In de kleuterklassen werd een massage gegeven op een speelse manier. Ik vertelde een weerbericht en de kleuters tekenden dit op elkaars rug. Het weerbericht ging als volgt:
Vroeg
in de morgen schijnt de zon (strijk met je volle hand cirkels over de rug)
Dan
komen er stapelwolken (druk je handen voorzichtjes op de rug)
Daarna gaat het regenen (trommel met je vingertoppen op de rug)
De
regen gaat over in hagel (steeds harder met je vingertoppen)
Het
wordt nu wel glad! (hand over hand, steeds glijdend een stukje opschijven)
Er
komt onweer (klapjes op de rug)
En
een bliksem! (zigzagbewegingen over de rug)
Het
gaat ook nog heel hard waaien (strijk over de rug en blaas erbij)
Hierna
gaat de zon weer schijnen (met volle hand cirkels over de rug maken)
Aan het eind van de
dag gaat de zon weer onder (strijk langzaam met beide handen van boven naar
beneden)
De kleuters vonden dit heel leuk! De vraag werd gesteld of ze het leukst vonden om zelf te masseren of om gemasseerd te worden. Ze vonden gemasseerd worden het leukst en dit omdat het 'deugd' deed!
In de klassen van het lager werd een handmassage met crème aangeleerd. Ik leerde hen enkele technieken om een handmassage aan elkaar te geven. De leerlingen vonden dit super! Reacties als 'ik ga dit vanavond uitproberen met mama en papa' en 'ik ga later masseur worden en een massagesalon openen' zijn heel fijn om te horen!
De handmassage leerde ik ook aan over de middag.
In de 2e graad van de tassche werd ook nog een voetmassage aangeleerd! Voor sommigen kriebelde dit een beetje, anderen vonden het heel fijn! In de eerste en tweede graad van de tassche eindigde ik de les met een visualisatieverhaaltje.
Alle foto's van Koolskamp en De Tassche kan je bekijken via volgende link: