Dit stond op een blog van de verzuurde vlaming:
Enkele cijfer betreffende het openbaar vervoer:
NMBS:
omzet 2.2 miljard euro website NMBS
Personeel: 21 000 medewerkers website NMBS
Passagiers : 200 miljoen reiziger 9600 miljoen reizigerskilometers website NMBS
Subsidie overheid: circa 1.5 miljard euro website Knack
Subsidie overheid investeringen: 1.5 miljard euro website Knack
Schulden: circa 4.5 miljard euro website Kanck
Per medewerker vervoert de NMBS dus: circa 10 000 reizigers. Als die medewerkers 200 dagen per jaar werken vervoert elke medewerker per dag circa 50 passagiers. Als dit een heen en terugreis betreft dan vervoert een NMBS medewerker 25 mensen per dag. Het gemiddelde traject bedraagt: 48 km/reiziger.
Per reiziger genereert de NMBS 11 euro aan omzet, voor een gemiddeld ritje van 48 km. Of anders een passagier met de NMBS een kilometer vervoeren genereert een omzet van: 0.23 euro. Deze prijs is ongeveer gelijk aan die van gebruik van een een gemiddelde auto.
Is dit nu niet gewoon prachtig, de spoorwegen zijn al lang niet meer rendabel, wie dit wel beweert komt gewoon niet meer buiten, Laten we eens kijken wie neemt de trein: studenten, militairen, en mensen die het voordeel hebben dat er een station in de buurt is. Vervang aub al deze spoorwegen met dubbele rijstroken enkel voor vrachtvervoer en we zijn ineens van onze dure en vervuilende treinen af, en het mobiliteitsprobleem is ineens van de baan.
Bestel bij een Belgische busmaker een paar extra bussen voor het school-werk vervoer, En deze keer aub Belgisch geld in Belgie houden, Een electrische trein in Italie laten maken, hoe dom kan men zijn. Ooit van Alfa Romeo gehoort?
|