Maandagvoormiddag kregen de leerlingen tijdens het project verschillende workshops. Eén daarvan was de workshop rond trick-fotografie die ik verzorgde.
Voor de leerlingen was het eigenlijk een workshop om kennis te leren maken met fotografie, of toch een andere manier van fotograferen. Zelf heb ik eerste eens aan de leerlingen gevraagd hoe zij vooral foto's nemen en van wat zo allemaal. Daarna hebben we gekeken naar enkele voorbeelden. Leerlingen die zelf voorbeelden wouden tonen, mochten dat zeker doen.
Na deze inleiding hebben we enkele belangrijke elementen binnen de fotografie besproken: - op ooghoogte foto's nemen - kikkerperspectief - vogelperspectief - dichtbij (close-up) - veraf
Hierna bekeken we enkele voorbeelden van trick-fotografie. Wat is er zo typisch? Hoe kan je dit allemaal gaan doen? Welke ideeën hebben de leerlingen zelf?
Stappenplan voor de opdracht: - de leerlingen krijgen de locatie waar ze foto's zullen nemen - de leerlingen worden verdeeld in groepjes - de leerlingen gaan de ruimte/locatie observeren - de leerlingen brainstormen, zoeken naar ideeën - de leerlingen maken afspraken. Wie is de fotograaf? Wie zijn de 'acteurs'? - de leerlingen gaan foto's maken - de foto's worden overgezet op de computer - de resultaten worden getoond aan de volledige groep + evaluatie.
Tijdens de eerste dag van het project 'Creatief met Kunst' hadden de leerlingen een muzieknamiddag.
Voor deze namiddag moest ik twee activiteiten voorbereiden. Eén daarvan werd gegeven door een andere leerkracht en dat was een muziekquiz. De leerlingen waren heel enthousiast bij deze activiteit. De begeleider was hier heel tevreden over.
De muziekactiviteit die ik moest geven was de volgende: Samen met de leerlingen hebben we gekeken wat feesten voor hen is. Wat hoort er allemaal op een feest? Kennen ze verschillende feesten? Om dan meer specifiek te gaan werken, hebben we 'tuinfeest' besproken. Zijn zij al op een tuinfeest geweest? Wat moet er op een tuinfeest zijn? Wat doe je op een tuinfeest? ...
Na het verkenningsgesprek keken we naar enkele schilderijen over tuinfeesten. De leerlingen verdeelden zich in groepjes en kozen een schilderij. Natuurlijk is er op ieder feest wel wat muziek. Samen met de leerlingen verkennen we enkele materialen en technieken waarmee ze muziek kunnen maken.
Daarna zitten de groepjes samen en gaan ze aan het werk. Ze maken een muziekstukje op het gekozen schilderij. Welke muziek zou daar spelen? Als de muziekstukjes af zijn, tonen ze dit aan elkaar en linken we alles terug naar de dingen die we zien op het schilderij en de technieken die ze gebruikt hebben.
De workshops rond het maken van de affiche voor het podiumproject zitten er zo goed als op. Tijd voor een nieuw project.
Met de b-stroom loopt er een project met de naam 'Creatief met Kunst'. Tijdens de examenperiode maken de leerlingen kennis met verschillende vormen van kunst. Hier wordt onder andere een muzieknamiddag georganiseerd. Hiervoor heb ik enkele activiteiten mogen voorbereiden. Zelf geef ik er eentje van, de rest wordt gegeven door leerkrachten die ook vertrouwd zijn met de kunsttaal.
Het lijkt me een heel leuk project en hopelijk vinden de leerlingen dat ook. Ik wil hen echt iets bijbrengen, ook na alle tegenslagen van de afgelopen week.
Vorige week hebben de leerlingen kennisgemaakt met affiches en lettertypes. Ze mochten een eigen lettertype gaan bedenken en zo hun naam maken in dat lettertype. Belangrijk was dat het leesbaar was en dat er een soort samenhang was. Enkele resultaten:
De planning voor de komende weken staat zo goed als vast. We kunnen er dus nu in vliegen. Ik heb enkele klassen die ik iedere week zal zien. Enkele klassen die ik maar 2 keer zal zien. En dan klassen die ik zal zien tijdens de examens.
Het is nog een beetje zoeken wat werkt en wat niet werkt in bepaalde klassen. Doordat mijn opdrachten redelijk begrensd zijn, moet er soms in bepaalde klassen losse workshops gegeven worden. Dit komt doordat die uren er nu bijgekomen zijn en niet echt betrokken zijn voor een project.
Bij mijn klassen die ik iedere week zal zien, heb ik tijdens de eerste workshops gepolst naar hoe zij naar kunst kijken, ervaren en wat ze ervan kennen. Zo kan ik mijn leerlingen ook beter inschatten voor de volgende workshops. Vrijdag moest ik dan bijkomende workshops geven (dus de klassen die ik maar 2 keer zal zien). Daar heb ik ingespeeld op hun leefwereld: Wat is liefde? Hoe ervaren zij dat? Wat linken ze aan liefde? Hoe kunnen we liefde vormgeven in kunst? Bij de ene groep werkte het beter dan bij de andere groep. Ook weer een tip die ik kan meenemen naar de volgende workshop voor deze klassen.
Voor het podiumproject wordt er dus van mijn verwacht dat ik een affiche maak met de verschillende klassen die ik heb. De idee-ontwikkeling hier rond verloopt een beetje moeizaam. Het is precies alsof ik geen inspiratie heb. Hoe kan ik hier rond filosoferen? Deel ik het op in verschillende onderdeeltjes? Ik heb voor dit project 4 verschillende klassen. En eigenlijk zouden ze allemaal hetzelfde moeten zien om tot het resultaat van een affiche te komen. Maar de leeftijden liggen heel wat uit elkaar. Hoe pak ik dit aan?
Met volle goesting ben ik vertrokken maandag 23 oktober naar het RHIZO Campus Oost in Kortrijk. De leerkrachten waren vriendelijk en nieuwsgierig. Ik werd meteen al betrokken bij de eerste vergadering voor het project 'Creatief met Kunst'.
Achteraf bleek dat er nog niet echt veel duidelijkheid was over hoe de uren geregeld zijn voor PK. Voor het project 'Creatief met Kunst' is het de bedoeling dat ik enkel de uren opneem in december, wanneer dit project doorgaat. Maar voor de andere opdracht, het podiumproject, is er echter veel onduidelijkheid.
In de opdracht van het podiumproject staat omschreven dat ik een poster moet maken met de leerlingen. Mij leek het heel vreemd dat ik zo veel uren had om enkel een poster te maken. Daarom heb ik contact opgenomen met de verantwoordelijke leerkrachten en zij zijn nu in volop overleg om de uren te regelen en zo nuttig mogelijk in te vullen. Zo hoop ik dat ik beter weet wat mij te doen staat en dat ik mij kan beginnen focussen op de workshops die ik zal moeten geven.
Voorlopig kan ik dus niet echt zo heel veel doen, door die onduidelijkheid. Maar dat geeft me dan wel tijd om wat inspiratie om te doen en te brainstormen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!