Dinsdag 16
april 2019: iets meer dan 50 Overdaggers bezoeken met zijn allen het bekende
vliegpleintje Sanicole in Hechtel, waar de aeroclub gevestigd is. Gilbert
Buekenberghs, bestuurslid van de club en voorzitter van de Europese
vliegshowraad gaf eerst een vrij gedetailleerd overzicht van een vliegshow.
Een beetje geschiedenis
Heel in het begin
begon alles als een stuntfestival.
Het is de tijd van John Massis die als stunt een vliegtuig wist tegen te houden.
Deze stunt was goed voor een 6000 toeschouwers.
De stuntman Thierry Hallard wist 7000 toeschouwers te veroveren.
Dan kwam de eerste vliegshow. Men moest koortsachtig op zoek gaan naar
Belgische piloten om hier hun kunnen te komen demonstreren.
Ook werden Duitse en Engelse piloten gecontacteerd.
Zo ging het aantal toeschouwers gestadig de hoogte in.
40 000 toeschouwers: je moet het maar verdienen.
De stuurgroep vliegshow : het
raderwerk bij uitstek
Grote
evenementen kunnen of moeten zich laten ondersteunen door een stuurgroep. Zo is
het hier ook.
Iedereen heeft één van de vele specifieke taken als:
- de veiligheid en security
- afspraken met de brandweer en het Rode Kruis
- de operaties: alles wat met het vliegen te maken heeft
- afspraken met het openbaar vervoer
- huurafspraken voor de parkings
- het geheel van de catering: zowel eten als drinken.
Afspraken maken met de leveranciers.
- het verkeer naar en van Sanicole
- ontvangst van bijzondere gasten
- het regelen van alle verzekeringen( zeer grote uitgave)
- de brandstof
- het transport
- het huren en plaatsen van de tenten
- publiciteit
- verlichting en alles wat met elektriciteit te maken heeft
- steun aanvragen van de luchtmacht
- zonder een groep handige harrys kom je niet ver;
Kostprijs van de vliegshow
Deze loopt in de
miljoenen euros.
Zo begrijpen wij meteen dat een inkomticket zo duur kan zijn.
Wat is belangrijk bij een vliegshow?
*het geheel van
de vliegshow berust voor het grootste gedeelte op vrijwilligers;
Daarom is het zo belangrijk dat het
werk van de vele vrijwilligers ook
gewaardeerd wordt. Er zijn om en bij de
500 mensen hiervoor nodig.
*een vliegshow organiseren wil aan het grote publiek laten zien wat de
luchtmacht allemaal in petto heeft;
*op zeer regelmatige wijze naar andere vliegshows gaan kijken is toch wel een
must. Je leert altijd bij.
Vooral de Engelsen zijn hierin voortrekker.
*een vliegshow dient heel wat regels te respecteren o.a.
vanuit het bestuur van de luchtvaart,
het ministerie van defensie, het
ministerie van verkeer;
*er is een nauwe samenwerking met de beroepsmensen van de basis van
Kleine-Brogel noodzakelijk;
*constant bouwen aan een goede relatie met de buurt;
*zoeken naar goede doelen waar de opbrengst naartoe gaat zoals naar
t Weyerke, kankerbestrijding in de
universiteit van Hasselt, enz
*steeds blijven zoeken naar vernieuwing. Dit jaar zullen historische oude toestellen uit WO II hun medewerking
verlenen. Ook de avondshow wordt vernieuwd. Nieuw is het formatie vliegen met
drones .
Vliegen en vliegopleiding
Geert Lemmens,
vlieginstructeur nam de groep mee naar buiten voor meer uitleg over het vliegen
zelf en de opleiding.
Opstijgen doe je altijd met de neus naar de wind toe.
Er is steeds nauw contact met de havenmeester of de vliegveldoverste.
Sanicole heeft als frequentie 833.
Tegenwoordig hebben de meeste vliegtuigjes een ingebouwde GPS. Dit
vergemakkelijkt alles natuurlijk.
De kostprijs van een doorsneevliegtuigje kost om en bij de 235 000.
De prijs is veelal afhankelijk van de ingebouwde apparatuur.
Dit kan al gauw de 60 000 bedragen.
Daarbij komt dat een aantal onderdelen regelmatig moeten vervangen worden om de
veiligheid te blijven garanderen.
Na 50 uren vliegen moet een eerste keuring uitgevoerd worden en na 100 uren een
uitgebreidere inspectie.
Een vliegtuigje verbruikt rond de 22 l per uur.
Aan brandstof heeft de piloot 100 liter bij.
Het gewicht van een vliegtuig is gelegen tussen de 700 en de 1200 kg.
De
vliegopleiding begint eerst met het volgen van de theorie.
Deze is verdeeld over 9 vakken.
De kandidaat piloot moet 75% op ieder vak behalen.
Binnen de 2 jaar dient de kandidaat het praktijkexamen af te leggen.
De praktijk begint voor de meesten eerst in de flightsimulator.
Het geheel van de opleiding kost ongeveer 13000. Het aantal uren met
instructeur vliegen is afhankelijk van persoon tot persoon, van de leeftijd en
van de individuele aanpak.
Als kers op de taart mochten wij een tiental vliegtuigjes van zeer kortbij gaan
bewonderen.
Rond de klok van vijf konden de dorstigen wat napraten over de leerrijke
namiddag.
voor de Mutterd vanuit Sanicole,
Hechtel, reporter Leo

|