Inhoud blog
  • Kerst- & Nieuwjaarswensen
  • DROPPING 2024
  • DIGITALE MUTTERDS 2024 - 2025
  • KWB: een beetje geschiedenis
  • MTB - TOERTOCHT - KWB-WIJCHMAAL 2024
  • Het enige echte Logo
  • Kwb-Wijchmaal bestaat 70 jaar.
  • Ledenmis Kwb-Wijchmaal in het teken van 70 jaar Kwb in Wijchmaal
  • FFZT KWB-WIJCHMAAL 2024
  • KOOKLESSEN KWB-WIJCHMAAL 2024
  • Fijne Feestdagen
  • DROPPING 2023
  • Digitale Mutterds 2023 - 2024
  • BBQ met Prijsuitreiking FFZT 2023
  • Digitale Mutterds 2022 - 2023
  • Bowling van 24 januari 2023
  • Kooklessen maart 2023
  • Kwb Overdag bestaat 30 jaar & Driekoningen feest
  • KWB-Overdag op bezoek in brouwerij Remise in Koersel
  • Sinterklaas en Zwarte Piet op bezoek in Den Tichel na het bowlen
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    KWB WIJCHMAAL
    Blog voor Kwb Wijchmaal
    KWB EENSGEZIND
    16-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. KWB-Overdag bezoekt Sanicole Hechtel

    Dinsdag 16 april 2019: iets meer dan 50 Overdaggers bezoeken met zijn allen het bekende vliegpleintje ‘Sanicole’ in Hechtel, waar de aeroclub gevestigd is. Gilbert Buekenberghs, bestuurslid van de club en voorzitter van de Europese vliegshowraad gaf eerst een vrij gedetailleerd overzicht van een vliegshow.

    Een beetje geschiedenis
    Heel in het begin begon alles als een stuntfestival.
    Het is de tijd van John Massis die als stunt een vliegtuig wist tegen te houden.
    Deze stunt was goed voor een 6000 toeschouwers.
    De stuntman Thierry Hallard wist 7000 toeschouwers te veroveren.
    Dan kwam de eerste vliegshow. Men moest koortsachtig op zoek gaan naar
    Belgische piloten om hier ‘hun kunnen’ te komen demonstreren.
    Ook werden Duitse en Engelse piloten gecontacteerd.
    Zo ging het aantal toeschouwers gestadig de hoogte in.
    40 000 toeschouwers: je moet het maar verdienen.

    De stuurgroep “ vliegshow” : het raderwerk bij uitstek
    Grote evenementen kunnen of moeten zich laten ondersteunen door een stuurgroep. Zo is het hier ook.
    Iedereen heeft één van de vele specifieke taken als:
    - de veiligheid en security
    - afspraken met de brandweer en het Rode Kruis
    - de operaties: alles wat met het vliegen te maken heeft
    - afspraken met het openbaar vervoer
    - huurafspraken voor de parkings
    - het geheel van de catering: zowel eten als drinken.
      Afspraken maken met de leveranciers.
    - het verkeer naar en van Sanicole
    - ontvangst van bijzondere gasten
    - het regelen van alle verzekeringen( zeer grote uitgave)
    - de brandstof
    - het transport
    - het huren en plaatsen van de tenten
    - publiciteit
    - verlichting en alles wat met elektriciteit te maken heeft
    - steun aanvragen van de luchtmacht
    - zonder een groep ‘ handige harry’s ‘ kom je niet ver;

     

    Kostprijs van de vliegshow
    Deze loopt in de miljoenen euro’s.
    Zo begrijpen wij meteen dat een inkomticket zo duur kan zijn.

    Wat is belangrijk bij een vliegshow?
    *het geheel van de vliegshow berust voor het grootste gedeelte op vrijwilligers;
      Daarom is het zo belangrijk dat het werk van de vele vrijwilligers ook       
      gewaardeerd wordt. Er zijn om en bij de 500 mensen hiervoor nodig.
    *een vliegshow organiseren wil aan het grote publiek laten zien wat de  
      luchtmacht allemaal in petto heeft;
    *op zeer regelmatige wijze naar andere vliegshows gaan kijken is toch wel een
      must. Je leert altijd bij.
      Vooral de Engelsen zijn hierin voortrekker.
    *een vliegshow dient heel wat regels te respecteren o.a.
      vanuit het bestuur van de luchtvaart, het ministerie van defensie, het
      ministerie van verkeer;
    *er is een nauwe samenwerking met de beroepsmensen van de basis van
      Kleine-Brogel noodzakelijk;
    *constant bouwen aan een goede relatie met de buurt;
    *zoeken naar goede doelen waar de opbrengst naartoe gaat zoals naar
      ’t Weyerke, kankerbestrijding in de universiteit van Hasselt, enz…
    *steeds blijven zoeken naar vernieuwing. Dit jaar zullen historische oude    toestellen uit WO II hun medewerking verlenen. Ook de avondshow wordt vernieuwd. Nieuw is het ‘formatie vliegen met drones’ .

    Vliegen en vliegopleiding
    Geert Lemmens, vlieginstructeur nam de groep mee naar buiten voor meer uitleg over het vliegen zelf en de opleiding.
    Opstijgen doe je altijd met de neus naar de wind toe.
    Er is steeds nauw contact met de havenmeester of de vliegveldoverste.
    Sanicole  heeft als frequentie 833. Tegenwoordig hebben de meeste vliegtuigjes een ingebouwde GPS. Dit vergemakkelijkt alles natuurlijk.
    De kostprijs van een doorsneevliegtuigje kost om en bij de 235 000€.
    De prijs is veelal afhankelijk van de ingebouwde apparatuur.
    Dit kan al gauw de 60 000€ bedragen.
    Daarbij komt dat een aantal onderdelen regelmatig moeten vervangen worden om de veiligheid te blijven garanderen.
    Na 50 uren vliegen moet een eerste keuring uitgevoerd worden en na 100 uren een uitgebreidere inspectie.
    Een vliegtuigje verbruikt rond de 22 l per uur.
    Aan brandstof heeft de piloot 100 liter bij.
    Het gewicht van een vliegtuig is gelegen tussen de 700 en de 1200 kg.

    De vliegopleiding begint eerst met het volgen van de theorie.
    Deze is verdeeld over 9 vakken.
    De kandidaat piloot moet 75% op ieder vak behalen.
    Binnen de 2 jaar dient de kandidaat het praktijkexamen af te leggen.
    De praktijk begint voor de meesten eerst in de flightsimulator.
    Het geheel van de opleiding kost ongeveer 13000€. Het aantal uren met instructeur vliegen is afhankelijk van persoon tot persoon, van de leeftijd en van de individuele aanpak.

    Als kers op de taart mochten wij een tiental vliegtuigjes van zeer kortbij gaan bewonderen.
    Rond de klok van vijf konden de dorstigen wat napraten over de leerrijke namiddag.
                                                                          
    voor de Mutterd vanuit Sanicole, Hechtel, reporter Leo







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs