In deze les hebben we gewerkt rond de axenroos. De leerkracht gaf verschillende opdrachten rond 4 dieren van de axenroos : de leeuw, de pauw, de kameel en de schildpad. Eerst werden de dieren allemaal apart behandeld. Bijvoorbeeld bij de schildpad werden er lakens gebruikt. We moesten dan ons proberen weg te steken onder het laken zonder dat de leerkracht die door de zaal liep ons zag verdwijnen. Op het einde van de les moesten we dan in groepjes gaan zitten en eens nadenken over een (bewegings) verhaal waar deze vier dieren aanbod in kwamen. Dit verhaal moesten we dan voorstellen aan de andere groep, zij moesten proberen te achterhalen wie welk dier moest voorstellen en waaraan je dat kon zien.
Wat is de Axenroos? De axenroos is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk (paul,uil,...) maar vooral ook de onderlinge relaties. ( wisselwerking pauw/wasbeer - leeuw/kameel ...)
Iedereen heeft eigenschappen van alle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want ensen zijn pas sociaalvaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, m.a.w. als ze zich kunnen aanpassen aan de andere.
We kunnen bij mensen ontelbare gedragswijze zien, waarmee ze wel of niet in contact komen met ander. De bedoeling van de "axen" is al deze gedragswijze in enkele grote categorieƫn onder te brengen.
Ax = relatiewijzen in aanleg ( = de mogelijkheid bij een mens om in relatie te treden) Alle relatiewijzen worden samengevat in een 10- tal hoofdrelatiewijzen en dit wordt dan gesymboliseerd door 10 dieren, die we op een roos situeren. Dit noemen we dan een axenroos.
Ik ben Lieselotte Delmotte
Ik ben een vrouw en woon in Borgloon (Belgiƫ) en mijn beroep is student kleuteronderwijs .
Ik ben geboren op 03/12/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: shoppen, film kijken .