Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
De Kometen
Leefgroep 5 Freinetschool 't Hinkelpad
Bornem
13-10-2009
kometennieuws
Het derde nummer van het Kometennieuws is klaar. Vandaag werden de eerste exemplaren aan de schoolpoort verkocht. Je kan onze klaskrant ook even bekijken via deze blog.
Vandaag (12/10/09) hebben we ons eerste project gekozen namelijk : Welke rechten hebben dieren? Vrijdag gaan we naar een hondenkennel in St-Amands. Later vertellen we meer. Dinsdag gaat het 6de naar De Linde voor een Einstein project. Ook gaan we corresponderen met de school : de Speelplaneet. Vandaag schrijven we onze eerste brief naar hen. Ook is het vrijdag schrijf-ze-VRIJdag. Dan schrijven we met heel de lagere school brieven. Dit keer doen we dat voor mensen in Nairobi. Jullie krijgen waarschijnlijk nog een briefje. Komen schrijven is dus de boodschap! Het wordt een drukke week.
Weten jullie nog wanneer we ve vertelden van onze waterschildpad Cesar? We hadden een onderzoekje van "Hoe weet je of een waterschildpad een mannetje of een vrouwtje is?" Cesar is toch geen jongen. Maar een meisje! Zo hebben we het ontdekt dat het een meisje is: een vrouwtje heeft een kleine smalle staart een mannetje heeft een dikke staart. En een vrouwtje heeft Gele of Bruine ogen, een een mannetje Rode of Oranje ogen. Ook aan de buik is er een verschil. Een vrouwtje heeft een smalle buik en een mannetje niet., We hadden de naam Fransje gekozen maar dat deed ons te veel denken aan Fransje van vorig jaar. Dus we hadden 3 namen gevonden "Françoise", "Francine" en "Fransje". We hadden uiteindelijk "Françoise" gekozen.
We hebben ook 2 nieuwe klasdieren gekocht. Het zijn 2 wandelendetakken. Hieronder kan je ze zien: Ella & Björn
De marsmannetjes hebben een nieuw klas dier, 2 konijntjes. en dan had Sven het idee om voor ons ook een klas dier te nemen. We hebben in de kring allerlei ideetjes opgegeven, en Lotte had nog een waterschildpad die weg moest. Sinds gisteren 29/9/09 hebben we een waterschidpadje in de klas !!! Hij had nog geen naam dus zijn we weer in de kring gaan zitten en hebben we weer ideetjes opgegeven. We zijn uitgekomen bij de naam: Cesar! Omdat ze in de Aveve nog wandelende takken verkopen, wil sven er nog enkele in de klas. Shauni en Luna
Zaterdag was het klusdag. Kinderen en ouderen hebben goed geholpen! Het KLUS-team was er natuurlijk ook bij! Ze hebben de poort en het hek geschilderd. Ze hebben de geitjes verzorgd en hun hok opgekuist. Zondag was er niets te doen.
Voor godsdienst hebben we sinds vandaag een nieuwe juf. Het is een leuke juf. We hebben al veel geleerd. Bij zedenleer hebben we het vandaag gehad over schelden.
Bjorn heeft zopas onze klaskas geteld. We hebben nu 132 euro in onze kas, dankzij de verkoop van ons Kometennieuws! Bedankt lezers!
Vandaag hebben we een Klassenraad gedaan. Maar er was veel te veel lawaai door sommige kinderen dus we moesten het afsluiten. Dat was wel spijtig.
Weet je nog toen we vertelden dat Jop een soort kruik had gevonden? Wel, we denken dat we een oplossing hebben gevonden. Lotte wist waar we het moesten vinden. Haar buurman heeft namelijk een Museum! Van oude kruiken, Etc. Lotte ging trok met het voorwerp naar haar buurman. Die zei dat het misschien een oude pan was uit de Middeleeuwen! Maar heel zeker zijn we nog niet.
We zijn deze dag met de klas naar de kinderboerderij geweest. Omdat we een nieuwtje hadden over de boeren die vandaag 5.000.000 liter melk op de velden gaan uitgieten. Ze doen dat om te protesteren tegen de lage melkprijs. We kunnen ons moeilijk voorstellen hoeveel 5.000.000 liter eigenlijk is. Op de kinderboerderij, waar men heerlijke ijsjes maakt, vertelde Jeanne ons hoeveel ijsjes je met één liter melk kan maken. Met één liter melk kan je 20 bolletjes ijs maken. Met 5.000.000 liter kan je dus 100.000.000 bolletjes ijs maken. Dat betekent zoveel als voor elke Belg 10 bolletjes ijs. Dat is dus een heel pak ijs!
Op de foto zie je de tachtigjarige Jeanne. Bedankt Romeo voor de foto's!
Vandaag hadden we boekenronde. We moesten een nieuwe kaft maken voor ons boek van vorige week. De meeste boeken waren avonturenboeken. Sommige ontwerpen, waren mooi gelukt. Anderen waren hier en daar wat onduidelijk. Zo moeten we er op letten dat we de titel duidelijk schrijven, in een opvallende kleur. Ook de illustratie moet duidelijk en uitodigend zijn. Een kaft van een boek zorgt er voor dat het boek gekozen wordt, en dus gelezen kan worden.
De 15de dag op school. Deze morgen hadden we eerst een tekstenronde. Spijtig genoeg was er geen tijd meer voor mijn horrorverhaal. De andere verhalen gingen vooral over de vakantie. Nadien hadden we contractwerk en hebben we Unité 2 geleerd tijdens Frans. Gelukkig was het niet te moeilijk! Deze namiddag hebben we voor onze Klaskrant (Het Kometennieuws) gewerkt.
Tine,Ella en Lotte hebben samen en windroos gemaakt. Dat deden ze met: een veer, een houten blokje, een pennendopje, een spijker(van 10 cm) en een gom.De wind waait op de veer en de veer verdraait. Zo kunnen we ´s ochtends zien van waar de wind komt.
Vorige week konden we nog rustig chillen. Deze week kregen we wel al heel wat werk in onze contracten. We deden deze week ook een hele boel rugoefeningen. Ook een te zware boekentas is heel slecht voor je rug. Volgende week gaan we berekenen hoe zwaar onze boekentas eigenlijk mag zijn. Daarvoor moeten we berekenen hoeveel 10% of 15 % van ons totaal gewicht bedraagt.
Vandaag hebben we ons eerste contract gekregen.
Het is helemaal anders georganiseerd dan vorig jaar.
Nu hebben we geen rekenboek meer maar rekenblaadjes.
En voor cijferen mogen we kiezen hoeveel blaadjes we maken maar wel
minstens 2, als je 5 cijferblaadjes hebt gemaakt moet je een
cijfertoets maken.
Deze week hebben we nog geen taalbeschouwing.
Vandaag donderdag 3 september hebben we een vervolg gemaakt op een verhaal van een eekhoorn en een mier. Dit verhaal kwam uit het boek van Toon Tellegen : "Misschien Wisten Zij Alles". Er waren veel ideeën maar 1 idee werd uitgekozen. Shauni en Inaya zijn er meteen aan begonnen. Hopelijk word het een mooi verhaal. Vrijdag middag moeten we ons verhaal voorlezen aan de andere klassen.
Vandaag is het onze eerste halve dag. Want vandaag is het woensdag. We hebben elkaar al wat beter leren kennen. We hebben ook geleerd hoe je op een blog kan werken. Dat zie je hier. We hebben ook met google-earth gewerkt. We hebben komodo opgezocht en gevonden. Ook onze school kon je heel mooi zien liggen. Al zag je wel dat de beelden vrij oud zijn, want op het grasplein staat nog geen nieuwbouw. Volgende week beginnen we pas met het echte werk!
De eerste schooldag zit er alweer op. Er zitten nu negentien leerlingen in onze klas en we zitten , in tegenstelling tot vorig jaar, met ongeveer evenveel jongens als meisjes in de klas. We begonnen meteen met een praatronde. Daarin vertelde Rik dat hij tijdens de vakantie heel veel wafels at in Nieuwpoort. We gingen op zoek naar waar Nieuwpoort nu precies ligt. Op de kaart van Belgiê vonden we al snel wat we zochten. Nieuwpoort ligt, uiteraard, aan zee. In de provincie West-Vlaanderen.
Jop was dan weer op vakantie geweest naar Frankrijk. Daar vond hij, in de buurt van de camping, een echt gewei. Hij toonde het gewei aan alle leerlingen en we bestudeerde het aandachtig. We vroegen ons ook af hoe het komt dat herten hun gewei verliezen. Joris wist dat herten vaak hun gewei kwijt raken door tegen bomen te schuren, of tijdens gevechten met andere mannetjes. Jop had ook nog een ander voorwerp mee. Hij vond ze aan zee in Nederland. Het lijkt op een stuk van een oude kruik of pot. Zou het echt heel erg oud zijn? Waarvan zou dit een deeltje zijn? Moeilijke vragen. We vinden niet meteen hoe we te werk kunnen gaan om hier meer over te weten komen. Alle suggesties zijn dus welkom!
Tine vertelde dan weer over haar reis naar Indonesiê. Ze toonde prenten van een komodovaraan. Dat is zowat het grootste reptiel ter wereld. Tine zag er zelfs een mannetjesvaraan van drie meter paren met een vrouwtje van 1 meter. De komodovaraan is genoemd naar het eiland Komodo ( deel van Indonesië) waar de beestjes leven. Paavo vond in de atlas al snel terug waar Indonesië ergens ligt. Maar van het eiland Komodo was nergens sprake.
Al een hele boel vragen dus. We hebben niet stilgezeten.
Ook onze oud-leerlingen hebben vandaag niet stil gezeten. Met een bang hartje zetten ze de stap naar het middelbaar. Toch hadden er verschillende leerlingen wat heimwee naar hun vertrouwde schooltje. Ze brachten ons vandaag een bezoekje en vertelden kort over hun belevenissen. Yureck, Nico en Maaike zijn er klaar voor.