Vandaag was een maar een halve dag op school. Juf
Hotskeopende de dag met gezelligheid en
sfeer.Zij en de kleuters zongen
allerlei Bijbelliedjes dat de kleuters zelfmochten kiezen. Nadien vertelde ze een Bijbelverhaal.
We vlogen er onmiddellijk in. We zongen ons liedje van
handen wassen nog een keertje. Dit met resultaat! De kleuters konden het lied
vlotjes meezingen en de bijhorende gebaren maken. U kan het liedje ook
terugvinden op deze blog.
Nadien was het tijd om aan het werk te gaan. De hoeken die
de dag ervoor werden aangeboden,waren toegankelijk voor de kleuters om in te
spelen. Dit waren de poetshoek, bewegingshoek, verzorgingshoek en opmaakhoek.
De kleuters konden ook nog experimenteren met de materialen in de
watertafel.Daarnaast hadden we in
plaats van zeepjes maken een andere knutselactiviteit voorzien: verven met
bellenblaas.
Deze knutselactiviteit had een goede begeleiding nodig. We
hadden botervlootjes klaargelegd met daarin water, afwasmiddel en blauwe
plakkaatverf. De kleuters trokken hun schort aan. Ze namen ieder een rietje en
mochten beginnen blazen, tot de bellen boven de botervloot kwamen. Ze moesten
snel een wit papier nemen en deze zachtjes tegen de bellen drukken. Je kreeg
dan een leuk effect, waar je de blauwe bellen op een wit papier kon waarnemen. Deze
activiteit was bijzonder in trek. Bijna alle kleuters hebben dit werkje
gemaakt. Sommige hadden er zelfs zoveel plezier in dat ze er wel vijf hadden
gemaakt! Ook dit gaf ons weer een goed gevoel J.
Omdat er in de poetshoek ook een wasdraad met sokjes hing,
hadden we een idee gekregen om er ook een werkje van te voorzien. De kleuters
kregen een blad met daarop een wasdraad, en een blad met prentjes van
jeansbroeken of blouses in allerlei maten. Het was de bedoeling dat de kleuters
deze zouden ophangen aan de wasdraad van klein naar groot en omgekeerd.Ze hadden de mogelijkheid om deze jeansbroek
of blouses een mooie kleur te geven met kleurpotlood of stiften.
We hadden nog eventjes tijd over. Omdat de kleuters ons gevraagd hadden om nog eens bellen te blazen,
hebben we dit nog gedaan. Het was een prachtig moment om die lachende
gezichtjes nog te zien, alvorens we terug naar België moesten vertrekken.
En toen was het, jammer genoeg al het einde van de dag. Dit
wou dus ook zeggen het einde van onze projectstage. We hadden een hele leuke
tijd met juf Hotske en de kleuters! We gaan ze heel erg missen! ze zeiden van die schattige dingen tegen ons en we
voelden dat we welkom waren. Het was een
heel leuke ervaring en we hebben er veel uit geleerd.
Wij willen ook de ouders van de kleuters bedanken voor hun
goede medewerking!
Het was vandaag weer een bewogen dag in CBS De
Zonnewijzer.Juf Hotske is de dag
begonnen met leuke Bijbelliederen en heeft erna een Bijbelverhaal verteld.
Toen waren wij aan de beurt. We hadden allerlei vernieuwende
materialen voorzien rond het thema schoon en vuil .De kleuters begonnen er zeer enthousiast aan!
We maakten zeepjes van zeepschilfers en vloeibare zeep. De kleuters vonden het
zeer fijn om eraan te ruiken en ook om ze tot een stevig zeepje te kneden. Ze
mochten hun creativiteit de vrije loop laten gaan en een vorm naar keuze
maken.Er waren verrassende resultaten
bij!
We hadden de huishoek omgebouwd tot de poetshoek. Er waren
verschillende schoonmaakmiddelen voorzien zoals: sponsjes, vaatdoeken, dweilen,
poetsschorten, een vuilnisblik en borstels en tenslotte ook nog een lange
wasdraad waar babykleertjes en babysokjes ophingen. Deze hoek was een succes!
Er waren enkele jongens en meisjes die de volledige huishoek aan het poetsen
waren, waarvan zelfs de buitenkant van het huisje. Ook van de sponsjes bleef
niet veel over, dus ze hebben wel heel hard gewerkt!
Er was boven ook een badkamertje aanwezig. Er waren twee
grote(re) poppen voorzien die konden gewassen worden in een minibadje. Maar er
was nog veel meer! De kleuters konden de poppen wassen met vochtige doekjes en
washandjes. Ze konden de poppen ook een luier aandoen en aankleden. De kleuters
vonden het plezierig, zowel de meisjes als de jongens! Er was een kleuter die
de baby volledig had verzorgd en helemaal alleen een luier had aangedaan. We
vonden dit schitterend en hebben hier in bijlage dan ook een foto van
toegevoegd. Op het einde van de dag heeft deze kleuter dan ook mogen vertellen
aan de andere kleuters dat hij de pop helemaal alleen een luier had
aangetrokken. Hij was heel fier en dit deed ons dan ook zeer veel plezier!
We hadden dan ook nog een experimenteertafel aangeboden. Dit
was een plastic bak met daarin een beetje water. Er lagen verschillende
materialen bij die in potjes zaten zoals: stukjes bruisbal in verschillende
kleuren en geuren,waterwascos waar de
kleuters spontaan mee gingen tekenen op de binnenkant van de plastic bak,
trechters in verschillende formaten, rietjes, plastic lepeltjes, vloeibare
zeep, waar de kleuters bubbels mee hebben gemaakt, plastic flesjes.Deze waterbak sprak meerdere kleuters enorm
aan. Het was bedoeling dat ze gingen experimenteren en ontdekken dat je met
water en andere materialen verschillende dingen kan uitvoeren. Het is de
kleuters dan ook goed gelukt. Sommige maakte er een soepie of smurrie van.
De andere waren dan gefascineerd doorhet water door de trechters te gieten en te zien dat er een hele
waterstraal uit kwam.Ze vonden het
zelfs zo leuk dat ze het heel jammer vonden om te wisselen van activiteit! Echt
fijn om te zien!
De bouwhoek in de gang werd omgevormd tot aan de ene kant de
bewegingshoek en aan de andere kant de opmaakhoek.Aan de wand van de bewegingshoek hingen
pictogrammen met daarop verschillende lichaamsdelen. Er werden ook twee zachte washandjes voorzien
en twee badsponzen. De kleuters konden doen alsof ze elkaar wasten. De kleuters vonden
dit zeer leuk en konden er maar niet genoeg van krijgen. Ze kwamen ook aan ons
vragen of ze ons mochten wassen. We
hebben hier een aantal leuke fotos van genomen. U kan deze terugvinden op onze
blog.
Aan de andere kant van de bewegingshoek hadden we twee
tafeltjes tegen elkaar geschoven en daar allerlei materialen opgelegd, waarmee
de meisjes en jongens zich konden mooi maken. Dit vonden ze heel fijn! Er waren kleuters die
de haren hadden gekamd en met allerlei speldjes, haarbanden, elastiekjes,
hadden verzorgd. Ze bewonderden zichzelf
nadien in de spiegels die op de opmaaktafel te vinden waren. Het bleef niet bij het verzorgen van de haren.
Enkele kleuters schitterden ook met de mooie juwelen (kettingen, armbanden) die
op de tafel te vinden waren.
De activiteit schrijfdans was een schot in de roos! De
kleuters maakten hier voor het eerst kennis mee. Schrijfdans is een vorm van
voorbereidend schrijven. Er werd een verhaal verteld van Floddertje en de
scheerschuim van papa. We hadden op voorhand de lage banken met vuilniszakken
afgedekt. De kleuters trokken een schortje aan en luisterden naar het verhaal.
Floddertje spoot scheerschuim op de vuilniszakken en mochten met hun handen en
vingers verschillende bewegingen in de scheerschuim maken. De leidster vertelde
over smeerkees de hond van Floddertje, die van links naar rechts begon te
kwispelen. Het was dan de bedoeling dat de kleuters op een leuk/vrolijk
muziekjeook van links naar rechts met
hun vinger(s) bewegingen maakten in de scheerschuim. We konden zien dat de
kleuters ervan aan het genieten waren. Datgaf ons zelf ook nog meer motivatie op dat moment. Het was schitterend
om te de kleuters zien te genieten. U vindt ook nog enkele fotos op deze blog
van uw kleuter die aan het werk is.
Om de dag af te sluiten gingen we buiten een beetje bewegen.
Op een vrolijk muziekje mochten de kleuters tussen bellenblaas lopen. Wanneer
het muziekje stopt, werden ze zelf allerlei bellenblaasbellen en bleven
stilstaan. Sommige kleuters hielpen ons goed om een bepaald bellenblaasbel te
zijn.
Net voor we naar huis gingen, vroegen we aan de kleuters welke activiteiten
van de dag ze heel fijn en wat minder fijn vonden aan de hand van een enquête
metsmileys die ze mochten inkleuren. Ze
vertelden ons welke (nieuwe) materialen ze nog graag zouden hebben in de klas.
We noteerden dit op de achterkant van de enquête.
Het was een fantastische dag met jullie kleuters in de klas!
Ze hebben goed meegedaan en ze beleefde veel plezier!
We hadden een groot boek met allerlei verhaaltjes over Floddertje meegebracht. Floddertje is een meisje dat helemaal niet graag in bad gaat en liever lekker smerig is.
Het was vandaag weer een dag vol leuke en leerrijke
momenten.
Op woensdag mogen sommige kleutertjes een dagje thuisblijven
en komen de aapjes en de beertjes bij elkaar. We vonden dit heel leuk, zo leerden
we weer nieuwe kinderen kennen.
We zijn de dag vol muziek begonnen. Juf Hotske heeft samen
met de kleuters liedjes gezongen die ze reeds kenden. De kleuters mochten hun
favoriete liedjes kiezen. Er werd enthousiast meegedaan.
Hierna volgde een moment waar vele kleuters naar uitkijken. Ze
hebben gekeken naar Koekeloere, dit is een educatief kinderprogramma met een
mol en een pier. Sommige kleuters wisten reeds dat het over dinosaurussen ging.
Alle kleuters waren geboeid aan het kijken.
Hierop volgde een kringgesprek over het programma. De kleuters
vertelden volop over wat ze hadden gezien en wat ze al kenden. Zo vertelde een
kindje over de oermensen.
Ze leerden ook enkele nieuwe woorden. Zoals fossiel en
hyacint.
Ze leerden ook over de kleine dinos en hoe ze ter wereld
komen. De kleuters wisten te vertellen dat dinosaurussen eieren legden. De leerkracht
maakte de link naar vissen en kikkers die eieren leggen in het water. Hierop volgde
een werkblaadje dat bij dit thema aansloot. De kleuters moesten de fout zoeken
tussen verschillende vissen en kikkers. Ze hebben hier met plezier aan gewerkt.
Na het eten van het fruit hebben wij de kleuters een liedje
aangeleerd over handen wassen. Het was een vrolijk lied met bijhorende gebaren.
De kleuters deden al snel enthousiast mee. Doorheen de dag werd het lied door
de kleuters spontaan gezongen. Dit gaf ons een goed gevoel.
Hierna mochten de kinderen vrij spelen in de hoeken. In de
bouwhoek werden hele hoge torens gebouwd. Andere kleuters maakten een
dierentuin. Ook op de computers werd er volop gewerkt.
Als afsluiter heeft Kim een verhaal voorgelezen, het verhaal
van Floddertje: schuim. Sommige kleuters kenden dit verhaal al. De kleuters
genoten van het verhaal en moesten vaak lachen met de dingen die er gebeurden.
Dag 2: De eerste kennismaking met het schooltje "CBS De Zonnewijzer" en aankomst in "Villapark Roompot"
Hoi hoi,
Hier zijn we weer! Het was een superleuke dag vandaag, hier in Nederland! We
zijn onze ochtend wel wat moe begonnen, aangezien we door de koude wat slecht
geslapen hadden in onze blokhut. Het was vroeg ochtend en we waren wel wat
zenuwachtig om naar onze projectschool te gaan. Maar deze zenuwen verdwenen
snel bij het ontmoeten van de vriendelijke directrice, juffen en meesters van
de school...
Het werd nog veel beter toen we hadden kennisgemaakt met de lieve kleuters. Het
zijn echt schatten! Het moet voor hen ook niet makkelijk zijn om plots 3
'extra juffen' in de klas te hebben voor een ganse week.
We hadden bewust voor een school in Nederland gekozen. Het is een land waar we
veel over horen en waar we de taal min of meer mee delen. We dachten dat de
verschillen gering gingen zijn. Blijkbaar is dit toch niet zo.
In België hebben vele kleuterscholen in de voormiddag en namiddag een pauze. In
onze projectschool is dit niet zo. De kleuters eten hun fruit in de klas en
werken nadien verder in groepen (hoeken). Tijdens het eten van het fruit,
worden de volgende activiteiten verder uitgelegd.
Op het eerste zicht, lijkt het ons dat de kleuters qua taalontwikkeling een
voorsprong hebben.
We hebben al zeer leuke initiatieven gezien rond taal. Zo krijgt één kind, een
rugzak mee met een letter op. Het kind neemt de rugzak mee naar huis en
verzamelt allerlei voorwerpen die met deze letter beginnen. Elke week komt er
een andere letter aan bod.
Een ander
leuk initiatief is het spellen van woordjes en van hun eigen naam. Een kind
spelt zijn naam en een ander kind raad wie het is.
Het was een
heel gevulde dag. We hebben een praatplaat bekeken, goed bewogen op muziek,
geknutseld, buiten gespeeld en veel meer.
Op het einde
van de dag hadden de kleuters ons reeds beter leren kennen en kregen we meer
respons van de kleuters.
Vanochtend was het zover. Met pak en zak zijn we vertrokken vanuit Leuven richting Nederland (Appingedam). Het was een vermoeiende , maar zeer fijne reis met de trein. Mits de vele overstappen die we moesten maken. We hebben gepraat, gelachen en tussendoor een beetje geslapen.
Na 6uur reizen met de trein kwamen we aan in Appingedam. We stapten vol overtuiging naar de bushaltes , op zoek naar vervoer naar ons verblijf. Wat bleek nu, dat onze bus niet kwam opdagen... Daar stonden we dan met al onze bagage.
We hebben dan twee Nederlanders aangesproken.Ze wisten ons te vertellen dat we best naar het busstation stapten. Dit was toch een eindje stappen met al de zware bagage.. We hielden ook wel eens een kleine adempauze, zodat we de mooie huisjes van Appingedam konden bezichtigen...
Het is ons opgevallen dat de huizen hier veel dichter bij elkaar liggen en ook vaak op elkaar lijken. Dit zorgt ervoor dat het gezellig oogt en dat het een warmte creeert.
Je voelt je hier welkom, de mensen zijn zeer vriendelijk en heel behulpzaam. Als je de mensen nog maar tegenkomt op straat dan krijg je al een "hodoe". Dit laatste woord gebruiken de Nederlanders veel om dag te zeggen tegen andere mensen.
Dus zoals we al zeiden zijn de Nederlanders zeer behulpzamen mensen. Wij hebben dit aan de lijve ondervonden, toen onze bus niet kwam opdagen. We belden naar onze Camping voor het telefoonnummer van een taxi. In plaats van dit nummer te geven, besloten ze om ons zelf komen op te halen. Lief toch? Dit heeft ons veel geld en tijd bespaard!!
We kwamen in Camping Noorderzon . We waren blij dat we ons eindelijk konden verwarmen! We hebben uitgepakt en ons een beetje gesetteld in de hut. Daarna maakten we lekkere spaghetti en tagliatelli...
Na het eten wilden we voor de eerste keer onze school bezoeken. Dit was niet zo makkelijk als we dachten! We hebben even moeten zoeken, maar uiteindelijk de school toch gevonden. Het zag er een heel kleine, maar gezellige school uit.
Nu gaan we lekker slapen na een lange dag en kijken uit naar morgen! Groetjes vanuit Nederland, DOEG!!!