Inhoud blog
  • hoe stoppen met roken ???
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Startpagina !
    Koen en Michèle
    ons leven samen
    Sommige vrienden en familieleden vinden dat ze ons te weinig zien. Omdat we de laatste maanden in tijdsnood zitten is dit de ideale oplossing. Verneem alles over ons hier
    25-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoe stoppen met roken ???

     

    Onlangs heeft ons leven een totaal andere dimensie gekregen. De afhankelijkheid die we tot voor kort hadden van de sigaret ebt nu stilaan weg.
    Niet dat we zeggen dat we nooit meer gaan roken, maar het is voor mijn vrouw en mezelf een tweede serieuze poging om van de verslavende sigaret af te blijven.
    Mijn vrouw is nu clean sinds 30 oktober 2005, ik ben haar drie dagen later gevolgd.

    Ik ben beginnen roken toen ik 19 jaar was. Ik had toen een goede vriendin die rookte en het leek mij leuk en aangenaam om mee te kunnen roken Niet dat ik de bedoeling had om een verslaafde roker te worden (dat heeft volgens mij niemand die begint te roken) maar gewoon dat ik geen hoestbuien of andere negatieve gevolgen van een eerste sigaret meer zou hebben.
    Ik herinner mij nog dat mijn eerste sigaret afschuwelijk smaakte. Ik zat alleen op mijn kamer en had met mijn eerste pakje tabak een sigaret gerold. Toen kostte een pakje tabak ongeveer 75 Bef (€ 1,93). Ik heb die sigaret in één keer volledig opgerookt en drie minuten later lag ik doodziek in bed en hield mezelf voor dat ik nooit meer aan een sigaret zou komen. ’s Anderendaags voelde ik me heel wat beter en ’s avonds wilde ik nog eens proberen of ik me echt zo misselijk en draaierig kon voelen van één sigaretje. Ik stak een tweede op en was helemaal niet meer ziek, en dacht het onder controle te houden. Ik ging toen nog naar het hoger onderwijs en daar leerde ik mijn toenmalige vriendin (E.) kennen. Als wij les hadden (en wij gingen er naartoe, iets dat bij mij zelden voorkwam) hadden wij voor de middag en in de namiddag  telkens na twee uur les een kwartiertje pauze, en wat doe je dan: Je steekt en sigaretje op. (E) rookte toen Cartier. Deze sigaretten zijn zo licht dat je zelfs als je drie à vier sigaretten na elkaar rookt niet het gevoel hebt dat je gerookt hebt.  Ik ben dan maar, na bijna alles geprobeerd te hebben, overgestapt naar L&M. Ook het sportieve imago dat het toen had sprak mij wel aan. Het was immers nog voor de tijd dat de ware heksenjacht t.o.v. de rokers ontketend was.
    Enkele jaren was er geen enkel probleem en waren er geen merkbare nadelen aan mijn rookgedrag. Daar schuilt het grote gevaar in. Iedereen zegt dat roken zo slecht is voor de gezondheid en degene die begint te roken denkt altijd "als ik er last van begin te krijgen stop ik". De negatieve gevolgen die roken wel degelijk heeft treden pas op na een paar jaar en dan is men al verslaafd en is er zeer veel wilskracht nodig om te stoppen.

    Voor mezelf is het een tweede serieuze poging. Ik ben drie jaar gelden eens voor zes maanden gestopt met roken. Na die zes maanden had ik een zwak moment en heb ik tegen beter weten in een sigaret opgestoken met de instelling van “eentje, dat kan toch geen kwaad”. Mis dus, want na eentje komt er nog eentje en op den duur rookte ik weer evenveel en bij momenten zelfs meer dan voor ik een eerste maal gestopt was.
    De reden waarom ik nu een nieuwe poging onderneem om van die vervelende sigaret af te raken, is niet eenduidig. Ten eerste begon ik de negatieve gevolgen van het roken te ondervinden. Ik was kortademig; ik had zeer veel last van hoofdpijn; mijn tanden begonnen pijn te doen en ik kreeg bruine vlekken op mijn handen en tanden. Ten tweede het sociale aspect. Alhoewel de roker vindt dat roken een sociale bezigheid is en bijdraagt tot de gezelligheid, is het steeds meer een taboe geworden om te roken en meerdere mensen uit mijn directe omgeving (o.a. vrouw en schoonbroer) zijn gestopt met roken. Ten derde wat toch ook een niet te onderschatten reden is, is het financiële aspect. Toen ik begon te roken had ik altijd gezegd "als de sigaretten 100 Bef (€ 2,50) kosten stop ik". Nu stonden de sigaretten ongeveer het dubbel (€ 4,70) van de prijs en ik was nog niet gestopt. Als men eens uitrekent hoeveel dit per jaar kost (+/- € 1.700) dan beseft men dat men hier al enkele weken luxueus mee op reis kan gaan.
    Oké, het financiële is niet doorslaggevend, maar het draagt er wel toe bij en als het voor anderen een motivatie kan zijn, des te beter.

    Iets anders dat een motivatie kan zijn, is als men al het geld dat men uitspaart opzij zet. Men steekt elke dag het bedrag dat men anders oprookt (in mijn geval €4,70) in een spaarpot en men, spaart voor iets waar je anders of het geld niet voor hebt of waar je geen geld aan uitgeeft. Je zal versteld staan hoe snel je een aardig bedrag bijeen gespaard hebt. Dit is spaargeld waar je geen rekening mee gehouden hebt en zonder jezelf pijn te moeten doen (anders had je dat geld ook niet) kan je dit allemaal uitgeven en jezelf belonen omdat je het al die tijd volgehouden hebt.

    Voor het stoppen met roken zelf heb ik niet enkel op mijn eigen karakter gerekend. Ik ben ten rade gegaan bij een psychiater die mij onder hypnose geholpen heeft om van mijn verslaving te geraken. Het is niet goedkoop (€90), maar je kan een groot deel terug krijgen (€44). Dus dit kost nog €46,00 en is als men 10 dagen gestopt is met roken terugverdiend.  Het is niet zo dat men onder hypnose de totale controle over zichzelf verliest en het is helemaal niet zoals men soms wel eens op TV ziet, dat men weerloos is. Het is de toestand waarin je verkeerd net voor het moment waarbij men in slaap valt. De hypnotiseur (DR) tracht je in die situatie te houden en vertelt  dan een verhaaltje. De eerste maal dat ik naar de (DR) ging, ging  het over algemene informatie zodat er een dossier kan opgemaakt worden, de familiale situatie de werksituatie, alles wat je gemoed kan beïnvloeden en ook de financiële situatie belicht. Je betaald voor maximaal drie maal, vanaf de vierde sessie, als het nog niet geholpen heeft, is het gratis. Tot slot  heb je ook de mogelijkheid een laatste sigaret te roken en dan wordt gevraagd al je sigaretten, tabak en aanstekers af te geven. Er wordt dan direct een afspraak gemaakt voor de week nadien. De week later vindt dan de hypnose zelf plaats. Je hebt de indruk dat dit 10 minuten duurt, maar in werkelijkheid duurt het iets meer dan een half uur. De enige voorwaarde om het te doen slagen is dat je openstaat voor hypnose, er wordt gevraagd om je te concentreren op één punt in de kamer en dan begint (DR) met zijn verhaal. Je voelt dat je hoofd en ledematen steeds zwaarder worden op dit punt moet je je gewoon laten gaan en niet met alle macht verzetten tegen het gevoel van zwaarte. Het verhaal begint met een trap die je langzaam afdaalt waarna je in een bos komt, daar ga je naar een klaterend beekje, daar zit je eventjes neer en dan ga je terug. Kortom geen moraliserend gelul want dat heeft een roker al genoeg gehoord. Ook mijn eerste poging om te soppen met roken was via hypnose Na mijn eerste sessie was ik zeker dat ik mijn laatste sigaret gerookt had. Een half uur later begon reeds het knagende gevoel en nam de drang naar een sigaret toe en gaf ik tenslotte toe en rookte ik enkele sigaretten na elkaar. De week later ging ik terug naar (DR) en vertelde hij nog eens hetzelfde verhaal, het moet enkel iets anders geweest zijn want de uitwerking was sterker. Daarna heb ik nog een paar momenten gehad dat ik zin had naar een sigaret, maar waren die zes maanden relatief makkelijk vol te houden; enkel op een nieuwjaarsreceptie na drie maand heb ik één sigaret gerookt, maar dan weer drie maanden niets meer. Nog drie mand ging het goed en dan tijdens het houden van grote kuis vond ik een vol pakje sigaretten en het onheil was geschied. Ik rookte weer, tot drie weken geleden. Deze maal was, tot nu toe, één sessie bij (DR) genoeg maar heb ik het wel nog geregeld lastig, als het te machtig dreigt te worden maak in een nieuwe afspraak met (DR) vootr ik herval.

    Er zijn ook wel negatieve bijwerkingen bij het stoppen met roken. Als men stopt met roken is een eerste bijwerking het nerveus en geprikkeld lopen. Dit is normaal en gaat na ekele weken over. Een tweede gevolg is dat men in de meeste gevallen na één à twee weken ziek wordt. Men krijgt in het beste geval enkel een verkoudheid, maar meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn; keelpijn; ... Dit zijn gevolgen die allemaal makkelijk te overwinnen zijn en die niet blijvend zijn, die zonder enige moeite voorbijgaan. Een ander gevolg gaat minder snel over en veroorzaakt in het begin ook geen overlast. Dit is een gewichtstoename. Iedereen zegt als je stopt en je snoept niet, zal je niet bijkomen. Niet waar. Ik ben geen snoeper en eet niet meer (behalve fruit en groenten) en ben in een viertal weken toch een vijtal kilo bijgekomen. Bij mijn eerste poging lette ik er niet op en was ik zonder het goed te beseffen direct 10 kilo zwaarder. De moeilijkhzeid is om dioe er terug af te krijgen. Zolang men jong is, gaat dit relatief gemalkkelijk, maar eenmaal over de dertig is dit al moeilijker. Maar als ik niet meer bijkom ben ik liever een niet rokende molige, dan een magere rokende.

    Koen

    25-11-2005 om 00:00 geschreven door koenarens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (114 Stemmen)


    Archief per week
  • 21/11-27/11 2005

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs