http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/lbv/files/samenwerking-visietekst-061027.pdf
Samenwerking tussen
levensbeschouwelijke vakken kan een
belangrijke impuls zijn tot respect en wederzijds begrip enerzijds,
maar ook tot het beter leren omschrijven en verwoorden van zijn eigen
levensbeschouwing anderzijds. Het daagt jongeren uit om bewuster om
te gaan met eigen levensvisie en om andere levensbeschouwingen te
leren kennen.
Jongeren
geven zelf aan dat elkaar leren beluisteren en leren kennen leidt tot
meer respect. Het is dus een mogelijkheid tot ontmoeting op schools
niveau als publiek forum om
mede het sociale weefsel van de plurale
en multiculturele/-levensbeschouwelijke samenleving tot stand
te brengen. Interlevensbeschouwelijke samenwerking of dialoog kan afhankelijk van de situatie in de
school geleidelijk tot stand komen met respect voor ieders grenzen.
Twee belangrijke pistes kunnen gevolgd
worden:
Enerzijds kan worden meegewerkt aan of
kan het initiatief worden genomen tot schoolprojecten rond
maatschappelijke themas. Zo bouwt men mee aan het EOP van de
school.
Men legt accenten vanuit de eigen
levensbeschouwing en leert tevens de gevoeligheden van de andere
levensbeschouwingen kennen. Men houdt rekening met de gevoeligheden
en de vaardigheden van de concrete
leergroep. Men respecteert de grenzen die vanuit bepaalde
levensbeschouwingen zich kunnen aandienen.
Anderzijds kan gezocht worden naar
vormen van interlevensbeschouwelijke dialoog. Hierbij houdt men
rekening met de concrete situatie en traditie in de school. Er kan
geleidelijk gebouwd worden aan verschillende vormen van samenwerking
met aandacht voor authenticiteit: openheid scheppen door elkaar te
beluisteren en te leren kennen,
werken rond eenzelfde thema,
uitwisselen van eigenheid, dialoog in wederzijds respect.
Het is belangrijk om te werken aan een
eigen levensbeschouwelijke identiteit. Daarom vinden we dat
samenwerkingsprojecten beperkt moeten zijn zowel qua frequentie als
in
de tijd. Het gaat best om doordachte
projecten, goed omschreven, aansluitend bij de algemene
doelstellingen uit de leerplannen, samen voorbereid waarbij impulsen
en werkvormen worden gebruikt die duidelijk tot doel hebben elkaar te
leren kennen en niet te beoordelen.
Deze vormen van samenwerking hebben een
duidelijke voorbeeldfunctie. Leerkrachten levensbeschouwelijke
vakken en leerlingen oefenen op schools niveau met vormen van uitwisseling
die leiden tot begrip en respectvolle omgangsvormen.