Categorieën
Inhoud blog
  • When the going gets though...
  • To be or not to be...
  • Opruimactie
  • Vakantie ?!
  • Introductie
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Kennari.
    Ik ben een en woon in provincie Antwerpen (België) en mijn beroep is leerkracht secundair onderwijs.
    Ik ben geboren op 01/11/1984 en ben nu dus 40 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Onderwijs, literatuur, film, creativiteit en gezondheid.
    Via deze weg besloot ik zelf eens te ontdekken wat de digitale wereld van het bloggen zoal te bieden heeft.
    Een leven als leerkracht
    Achter de schermen in het secundair onderwijs
    "Verklaar mij eens het begrip 'educatie'", vroeg de leerkracht aan de leerling. "Sorry, maar die kaas ken ik niet.", was het antwoord.
    19-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.To be or not to be...
    Sinds de lesopdrachten zijn binnengelopen, zijn deze al meermaals het gespreksonderwerp geweest tussen collega's.
    Niet dat we elkaar allemaal elke dag opbellen met de vraag: 'En, wat doe jij vandaag voor school?', helemààl niet zelfs!
    Maar af en toe kom je al eens een collega tegen terwijl je de plaatselijke markt of braderij afschuimt, en dan evolueert het gesprek meestal als volgt: 'En, al een leuke vakantie gehad? Ja, snertweer he. België natuurlijk... En, wat vond je van de lesopdrachten? Is die van jou een beetje goed?'
    En dan is het hek van de dam! Dan kan er gemakkelijk een half uur over de lesopdrachten gekletst worden ('Goh, al zo laat? Man de tijd vliegt als het vakantie is...').
    Ondanks heel wat strubbelingen op school -en tussen collega's- het voorbije shooljaar, met name over de verdeling van de opdrachten en de uurroosters, blijken ook nu weer heel wat collega's zich niet helemaal goed te voelen bij wat er nu (voorlopig) op papier staat.
    Uiteraard vindt iedereen dat men toch wat meer rekening had kunnen houden met de eigen persoonlijke voorkeuren en de persoonlijke situatie. Dat is iets wat wellicht overal en altijd onderwerp van dsicussie zal zijn.
    En nu hoor ik zeker al vele arbeiders en bedienden onder jullie zeggen: 'Man, alsof wij mee te beslissen hebben wat onze opdracht inhoudt. Jullie zitten al op rozen met de hoeveelheid vakantie, en dan nog klagen dat je niet helemaal de opdracht kreeg waar je had op gehoopt?!'
    Maar: die twee hangen net heel erg samen met elkaar (of toch: wanneer je ook een 'goede' leerkracht wil zijn)!
    Hoe meer nieuwe vakken of andere klassen je krijgt dan voordien, hoe meer vakantie je eraan moet opofferen om je goed voor te bereiden. En voor alle duidelijkhid: een goede voorbereiding is cruciaal voor een goede les, en dat moet gebeuren thuis. Na de 'officiële' werkuren dus.
    Een beginnende leerkracht heeft feitelijk maar voor de helft écht vakantie van de officiële schoolvakantieperiodes, net omdat er zoveel werk en energie kruipt in voorbereidingen. Ik heb het hier ook niet alleen over lessen voorbereiden, maar ook toetsen en taken, het verbeterwerk  en vaak ook leerlingendossiers (als je klasleraar bent).
    Als startende leerkracht weet je dat, en ben je meestal ook bereid om die energie en tijd erin te investeren. Maar na enkele jaren kijk je ook vooral uit naar het optimaliseren van je lessen, en niet het telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw bestuderen van nieuwe leerstof. Ook de klassenraden en personeelsvergaderingen etc. vinden plaats na de gewone lesuren, dus ook hier moeten we aanwezig zijn terwijl het eigenlijke 'werkklokje' reeds afgeteld heeft.
    Is er dan in prestatie-uren nog zoveel verschil met andere werkomgevingen? Naar mijn ervaring niet echt. Bovendien krijgen managers, mensen met een functie die heel wat verantwoordelijkheden met zich meebrengt (zoals bij leerkrachten), ook heel wat extralegale voordelen. Nu kan ik je wel snel even vertellen dat ik nog nooit een laptop kreeg van de school, een gsm of een tankkaart. En zelfs mijn rode stylo's moet ik zelf betalen. Niet dat ik dat erg vindt, maar gewoon om even volledig te zijn.
    Tja, alle beroepen hebben zo hun voor- en nadeel, daar ben ik me ondertussen ook goed van bewust.
    Wat ik dan weer niet zou kunnen missen aan mijn beroep is de individuele vrijheid en tegelijkertijd toch ook deel uit te maken van een groter geheel. Zo heb je altijd collega's in de buurt waar je leerstof mee kan afstemmen ('Wat ga jij nog behandelen voor de kerstperiode?') en om bij te ventileren ('Moet je nu eens weten wat die brutale vlegel uit 1A tegen me zei?'), maar je kan ook in iedere les en iedere klas je eigen stijl uitwerken. Zo zijn er leerkrachten die bvb. veel theorie uitleggen in de klas en de leerlingen dan huiswerk meegeven om dat alles te verwerken. Anderen besteden dan weer meer tijd aan oefeningen in de klas en aan klassengesprek. En nog anderen spelen graag met multimedia in de les: een streepje muziek of een beeldfragment als extra geheugensteun. Eigenlijk is het -zoals vaak in het leven is- een kwestie van imago: wat voor leerkracht wil ik zijn?
    To be or not to be...

    19-07-2012 om 15:43 geschreven door Kennari



    Archief per maand
  • 09-2012
  • 07-2012

    Archief per week
  • 17/09-23/09 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012

    VIM (Very Important Messages)

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs