De
apostel Johannes heeft meer bemind dan de andere apostelen. Voor en na de
Passie. Voor en na Pinksteren. Ik en hem : twee oceanen van liefde waarvan de
zijne nauwelijks kleiner is dan de eerste waarin hij zich stort en waarmee hij
zich verenigt.
De
apostel die Ik het meest heb bemind daarentegen is Judas Iskariot. Meer dan
alle anderen heb Ik Judas Iskariot liefgehad. Ik zal je uitleggen waarom.
Johannes
was de uitverkorene. Hij was goed, rein en trouw. Vanzelfsprekend trok hij Gods
liefde en de liefde van Mij naar zich toe. Maar zeg eens : wat is het
moeilijkst ? Een daad te stellen die een voortdurende inzet vraagt en waarvan
men bij voorbaat weet dat ze tot niets dient ? Of een daad stellen die, om ze
te verwezenlijken een minimum aan inzet vraagt en vreugde oplevert ? De eerste,
is het niet ?
En
wie zal de meeste verdiensten verwerven ? Hij die de eerste daad volbrengt of
de tweede ? De eerste wiens doel is zijn plicht te vervullen zonder hoop op
beloning, of de tweede die minuut na minuut ruimschoots wordt terugbetaald voor
hetgeen hij doet ? Hij die een daad stelt die voortdurende inzet vraagt en die
soms tot niets dient, zal het meest verdiensten verwerven.
De
liefde van iemand is heel groot, die uit heldhaftige liefde en plicht tegenover
God en zijn medemensen zich onophoudend met zijn slechte evenmens bezig houdt
en er zich om bekommert om hem tot Gods glorie op de rechte weg terug te
brengen. Hij bezit een volmaakte liefde. Een liefde die alles volbrengt en
vergeeft. Een liefde die alles overwint en hem ertoe aanzet een volmaakt werk
te verrichten, aangenaam aan God. Het is van geen belang of hij slaagt of niet.
Trouwens weet je op voorhand of hij zal slagen of niet ? God alleen kent zijn
mislukking. Hij moet gewoon verder doen. Het is de heldenmoed van de plicht die
op een volmaakte wijze volbracht wordt. Bovendien toont hij een volmaaktheid
van gevoelens. Want, alleen in God kan men iemand beminnen van wie men weet dat
hij een boosdoener is, een verrader. Maar bemin hem met de sublieme liefde van
Mijn hart op het Kruis, wanneer Ik niet voor de rechtvaardigen bad, maar
vergiffenis afsmeekte aan Mijn Vader voor hen die Mij kruisigden.
Ik
verlang dat je deze liefde koestert voor hen die je haten. De liefde tot onze
koppige, onverbeterlijke vijanden zorgt voor mirakels. Deze liefde werkt
rechtstreeks, zoals de liefde van Stefanus voor Saulus. Het is die liefde die
ervoor zorgde dat Paulus de genade bekwam om Mij op de weg naar Damascus te
ontmoeten. Of zelfs onrechtstreeks. Die liefde gaat niet verloren. Van die
munt, van die gist, van die balsem, die de liefde is, gaat geen deeltje, hoe
klein ook, verloren en draagt steeds vrucht. Ze wordt opgetekend door God en ze stijgt tot de schat
van de Hemelen. Daartoe dient ze om de zielen, die slaven van Satan zijn, en
reeds ontmoedigd waren bij een nauwelijks ontloken rechtvaardigheid, gekwetste
en zieke zielen te bekeren door de liefde. Liefde gegeven voor de bekering van
hen die ons kruisigen, gaat genadevolle vrucht dragen in andere zielen, Zielen
die ongekend zijn op Aarde, maar gekend in de Hemel.
Ik
zeg je : Wie veel bemint wordt veel vergeven ! Dat is rechtvaardig. Hoe meer
iemand bemint, hoe meer vergiffenis hij van de beledigde verdient. Bovendien
wie het meest vergeeft, toont dat hij veel bemint ! En hij die altijd vergeeft,
altijd en alles, bemint niet alleen veel, maar totaal. Zo heb Ik Judas Iskariot
bemind. Totaal. Ook de anderen heb Ik zo bemind in het bijzonder Johannes. Maar
hem zo beminnen was rechtvaardigheid. De apostelen waren goed ondanks hun
gebreken en beminden Mij met al hun krachten. Zij waren klein en onvolmaakt. En
zo waren ze tot de Heilige Geest hen vernieuwde. Maar dat is van geen belang.
Hun krachten reikten niet verder. Maar Judas, van wie Mij geen enkele plooi van
zijn duister hart onbekend was, was beminnen met een totale liefde. Hem beminnen
omdat er gezegd is : Ge zult uw naaste beminnen als uzelf
!
Gij
zult uw naaste beminnen als uzelf, betekent elke naaste, goed of slecht,
gewillig of onhandelbaar, liefdevol of hatelijk. ALLEN met een vreugdevolle
of pijnlijke liefde !
Die
liefde voor ALLE naasten vereist een sterk gevormde geest van barmhartigheid,
zachtmoedigheid en nederigheid. Want het is zeer moeilijk om sommige naasten
lief te hebben ! Volg Mij na en jullie zullen volmaakt zijn zoals Ik het wil
voor jullie eeuwige vreugde.
|