De lessen sociale vaardigheden met de jongens uit de groep van juf Femke gaan nog steeds aan een aardig tempo door.
Na de luisterhouding zijn we verder gegaan met een nieuw thema: Het GGG-model.
Het GGG-model is iets wat iedere mens dagelijks een heleboel keren doorloopt. Maar wat staat die G's nu voor:
1) Gebeurtenis 2) Gevoel 3) Gedrag
Bijvoorbeeld: Meester Freek staat op en loopt met zijn hoofd tegen de deur (Gebeurtenis). Hij voelt zich daar erg boos door (Gevoel). Hij begint te roepen en te tieren (Gedrag), waardoor zijn mama erg boos is op hem.
OF
Een kind komt de speelplaats op en krijgt een complimentje over zijn nieuwe trui (Gebeurtenis). Het kind vindt dit prettig en wordt blij (Gevoel). Als gevolg geeft het kind een complimentje terug (Gedrag). Nu spelen ze samen.
We leerden dat we door ons gedrag er zelf kunnen voor zorgen dat we plezierige of minder plezierige dingen meemaken.
Soms worden we wel eens erg kwaad. Soms is dat terecht, maar soms ook overdreven. De kinderen leerden werken met de boosmeter. Daardoor kwamen we te weten hoe boos we worden door iets en wanneer we best iets doen om rustiger te worden.
De jongens kregen elk zo'n boosmeter waaraan een pijltje hangt. Op die manier kunnen ze zelf aangeven hoe boos ze worden.
Groen = Niets aan de hand, ik ben rustig
Geel = Dit vind ik niet erg leuk
Oranje = Ik word nu wel kwaad, als ik nu niets doe ga ik 'in het rood' (Als begeleider kun je nu best ingrijpen om problemen te vermijden, als je dat het kind de situatie zelf niet aankan)
Rood = Ik ben helemaal over mijn toeren, ik doe misschien dingen waarvan ik straks spijt zal hebben. (Als begeleider kun je best het kind in veiligheid brengen)
Bestaat er een methode om ervoor te zorgen dat we niet 'in het rood' gaan?
Ja, wij hebben geleerd over de Stop-Denk-Doe-methode. Soms vergeten we even te stoppen en na te denken en doen we gewoon. Dan komen we vaak in de problemen (= straf, ruzie, jezelf pijn doen, 'in het rood gaan',...).
De kinderen kregen deze kaartjes (zie hieronder) om ze te helpen eraan herinneren dat we steeds even moeten stoppen en nadenken, vooraleer we in actie schieten. Zo voorkomen we problemen.