Vandaag mijn laatste dag werkplekleren! Ik ben vandaag
begonnen met nog wat openstaande facturen in een lijst te plaatsen. Daarna heb
ik de artikelenlijst die ik gisteren al had opgemaakt, allemaal in U-mapjes
moeten steken. De rest van mijn dag zag er eigenlijk hetzelfde uit, ik heb zelf
verkoopfacturen mogen opmaken in BOB50. Daarna werden deze afgedrukt en heb ik
ze verzendklaar gemaakt. Aangezien de bedienden stoppen om 16:00 u, was het dan
ook een vrij kort dagje. Het laatste uur verliep vrij rustig en heb ik nog een
babbeltje geslaan met mijn collegas. Als ik nu terug kijk op de week, moet ik
eerlijk toegeven dat deze 5 dagen zeer snel voorbij zijn gegaan! Ik kijk met
een zeer goed gevoel terug op de week werkplekleren en het was dan ook zeker
een positieve ervaring, waarbij ik toch op een aangename manier veel bijgeleerd
heb! & het positief evaluatieformulier is natuurlijk ook mooi meegenomen!
De dag begonnen met wat observatie, mevrouw Janssens heeft
me getoond hoe ze wekelijks de bestellingen voor de leveranciers ingeeft in
BOB50. Daarna heb ik nog wat uitgaande post verzendklaar gemaakt. Vlak voor de
middag heb ik het bedrijf denk ik een zeer grote dienst bewezen, ik heb hen
getoond hoe makkelijk het is iets uit te rekenen in Excel aan de hand van wat
formules. Ze hadden een artikelenlijst (van wel méér dan 1000 verschillende
bouten!) waar ze de aankoopprijs, een percentage en dan de totale bruto verkoopprijs
wouden van weten. Meneer Richert Janssens was over een paar jaar begonnen met
dit met behulp van een rekenmachinetje allemaal te gaan uitrekenen, wat hij
natuurlijk al redelijk snel terug had opgegeven. Daarom heb ik deze lijst
aangemaakt voor hen, met verschillende percentagebedragen (omdat ze het er nog niet over eens waren, of ze voor elk
artikel wel het zelfde percentagebedrag zouden gebruiken) en heb ik voor hen
een samenvatting gemaakt, met een aantal voorbeeldjes hoe je in Excel tewerk
moet gaan. Ik had eerder gedacht dat ik deze week van hen ging bijleren, maar
blijkbaar kan het ook omgekeerd!
Na de lunchpauze heb ik dan wat fotos van het bedrijf
genomen en heb ik een gesprek gehad met de magazijnverantwoordelijke i.v.m. de
vraagjes van de GIP-opdracht. Het was echt een leerrijk gesprek en ik had ook
nooit gedacht dat ik als meisje iets ging bijleren over de onderdelen van een
voertuig! Wat mooi meegenomen was, waren sommige begrippen die ik herkende uit
de les bedrijfshuishoudkunde. Daarna heb
ik me nog wat bezig gehouden met factuurnummers te noteren op het
rekeninguittreksel in kwestie (zie woensdag 26/10).
Vandaag was maar een
kort dagje en eigenlijk eentje zonder veel afwisseling. Ik ben vanmorgen
begonnen met nog wat dingen af te werken van gisteren, het noteren van de
openstaande facturen. De rest van de voormiddag heb ik alle rekeninguittreksels
moeten nakijken van de afgelopen maanden en telkens als ik een betaling van een
aankoopfactuur tegenkwam , moest ik deze factuur gaan opzoeken. Het bedrijf
schrijft steeds nog met potlood op elke factuur een nummer, deze moest ik dan
noteren op het rekeninguittreksel. Het is wel wat extra werk, maar het bedrijf
heeft hiervoor gekozen omdat het dan makkelijker is om iets terug te vinden (en
dit ook heel wat tijd bespaard voor de boekhouder). Morgen zou ik normaal
gezien met de aankoop en magazijnverantwoordelijkeeen gesprek hebben i.v.m. een GIP-opdracht,
ik kijk er al naar uit!
Vandaag heb ik vooral mijn dag gevuld met het noteren en
verwerken van de nog openstaande facturen. Dit wil zeggen dat ik in de boeken
steeds moet nakijken welke facturen (al dan niet dringend) betaald moeten worden.
Dit voor de klanten, particulieren en garages. Dit moest ik dan ook aanpassen
in BOB50 (aanduiden 1,2 of 3° aanmaning of bijstand van een advocaat). Als dit
allemaal gebeurd was, moest ik deze brieven afdrukken (er uiteraard een kopie
van maken voor het bedrijf) en deze verzendklaar maken. Dit word ook nog eens opgeschreven vooraan in
het boek in kwestie (Naam, datum waarop de factuur al moes betaald zijn + het nog
te betalen bedrag).
In de namiddag heb ik om eventjes af te wisselen de
verzendnotas ingeschreven, afgedrukt en ook verzendklaar gemaakt. Gisteren had
ik al eens vermeld op het bedrijfd welke documenten ik allemaal nodig heb (GIP-opdracht)
maar omdat Mevrouw Janssens me vertelde dat ze geen recent organigram meer had
van het bedrijf, hebben we deze samen aangemaakt. Even later kwam zoals
beloofd, de uitgebreidere rondleiding. Omdat er net een voertuig in het atelier
stond mocht ik eens mee in de smeerput, zodat ik alles eens van dichtbij en in
het echt kon zien. Zo kon Meneer Janssens mij makkelijker het belangrijkste uitleggen
over de verschillende soorten bladveren, luchtbalgen en onderdelen. Om mijn dag
af te sluiten heb ik alle openstaande facturen, die ik eerder vandaag al had
verwerkt, in Word geplaatst.
3 verschillende bestanden: Klanten, particulieren en garages
- Naam van klant
- Datum factuur
- Factuurnummer
- Te betalen bedrag
- Eventuele memo (bv. Bij advocaat)
De dag begonnen met wat uitleg over Sage BOB 50, een
boekhoudprogramma. Mevrouw Janssens heeft me bijvoorbeeld getoond hoe je
aankoop- en verkoopfacturen boekt, schuldvorderingdossieren (aanmaningen) kan
opmaken, klanten- en leverancierslijsten aanpast en hoe je alles centraliseert
om daarna te valideren. Ook heb ik kort
wat uitleg gekregen over het programma Colcat, hiermee kan je originele nummers
opzoeken om daarna om te zetten naar een artikelnummer of om bijvoorbeeld een
klant/leverancier op te zoeken. Om uit te testen of ik deze programmas al wat
onder de knie had, mocht ik in de voormiddag leveringsbonnen ingeven. Net voor
de middagpauze heb ik ook nog wat extra uitleg gekregen over de werkwijze van het
bedrijf.
In de namiddag heb ik met BOB50 de betaling van
aankoopfacturen mogen verwerken, die ik dan ook meteen moest controleren met
het rekeninguittreksel in kwestie. Daarna heb ik een kleine rondleiding
gekregen in de werkplaats en ben ik al een kijkje mogen gaan nemen bij de
opslagplaats voor de handelsgoederen. Aangezien mevrouw Janssens zelf alleen
instaat voor de administratieve taken, zal er mij iemand uit het atelier één
van de volgende dagen een uitgebreidere rondleiding geven. Terug op het bureau
heb ik via de verzendingsnota de verkoopfacturen opgesteld, die ik daarna
meteen verzendklaar maakte (documenten printen, in envelop steken en de nodige
postzegel opkleven). En om de dag af te sluiten wordt er nog een back-up
gemaakt en alle verwerkte documenten eventueel nog geklasseerd.