Kom eens piepen naar het doen en laten van onze klas Welkom in de Lollifantklas
Ik ben Lollifant, de klaspop en ik vind het heel fijn in de kleuterklas.
Deze site gaat over het wel en wee van onze klas.
Hopelijk kan je in onze klas openbloeien met je hoofd, je hart en je handen!
Er is plaats voor je uitbundige vreugde en soms ook voor je verdrietjes.
Je kan aan mama, papa, opa, oma,... laten zien wat hier allemaal gebeurt. Kijk maar gauw verder.
26-02-2011
oma en opa in de klas - donderdag
Donderdag kwam de opa van Xander op bezoek, Ilaria mocht haar Mimi verwelkomen en Oma Godelieve van Jorre kwam een verhaal voorlezen.
Mimi toverde ons om toch echte koks, voorzien van kookmuts en kookschorten! Wauw, wat zagen onze koks er knap uit. Ze bracht chocomousse mee en maakte samen met de kleuters pudding. De opa van Xander mocht gezelschapsspelletjes spelen en deed dit super goed. En na de laatste speeltijd mochten we naar een leuk verhaaltje luisteren van oma Godelieve.
Woensdag kwamen de mamy en papy van Klara pannenkoeken bakken en kwam de papy van Jonas een spelletje spelen. Mamy bakte een heuse stapel pannenkoeken en ja hoor, alles was op! De kleuters smulden alles op! Sommige kleuters aten wel 3 pannenkoeken. De papy van Klara en de papy van Jonas speelden leuke spelletjes met ons. Het was een hele leuke voormiddag!!!
Dinsdag mochten we de 2 oma's van Jorre verwelkomen in de klas en de oma van Yani. Oma Godelieve bakte gewonnen brood voor ons en dat vonden we overheerlijk! De andere oma van Jorre knutselde met ons. Moeps, de oma van Yani las voor ons een heel leuk boek voor!
Wat waren de kleuters enthousiast wanneer ze wisten dat we een robotje gingen knutselen! Een dagje eerder dan gepland ("juf, wanneer gaan we nu een robot maken?)"gingen we aan de slag.
Gisteren daagde juf Joëlle ons uit. Zo moesten alle klassen een windmolen maken. De winnieklas en de iejoorklas maakten warme chocomelk. De knorretjesklas, teigetjesklas en lollifantklas mochten rekenen op de hulp van 2 oma's en juf Rose om lekkere soep te maken. Hartelijk dank voor jullie hulp!!! Alle kleuterklassen dansten ook samen op 'witte zwanen zwarte zwanen' en daar kregen wij het lekker warm van.
Kijk maar naar onze foto's van een leuke voormiddag!
Hop hop hop, 2 ridders in galop 2 ridders op een draf heuvel op en heuvel af Ze komen bij de torenpoort klop klop heeft iemand ons gehoord De wachter zegt: "treed binnen, treed binnen het feest kan beginnen."
Deze week werken we rond ridders, jonkvrouwen en kastelen. Kijk maar mee!
Volgende week wil onze juf graag met ons een robotmannetje knutselen. Wanneer jij ons kan helpen aan lege batterijen, mag je deze aan je kleuter meegeven. (Hoe meer, hoe beter!)
Na 2 weken spelen en werken was het tijd voor een kleine quiz. De juf stelde enkele vragen en de kleuters gingen opzoek in de boeken.
Enkele vragen: - toon mij een planteneter - toon mij een vleeseter - zoek een vulkaan - hoe stierven de dino's (3 keuzes mogelijk) en zoek hiervan een prent. - toon mij een vliegende dino - toon mij een zwemmende dino - toon mij een stegosaurus, een triceratops, een diplodocus, een tyrannosaurus, een velociraptor,... - zoek een mamadino met haar kindje - zoek een skelet - zoek mij een prent waar er opgravingen op te zien zijn - zoek een prent met een meteoriet - zoek een ei van een dino - waar zijn de dino's aan het vechten -...
De kleuters zochten vol overgave in de informatieve boeken en vonden telkens de juiste prenten. Een dikke bravo!
Ik ben een triceratops mijn neus is groot en sterk ik hou ni zo van slapen, ik ben liever aan het werk. Ik ben een stegosaurus met stekels op zijn rug ik hou erg veel van knuffelen, maar ik krijg nooit een knuffel terug Ik ben een diplodocus, ik eet heel graag een plant ik kook zo nooit maar eet ze koud, ik ben bang dat ik me verbrand. Ik ben een Tyrannosaurus, een heel gevaarlijk beest blijf maar uit mijn buurt want anders ben je er geweest!
Deze week werkten we verder rond dino's. We speelden heel veel spelletjes (met o.a. letters en woorden herkennen, dezelfde prentjes zoeken, woorden naschrijven op het bord,...) We maakten ook een vulkaan. Kijk maar mee!
Vandaag hebben we ons eerste stopmotionfilmpje gemaakt. De juf vertelde een verhaaltje en wij mochten stap per stap dit uitbeelden met onze playmobil en lego duplo. We trokken er heel veel foto's van en als je op onderstaande link klikt, kan je het resultaat zien.
Kom zet je bimbambomtijdmachine aan om naar de dinotijd te gaan. In het flits is het gedaan dus zet je bimbambomtijdmachine aan om bij de dinos op bezoek te gaan.
Zie je daar die dino met zijn lange nek? Dat is de diplodocus, zijn poepje wandelt gek. Zie je daar die dino met zijn grote schild? Dat is de triceratops, soms brult hij heel erg luid. Zie je daar die dino met zijn scherpe klauw? Dat is de velociraptor, hij graait ermee naar jou? Zie je daar die dino met zijn grote kop? Dat is de tyrannosaurus hij slorpt je zo graag op.
Vrijdag hebben we aan schrijfdansen gedaan. We tekenden eerst een vulkaan in de lucht op muziek en nadien gingen we aan de slag met wasco's en groot papier.
Een sneeuwman is een grote pop. Heel vaak heeft hij een hoedje op. Een sneeuwman is een witte reus. Hij heeft een lange wortelneus. Een sneeuwman is van sneeuw gebouwd. Hij heeft het altijd lekker koud. Nooit heeft hij iemand iets gedaan. Toch moet hij altijd buiten blijven staan. Je snapt dat hij nooit eens niest, terwijl het buiten zo hard vriest. je weet dat hij nooit eens praat of lacht. Hoewel... Wie weet... Misschien.. Vannacht.
Deze week leren wij over de winter. We kennen al een versje en luisterden al naar het verhaal 'Stanneke sneeuwmanneke'. We dansen heel graag op de pinguïndans en vandaag mochten we in de klas van het vijfde leerjaar naar een paar kleine infofilmpjes kijken . - http://www.youtube.com/watch?v=mAlEN6aWN70 - http://www.youtube.com/watch?v=RHuASIIp-3U - http://www.youtube.com/watch?v=r_iEg-D9_5g We hebben vandaag in groepjes een iglo gemaakt van suikerklontjes en glazuur. Het bovenste deel van de iglo was heel moeilijk te bouwen, daarom hebben we een oplossing gezocht. Kijken jullie mee?
Elke klas van een school die deelneemt aan het fruitproject Tutti Frutti, kan na de kerstvakantie meedoen aan de Tutti Frutti-wedstrijd. Ook wij doen graag mee om de kinderen een leuke stimulans te geven om meer fruit te eten. De wedstrijd loopt over 10 lesweken tijdens het tweede trimester (uitgezonderd de krokusvakantie).
Is het mogelijk om je zoon/dochter alle dagen een stukje fruit mee te geven?
Hoe meer fruiteters, hoe meer kans dat wij winnen!
Vorige week werkten we rond 'tijd'. Zo bespraken we de kalenders (maandkalender, jaarkalender, dagkalender, weerkalender). Dinsdag vlogen we door de tijd want we kleefden prentjes van baby tot bejaarde op en maakten een knutselwerkje (ooievaar) voor de mama en papa van Xander die met hun babytje THIJS van 3 weken naar de klas kwamen. We maakten ook zelf een zandloper, we knutselden een horloge (versieren van het bandje) en we maakten ook nog een klok. We leerden een beetje over de klok: de grote wijzer moet op 12 staan en de kleine wijzer zegt ons het uur, de '12' staat bovenaan en we kleefden de cijfers van 1 tot 12 op.
Het nieuwe jaar starten we met het thema: tijd (toepasselijk hé). Wie voorwerpen rond tijd heeft en deze een weekje kan missen, mag dit meegeven aan zijn/haar kleuter. (klok, wekker, horloge, kalender, speelgoedklokje, keukenwekker, zandloper, boekjes rond tijd, ...)