Afgelopen woensdag kregen we in onze klas bezoek van Lorenz en Rutger, 2 officieren die de wereld rondvaren met o.a. containerschepen.
Ze brachten heel wat foto's mee en gaven ons uitleg bij hun werk en hun avonturen. We luisterden met open mond en kwamen heel wat te weten!
Wist je dat:
- ze niet alleen het schip besturen, maar ook het schip moeten onderhouden (kuisen, verven,...), brandweerman zijn, dokter op het schip,... - er toch wel een beetje luxe is voor de harde werkers: een eigen hut, een sportzaal, een zwembad, een restaurant - een containerschip tot 15 meter onnder water doorloopt - er heel wat soorten schepen bestaan: cruiseschepen, baggerschepen, containerschepen, ... - we heel wat grote getallen hebben gehoord: hoeveel containers op één schip, hoeveel bemanningsleden, hoeveel auto's, hoeveel liter brandstof,... - er nog steeds piraten bestaan die grote schepen willen innemen en de bemanning gijzelen voor losgeld... Lorenz en Rutger werden al eens achtervolgd en Lorenz heeft al eens met de brandslang klaargestaan om zich te verdedigen - ...
We leerden heel wat bij en het werd een super-boeiend verhaal!!! Heel erg bedankt, Lorenz en Rutger!
Huilende kleuters met bloedende knieën, bomen met hartjes en naam in gekrast, kauwgom versteend onder't blad van mijn tafel, slechte rapporten verstopt in de kast.
Zeurende moeders met hoofdpijn in't weekend, krassende nagels op't bord in de klas, gillende baby's met stinkende luiers. Weeral een knoop van mijn gloednieuwe jas!
Oh, wat gru gru gru gru gruwen we ervan. We willen niet dat ons zoiets nog overkomen kan. We pro pro pro pro protesteren luid. Zo willen we niet verder, dan nog liever achteruit!
......................
Gekozen door onze klas tot gedicht van de week uit het boek 'Op een surfplank naar de maan'
Na het element AARDE, was het aan Drollige Draak om het element VUUR in de kijker te zetten. En dat is aardig gelukt! We leerden een vuurdans, een vuurlied en maakten een vuurkroon. Iedereen kwam in vurige kleuren naar school en aan het kampvuur zagen Wijze Uil en Bezige Bizon dat het goed was! (en zij niet alleen: er waren ook een cameraploeg en een fotograaf aanwezig om het gebeuren vast te leggen). Maar of dat alles voldoende was om het element VUUR een plaatsje bovenaan de totempaal te bezorgen...? Dat wordt afwachten, want lucht en water moeten hun kans nog krijgen om zich te bewijzen.
Op vrijdag 5 december bracht de Sint samen met maar liefst 6 van zijn Zwarte Pieten een bezoek aan 't Klavertje Vier. Het begon voor de twee hulppieten niet zo goed... ze zaten vast op het dak. Een elastiek om bungee te springen, een kussentje, een piramide bouwen,...niets lukte om de pieten van het dak te krijgen. En daar kwam Sinterklaas al... Gelukkig heeft hij goede contacten in Bodegem en belde hij boer Stijn. Die was er snel met zijn tractor en haalde de hulppieten van het dak. Toch nog even een extra cursus op de pietenschool volgen voor die twee alleen op stap mogen??? In de namiddag mochten wij in de refter naar de Sint en het werd héél plezant! We kregen mooie cadeautjes (bedankt!!) en ondertussen... zetten de Zwarte Pieten de boel op stelten in onze klas!
Op maandag 3/11 en maandag 24/11 kwam Rozemie naar onze school voor een workshop bewegen rond de vier elementen! Aan de hand van heel wat doe-opdrachten, verkenden we de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. Het werd telkens een superleuke voormiddag! Bedankt, Rozemie!
Deze voormiddag namen we deel aan de workshop 'Gelukkig 2015!' van 11.11.11. In groepjes van vier probeerden we een aantal opdrachten tot een goed einde te brengen. Elke opdracht had te maken met één van de Millenniumdoelstellingen (bv.: gelijkheid tussen mannen en vrouwen, gezondheidszorg voor iedereen, iedereen naar school, genoeg eten en drinken,...). Voor elke geslaagde opdracht, mochten we op het spelbord één van de vijf kinderen een plaatsje naar boven hangen. Zo hielpen we mee de Millenniumdoelstellingen te verwezenlijken. We speelden ook tegen de tijd, want 2015 is niet zo ver af meer: de tijd loopt dus! Het was een leuk en vooral heel leerrijk spel!
Omdat Je-Weet-Wel de Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus is binnengedrongen, werden de lessen voor één dag in onze dreuzelschool gegeven. De sorteerhoed verdeelde iedereen van de klas netjes bij een afdeling: Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw of Zwadderich. In de voormiddag kregen we o.a. les over trollen, leerden we toverspreuken, maakten we een toverdrank en sorteerden we smekkies. In de namiddag namen de afdelingen het tegen elkaar op tijdens enkele spannende proeven en opdrachten (skeletten puzzelen, de steen der wijzen zoeken, dreuzeltest, ...). Nadien was het tijd voor het griezelbuffet: levende wormen, afgeknakte vingers, een spokenlijk, vleermuiskeutels, trollenhersens, slakkensnot, heksenspeeksel,... niets was ons te vies om te proeven. Lander en zijn papa zorgden voor een lekkere kom pompoensoep mét spinnen! Bedankt!!! Als dank voor onze gastvrijheid vonden de winnaars in de kelder van de school voor iedereen een potje met geluksbrengers. Ons wacht dus zeker een toffe vakantie!
Woensdag 22 oktober bezochten we in Groot-Bijgaarden de redacties en drukkerij van o.a. Het Nieuwsblad en De Standaard. Na het bekijken van een filmpje, trokken we met een gids door de gebouwen. Het werd een heel leerrijk en verrassend bezoek! Wist je dat: - er van 's morgens tot 's nachts aan de krant wordt gewerkt? - de journalisten per redactie werken en elkaar in ploegen aflossen? - je als journalist soms uren aan één artikel werkt, dat dan nog in de vuilnisbak verdwijnt omdat op de redactievergadering wordt beslist het toch niet te gebruiken...? - er in de drukkerij rollen papier staan waarop 16 km (!!) papier zit? - de machines in de drukkerij héééél indrukewekkend zijn (de kranten vliegen boven je hoofd voorbij!)? - de eerste krant maar 10 cent (Belgische Frank) kostte? - er ook een braillekrant is? - alle kranten op microfilm worden bijgehouden en niet enkel op cd-rom (omdat na een tiental jaar een cd-rom niet meer leesbaar is)? - er dus heel wat lege werkplaatsen waren tijdens ons bezoek omdat de meeste journalisten en redacteurs pas later op de dag beginnen? - er tot op het laatste moment wijzigingen worden aangebracht en er dus drie à vier versies van de krant worden verspreid (afhankelijk van om hoe laat je krant gedrukt is)?
De kinderen van het eerste leerjaar kennen al heel wat letters en woorden! Tijd dus om de letterdozen boven te halen en samen met de meters en peters te oefenen!
Dinsdagvoormiddag stapten we naar het Castelhof voor een 'aardige boswandeling'. We kregen er uitleg van een gids van Natuurpunt die met ons ook enkele proefjes, doe-opdrachten en bosspelletjes deed. Kan jij een schilderspalet met de kleuren van blaadjes maken, je eigen parfum samenstellen met bosgeuren, een boom herkennen door enkel te voelen? Wij nu wel! Het was dus niet alleen leerrijk, maar ook heel aard-leuk. Nadien gingen we zelf nog op zoek naar heel wat natuurmateriaal, dat we in de namiddag gebruikten om een houten doosje met aarde- en bosschatten te vullen. We maakten o.a. van een steentje een kriebelbeestje en knutselden ons eigen wereldje met natuurmateriaal in een luciferdoosje. Het werden prachtige schattendoosjes!
Maandagnamiddag nam Bruno de postbode ons mee naar de hut van de familie Porselein in het bos. De familie Porselein staat via telefoon en webcam in verbinding met alle dieren van het bos. Zieke dieren, depressieve dieren, abdijdieren, té dikke of té dunne dieren, streekdieren,... ze zorgen voor iedereen. Bruno wil ons voorstellen aan Robbie de mol, zijn beste vriend. We leren alvast 'The Robbie-move' om hem te begroeten. Maar dan loopt het mis... Robbie sterft en onze tocht gaat niet door. We nemen samen met Bruno en de familie Porselein afscheid: we maken een hemelbed, er wordt een tekst voorgelezen, lanceren Robbie met een raket tussen de sterren, drinken samen tingelthee en tekenen het rouwregister. Een superorigineel toneelstuk, vol humor en fantasie, over afscheid nemen. We hebben er allemaal van genoten!
Maya beet de spits af en verzorgde de eerste leeskring van dit schooljaar! Ze stelde ons het boek 'De vloek van Cornelia' voor, geschreven door Martha Heesen. Tijdens de doe-opdracht moesten we aan het puzzelen (wat niet in elk groepje even makkelijk ging). Maya zorgde ook voor prenten en uitleg over het boek. Aan het lezen nu allemaal!
Vrijdag 10 oktober, wat een dag! Strap-dag en dus kwamen heel wat kinderen met de fiets of te voet naar school. En wie toch te ver woonde, parkeerde de auto enkele straten verder. Het is bijna iedereen uit onze klas gelukt! En natuurlijk: AARDE-dag! In de voormiddag brachten we in de klas 5 aardleuke uitdagingen tot een (soms ongeveer) goed einde: - de wereldkaart in kroonkurkjes namaken - een aarde-muur maken met het woord AARDE in zovele mogelijk talen - zoveel mogelijk verschillende kleuren en met zoveel mogelijk verschillende materialen - contractspelletjes rond 'allemaal beestjes' - illustraties maken bij ons zelfgemaakte boekje 'Scheppingsverhalen uit de hele wereld' - 3D-puzzel van de aardbol in elkaar steken Er werd hard gewerkt!
In de namiddag vertrok iedereen naar zijn aardige keuze-activiteit: spelletjes, een poëziepad maken met aarde-gedichten, werken in de tuin, aardschilderijen op de ruiten, kleien, zandpotjes maken, werken met natuurmaterialen,...
Eind deze week was het prachtig weer! Tijd dus om tijdens de speeltijd volop te spelen in de zandbak en dat met een hele nieuwe lading zand. En kijk maar eens op de foto... op spelen met zand staat geen leeftijd en gelukkig beperken we ook het aantal kinderen per cm² niet... Toch mooi om te zien, al dat speelplezier! Genieten maar
Help! De juf is (was ) verdwenen! Gelukkig maakten alle kinderen uit onze vijfde klas een opsporingsbericht bij juf Karen: foto invoegen, bericht met gegevens opstellen en de lay-out verzorgen. En jawel hoor... de verdwijning was al snel opgelost! In de gangen van 't Klavertje Vier liep de juf wat later al opnieuw rond. Oef, eind goed, al goed!
Happy birthday! Fijne verjaardag! Wel gefeliciteerd!
We zijn er ondertussen echte experts in geworden, in het vieren van VERJAARDAGEN! De feesthoed op, zingen, een verjaardagsverhaal voorlezen, het verjaardagsspel spelen en natuurlijk de verjaardagskoffer (verteltas) mee naar huis... Mmmm, en dan vergeten we nog die lekkere en leuke traktaties! Wie is onze volgende jarige?
Vrijdag 10 oktober komt eraan... onze eerste 'elementendag'! De hele dag zal het element 'aarde' centraal staan. Kan Blinde Mol bewijzen dat zijn familie het sterkste, beste,... element heeft? Mag de aarde bovenaan de totempaal komen van Bezige Bizon en Wijze Uil?
'Het is een boodschap uit de hemel,' dat zegt mama,en dan giechelt ze maar wat. Papa zegt: nee,een medaille. Die moet nog drogen.Want hij is een beetje nat. 'Het is eigenlijk een wonder,' zeggen ze,'echt heel bijzonder.' Maar ondertussen zit ik onder. Het was raak, hier, op mij kop. En er valt dus niks te lachen. het was een duif en het was plop.
Edward Van de Vendel.
Door onze klas gekozen tot leukste gedicht over ouders! Getypt door onze poëziebodes Simon en Jente.