Ik ben geen economist. Dus ik begrijp zeer veel marktmechanismen
niet. Ik ben maar een eenvoudige (fiscaal) jurist en ken dus wel een paar
fiscale speeltjes. Ook al is mijn conclusie fiscaal sluitend, misschien wordt
ze na deze blog wel in de prullenmand gedumpt. Maar in ieder geval heb ik deze
zaterdagochtend een fiscaal pleziertje gehad.
Ik stel vast dat het rentetarief depositos bij de ECB
-0.40% bedraagt, de OLOs op minder dan 9 jaar negatief renderen (tot -0.59%)
en de interbancaire rentevoeten op minder dan één jaar zijn ook negatief http://www.tijd.be/rentemarkt/. Binnenkort
betalen we misschien allemaal wel een vergoeding voor het deponeren van geld
bij de bank. Gisteren nog klaagde een cliënt dat hij moet betalen aan de bank om
er geld te plaatsen. Dat zal ik in de toekomst vermoedelijk nog meer horen.
Ik leerde van de stichter van ons kantoor http://www.tiberghien.com/nl/ het
basisbeginsel beleggen in belastingen.
Ik ken de memoires en basisteksten van de founding
father van ons kantoor bijna uit het hoofd. Albert Tiberghien was altijd zijn tijd
vooruit. Zo was zijn Tiberghien vertelt Tiberghien een bundeling van
blogberichten, ook al bestond het concept nog niet. Een interessant leesstukje
mocht niet meer tijd nemen dan een toiletbezoek. Een bestuurder van zijn
kantoor haalt in zijn werken dan ook dagelijks inspiratie om de Tiberghien- spirit
levend te houden. Maar vooral blijven de fiscale basisbeginselen en technieken daardoor
leven. Want laten we eerlijk zijn, in de fiscale wereld is er vaak weinig
nieuws onder de zon, maar veelal oude wijn in nieuwe zakken.
Inderdaad, soms kan beleggen in belastingen
interessant zijn.
Een voorbeeld komt dagelijks voor. Indien de fiscus een
aanslag vestigt en je bent quasi zeker dat je in bezwaar of bij de rechtbank
gelijk krijgt, betaal dan vlug (anders ook). De interest die je krijgt is nog
altijd 7% op jaarbasis. Een woekerrente, zo lijkt wel. En verbieden de Thora,
het Evangelie en de Koran dat niet? Als we al rente vragen voor een lening, dat
moeten we dan doen uit solidariteit, om onze naaste te helpen. Een woekerrente eisen
van iemand die in het moeras zit, is niet echt ethisch om het met een recenter
woord te zeggen. Is het vlug betalen van een aanslag om een hoge rente van 7%
te krijgen dan eigenlijk wel een teken van goed burgerschap?
Toch staat dit handelen goed burgerschap niet noodzakelijk
in de weg. De overheid leent soms geld bij jou zonder daarvoor een
rechtvaardige interest te betalen. In tegenstelling tot veel andere landen betaalt
de Belgische fiscus je geen interest indien je te veel belastingvoorschotten
hebt betaald. Als de werkgever bijvoorbeeld te veel bedrijfsvoorheffing heeft
betaald en je meer dan twee jaar later of zelfs drie jaar later het geld
terugkrijgt, dan krijg je geen procentpunt interest. Met andere woorden, je
hebt het geld renteloos uitgeleend.
Dat geldt ook voor de vrijwillige voorafbetalingen
die ieder van ons, ook vennootschappen, kan doen. En zo komen we tot het punt
dat ik als fiscalist wil maken. Stel nu
dat je als bankier, verzekeraar, grote onderneming (en wie weet, in de toekomst,
ook jij en ik met onze beperkte spaarcentjes) met een structureel cashoverschot
zit en dat je dezer dagen normaal zou plaatsen tegen de negatieve rentetarieven
waarmee we deze blog begonnen zijn. Waarom zou je met dat overschot geen voorafbetaling
doen? Je leent weliswaar renteloos uit, maar, en dat is een meevaller, ze vraagt
je ook geen negatieve rente. Je wint dus.
Komt daar bij dat je die voorafbetalingen op ieder
moment, zolang de voorafbetaling nog niet met belastingen werd verrekend, kan
terugvragen of herplaatsen. Ons wetboek voorziet dat expliciet in artikel 376,
§3, 1° van het wetboek van inkomstenbelastingen 1992 http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&nav=1&id=b9cb4cb0-5098-43de-bc73-ba9ec8b70c67&disableHighlightning=true#findHighlighted
. Je creëert dus als het ware een lopende rekening bij de schatkist, zonder
rente en ook zonder negatieve rente.
Hooguit moet je een paar maanden wachten om het geld terug
op jouw rekening te zien. Daar houd je nu al ook rekening mee bij het bepalen
van je beleggingstermijn. Met een goed thesauriebeheer moet met het geld dat nu
op de interbancaire markt of bij de ECB geplaatst wordt, veel geld kunnen opbrengen.
En gaat de minister van Financiën niet ongelukkig zijn?
Dat hoeft niet, Integendeel zelfs. De overheid wint. Als
de Belgische financiële sector een fractie van het geld dat zij aanhoudt op de interbancaire
markt voorafbetaalt, geldt dat als een baat voor de begroting en zo verkleint
het begrotingstekort of is er zelfs geen meer. En we kunnen dat m.i. gerust een
aantal jaren herhalen zodat er ademruimte komt om te investeren, te groeien en
om een allesomvattende fiscale hervorming uit te werken.
Voor de die hards, en louter ter inspiratie, hierbij
wat statistieken over de Belgische interbancaire afhankelijkheid uitgedrukt als
een percentage van de totale assets. Zo kan je je een idee vormen over de
miljarden waarover het gaat. http://sdw.ecb.europa.eu/quickview.do;jsessionid=55CB15C37EC6FD3E70606CA07669467C?SERIES_KEY=359.CBD2.A.BE.W0.11._Z._Z.A.F.I3004._Z._Z._Z._Z._Z._Z.PC
/ http://sdw.ecb.europa.eu/quickview.do;jsessionid=55CB15C37EC6FD3E70606CA07669467C?SERIES_KEY=359.CBD2.A.BE.W0.11._Z._Z.A.A.A0000._X.ALL.CA._Z.LE._T.EUR
Ook de lokale belastinginspecteurs van de minister
gaan blij zijn. De aftrekbare kosten verminderen. Het zou mij trouwens niet
verbazen dat een belastingcontroleur (volstrekt ten onrechte) de aftrek van de
negatieve rente zou proberen verwerpen. Waarom een kost als het ook goedkoper
kan? Of zoals een controleur ooit bij een cliënt vroeg waarom hij een Apple
Macbook Pro kocht en geen goedkopere PC bij Mediamarkt. Trouwens; nu ik er over
schrijf, de negatieve rente die bij de ECB of bij buitenlandse banken terecht
komt is een forse lekkage in ons belastingsysteem. Veel double dips kunnen er niet aan tippen.
Dus mijn tip aan minister Van Overtveldt en aan de financiële
sector, bestudeer eens of je geen gentlemens agreement kunt sluiten tegen het
einde van het jaar om er alle twee goed uit te komen.
Niet met de fanfare op kop natuurlijk, want er zijn
ook een aantal ongelukkige partijen.
Op de vrije markt zijn er natuurlijk tussenpersonen
natuurlijk die aan de negatieve rentetarieven geld verdienen. Hun commissieloon
valt deels weg. Maar is dat in het decennium van de disruptive innovation niet het lot van veel tussenpersonen?
En wat gaat de Europese Commissie zeggen? Want laten we
wel wezen, het begrotingstekort is niet structureel opgelost. Het is slechts tijdelijk,
op jaarbasis niet aan de orde. En dat kan zeker een aantal jaren worden
volgehouden, maar op het einde van de rit blijft een sanering van de
overheidsuitgaven, en dan vooral van de sociale zekerheid, de prioriteit.
Over de toezichthouders NBB en FSMA spreek ik mij niet
uit. Zij zitten volgens mij met een torenhoog conflict of interest. Dus zij moeten zich onthouden van commentaar.
We hebben dus
belegd in belastingen, met winst. Meer zelfs, een win-win met de Belgische schatkist.
En dat op een ethisch en solidaire wijze. De Vlaamse jezuïet Leonardus Lessius (https://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardus_Lessius)
vond dat geld lenen aan iemand met geldnood een plicht van solidariteit is. Wat
moet het nog meer zijn?
Maar let op: rendementen uit het verleden zijn geen garantie
voor de toekomst. Of zoals Tiberghien het schreef in zijn memoires: It will fluctuate.
Ps: En nu aan de economen om het korte
termijneffect af te schieten of minstens te minimaliseren. Ik erken nu al mijn
meerdere
.
|