Ook het personeel, waarbij het enige aanwervingscriterium het uiterlijk bleek te zijn, moest eraan geloven. Knappe jonge mannen met een afgetraind wasbordje en goeduitziende blondines moesten de kleding aanprijzen. Het Amerikaanse merk werd meer dan eens beschuldigd van discriminatie en racisme, wat een enorme weerslag had op de verkoopcijfers.
Ondanks enkele kleine ingrepen, zoals het aankleden van zijn personeel en het weghalen van halfnaakte fotos in de winkels, was Jeffries zijn positie onhoudbaar geworden. De CEO hield de eer aan zichzelf en verliet in 2014 het bedrijf. In een poging de geleden schade te herstellen, werd het management vernieuwd en werd een nieuwe strategie uitgetekend.
Marketing
Van toen af aan wilde het bedrijf zich vriendelijker opstellen. Om de buitenwereld op de hoogte te brengen van hun nieuwe koers werden seksueel gedreven marketingcampagnes stopgezet en werd het alomtegenwoordige logo aangepast. De kleur zwart maakte zijn intrede en de focus op het perfecte lichaam werd verlegd naar de hedendaagse klant. Die lijn werd ook doorgetrokken naar het personeel. De aanwervingscriteria werden herzien en voortaan maken ook mannen en vrouwen zonder sixpack of wespentaille kans op een job in één van de vele filialen.
De laatste horde die het bedrijf moest nemen, was misschien wel de moeilijkste. Op sociale media werd Abercrombie & Fitch meer dan eens met de grond gelijkgemaakt door populaire bloggers, stylisten en journalisten. Om ook deze groep wantrouwige internetgebruikers terug te winnen, maakt het merk schoon schip op Instagram. Alle oude fotos werden verwijderd en maakten plaats voor een niet mis te verstane boodschap: Iedereen heeft altijd de mond vol over ons, staat te lezen op de foto. Jullie denken echt te weten wie we zijn.
Meteen daarna werden een hele resem fotos gepubliceerd uit hun nieuwe marketingcampagne onder de naam This is Abercrombie & Fitch. Met bijschriften als a brand new day en something more you wil het merk nog maar eens duidelijk maken dat het er alles aan doet om het verleden te begraven en opnieuw klanten aan te trekken. Of de klanten het merk opnieuw zal omarmen, valt af te wachten.