Levensbeschouwing

04-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Commisie LBV
De commissie LBV gooit steen in levensbeschouwelijke kikkerpoel. De praktijk in het lager onderwijs moet anders. Gedaan met de speeltijd.

GIJ zijt het die voor verdraagzame en pluralistische mensen gaat zorgen:

http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/lbv/files/samenwerking-visietekst-061027.pdf

Samenwerking tussen levensbeschouwelijke vakken kan een belangrijke impuls zijn tot respect en wederzijds begrip enerzijds, maar ook tot het beter leren omschrijven en verwoorden van zijn eigen levensbeschouwing anderzijds. Het daagt jongeren uit om bewuster om te gaan met eigen levensvisie en om andere levensbeschouwingen te leren kennen.

Jongeren geven zelf aan dat elkaar leren beluisteren en leren kennen leidt tot meer respect. Het is dus een mogelijkheid tot ontmoeting op schools niveau als publiek forum om

mede het sociale weefsel van de plurale en multiculturele/-levensbeschouwelijke samenleving tot stand te brengen. Interlevensbeschouwelijke samenwerking of dialoog kan –afhankelijk van de situatie in de school – geleidelijk tot stand komen met respect voor ieders grenzen.

Twee belangrijke pistes kunnen gevolgd worden:

Enerzijds kan worden meegewerkt aan of kan het initiatief worden genomen tot schoolprojecten rond maatschappelijke thema’s. Zo bouwt men mee aan het EOP van de school.

Men legt accenten vanuit de eigen levensbeschouwing en leert tevens de gevoeligheden van de andere levensbeschouwingen kennen. Men houdt rekening met de gevoeligheden

en de vaardigheden van de concrete leergroep. Men respecteert de grenzen die vanuit bepaalde levensbeschouwingen zich kunnen aandienen.

Anderzijds kan gezocht worden naar vormen van interlevensbeschouwelijke dialoog. Hierbij houdt men rekening met de concrete situatie en traditie in de school. Er kan geleidelijk gebouwd worden aan verschillende vormen van samenwerking met aandacht voor authenticiteit: openheid scheppen door elkaar te beluisteren en te leren kennen,

werken rond eenzelfde thema, uitwisselen van eigenheid, dialoog in wederzijds respect.

Het is belangrijk om te werken aan een eigen levensbeschouwelijke identiteit. Daarom vinden we dat samenwerkingsprojecten beperkt moeten zijn zowel qua frequentie als in

de tijd. Het gaat best om doordachte projecten, goed omschreven, aansluitend bij de algemene doelstellingen uit de leerplannen, samen voorbereid waarbij impulsen en werkvormen worden gebruikt die duidelijk tot doel hebben elkaar te leren kennen en niet te beoordelen.

Deze vormen van samenwerking hebben een duidelijke voorbeeldfunctie. Leerkrachten levensbeschouwelijke vakken en leerlingen oefenen op schools niveau met vormen van uitwisseling die leiden tot begrip en respectvolle omgangsvormen. 

04-02-2013 om 14:44 geschreven door LBV  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.welkom
Als men ziet wat juist is, en het nalaat, is dat een gebrek aan moed.

Deze  woorden aan Confusius toegeschreven brengen mij ertoe deze blog te starten.
een mooi begin.

04-02-2013 om 14:19 geschreven door LBV  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


Inhoud blog
  • een sprookje
  • Commisie LBV
  • welkom
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Rondvraag / Poll
    Ziet u dat zitten: alle levensbeschouwingen samen die het-elkaar-vertstaan alzo vergroten?
    ja helemaal
    nee
    er zijn daar mogelijkheden
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs