Laatste dag
van onze normandie reis, en vandaag wordt het een plaatselijk criterium van
slechts 60km. We krijgen het fiat om vandaag wat langer te slapen en het
ontbijt te gaan nuttigen rond 9uur. Afspraak van vertrek is voorzien rond
10.30uur. De hemel grijs, de buienradar is niet echt positief ( 60% regenkans),
maar we springen op onze carbonpaarden, en trappen richting Cancales wat
slechts 20km bollen is.
Een zeer ydillisch en prachtig dorpje, dat voornamelijk
gekend is omwille van zijn prachtige Fruit de merschotels. Als kers op de taart krijgen we zelf de kans
om van dit lekkers te gaan proeven. Onze mond valt pas open van verbazing, als
we zien wat een reusachtige en prachtige visschotels ons worden gepresenteerd. Allemaal voldaan, en moegestreden om deze kreeften krabben,oesters, mosselen,
escargots en garnalen te kleinen, springen we voor de laatste maal op onze
fiets om de terugreis naar St.Malo aan te vatten. Hoe slecht de vooruitzichten
waren van de buienradar, hoe mooier het weer wordt. Een godganse dag blauwe
hemel, witte wolkjes, en veel zon.
Rond 16.30uur komen we aan in ons hotel en
kunnen we enkel tevreden terugblikken op een fantastische reis. Voor we de
avond inzetten, worden al onze mooie carbonpaarden, op stal gezet, en klaar
gemaakt om morgen de terugweg aan te vatten richting België. En daar zal het
weerzien met de vrouw, vriendin, en kindjes hartelijk zijn, maar toch zullen we
moeten afkicken van het vele gelach, het lief en het leed (al was er van leed
weinig spraak) dat we een ganse week met deze groep hebben gedeeld.
Aan allen die ons gedurende deze tijd heeft
gesteund (op of naast de fiets), BEDANKT, we hebben het enorm
geapprecieerd.
Er is
versterking op komst uit Belgie, namelijk Alex en Peter Droeshoudt zijn in
aantocht. Met hun frisse benen stappen ze in de gehuurde wagens en dan is het
voor hen bollen richting Le mont Saint michel, slechts 680km, een makkie
dus.
Ondertussen
wordt het in villedieu les poelles ( waar de klieksken renners zijn
gestationeerd) 06.30uur en worden we met zijn allen wakker gemaakt door één of
andere overijverige haan. De eerste blik die we naar buiten werpen is niet echt
uitnodigend om de rit met volle moed aan te vatten, maar na een frisse douche,
en opknapbeurt van de vermoeide benen, krijgen we toch al wat meer moed. Met
zijn allen aan de ontbijttafel, rijkelijk gevuld met alles wat een renner maar
kan wensen, en onze schoudertas met moed wordt nog meer aangescherpt.En
ocharme, het is vandaag maar 100km. Maar we zijn wel verwittigd, want de eerste
30km is klimmen en dalen, maar de afspraak vandaag is piano ( koersterm voor
rustig aan).
Na een gezapig tempo van 50km komen we aan, aan de Mont Saint
Michel, een bastion die vanop kilometers afstand te bewonderen is. Het moment
om onze uitrusting te showen aan alle bezoekers die daar rondlopen. Zonder dat
we ook maar iets abnormaals doen, vallen we onmiddellijk op in onze mooie
KLIEKSKEN tenue. Door vele bezoekers worden we aangeklampt om te vragen welke
sportclub we vertegenwoordigen. En met heel veel ijdel en fierheid vertellen
hen dat we familie zijn van WTC Klieksken, de dappere belgen uit Liedekerke.
De
afspraak is om in het bastion van de
Mont Saint michel 2uur vrij te vertoeven, ieder op zijn eigen interessevlak, en
genietend van het moois in deze omgeving. Ondertussen zijn onze 2 versterkingen
aangekomen en treffen en vallen we mekaar in de armen. Zouden dat de eerste
tekenen zijn dat we onze familie beginnen te missen?? Het zal wel iets van dat
zijn, maar we mogen er niet te lang blijven bij stilstaan, want we heb ben nog
wat kilometers af te malen. Maar toch eerst ons gezamenlijk stevig ontbijt, en
het zal nodig zijn, want de wind maakt zich klaar om tegen ons op te boksen. En
dan is het nog eens knallen richting St.Malo, 50km verwijderd, maar we zijn in
aantocht. De vraag is echter, wie gaat
er als eerste over de eindstreep passeren in St.Malo?
De laatste kilometer komt
in zicht, de sprint wordt aangetrokken, en met de laatste krachten die we nog
overhouden, komt er een foto finish aan te pas => uitslag: ongelofelijk maar
waar, maar alle 16 renners komen gelijktijdig over de eindmeet. Ons einddoel is
behaald, iedereen is fier, incluis de begeleiders, want waar we maanden hebben
voor getraind, en vergaderd, hebben we
kunnen afwerken zonder ongevallen en onoverkomelijke mechanische problemen.
Proficiat aan WTC 'T KLIEKSKEN.
Een rit van 150km staat ons te wachten. De zon
is reeds van de partij om 7.00uur en de eerste valiezen worden ingeladen in de
volgwagens. Afspraak voor iedereen aan de ontbijttafel is 7.30uur. De lege
magen worden volgepropt me het lekkere Frans brood, croissants, en de nodige
suikers ( choco, confituur), gevolgd door koffie, choco en het niet te vergeten fruitsapje.
Iedereen
weet dat vandaag een bezoekdag gaat worden aan Worth beach na 30km, waar we
met verstomming worden geslagen aan het strand, want de achtergebleven boten
van de geallieerden zijn er nog te aanschouwen. Pas dan besef je maar, als je
het landschap aanschouwt hoe moedig deze mensen zijn geweest om Europa te
bevrijden van het toenmalige Duitse meesterschap. Velen blijven er stil bij
staan en bezinnen, ieder op zijn manier, maar de werkelijke heldendaden die
hier hebben plaats gevonden dwingt heel veel respect af. Maar we moeten verder, want 20km verder wacht
onze volgende uitstap ( als je het zo kan noemen), namelijk OMAHA beach. Een
immens kerkhof waar duizenden geallieerden en Amerikanen zijn begraven.
Allemaal helden voor iedere bezoeker die hier passeert. Dit maakt een mens
stil, geeft nieuwe stof tot nadenken en maakt veel los in ieder van ons. Iedere
held die hier ligt begraven wordt met respect behandeld, en dat zie je van het
moment dat je dit terrein betreed. Iedere grasspriet wordt mooi onderhouden en
gekortwiekt, het is het kleinste deel van respect dat wij kunnen terug geven
aan deze helden. En dan moeten we
verder, willen we ons schema aanhouden, maar eerst nog de hongerige magen
bijvullen.
Plots wordt de hemel grijs en donker, en krijgen we de eerste
druppels te verweren, maar geen nood, we kunnen ons allemaal droog houden in de
volgwagens en wachten een klein kwartier. Regen gestopt, boys tijd om te
knallen, want er wachten ons nog 96 zware kilometers ( nog 1200hm te
verwerken). De ene helling na de andere volgen mekaar zeer snel op, en het
wordt een pracht van een rit, maar een loodzware, zeker omdat we over dag 4
spreken. De collegialiteit, vriendschap is optimaal, en alle klieksken mannen
moeten erdoor, de ene al iets moeilijker dan de andere maar, we zijn zodanig
gedreven dat we rond 17.30uur arriveren in onze eindbestemming.
Maar met
ongelofelijk veel respect voor onze fietsers, want het tempo lag zeer hoog en
was bij momenten verschroeiend, maar nog leuk en aangenaam. En dan volgt het
mooiste bewijs dat we onderhouden, iedereen springt op de vuile fietsen en
worden mooi afgeborsteld terug
startklaar gemaakt voor morgen.
RESPECT voor het klieksken.
Met het zien van de mooie zonsondergang de
avond ervoor, en dat met vele
kliekskenmannen tesamen zou men al beginnen denken, waar gaat dit eindigen???
Maar geen paniek, het is dinsdag 7 uur
en daar komen de eerste vikingers aan het raam piepen met helm,
koershandschoenen, zonnebril en de blik op oneindig .. want willens of nillens,
na 100m moet de eerste klim worden beklommen en dat gedurende 5 ellenlange
kilometers. En dan wordt het pieken richting port de normandie. Maar voor we daar aankomen hebben we de
eerste 60km niets anders te doen dan schakelen aan de fiets om te klimmen en te
dalen, en dat met het gezapig tempo, dat iedereen ( ja iedereen) gelijk boven
arriveerd. De sfeer is optimaal, de hemel is grijs, maar NO WAY we laten ons
niet vangen, en zoals de beste geoliede machine rijden we om beurten richting
PORT DE NORMANDIE.
Van kilometers ver zien we het beest opdoemen, en komen
onze tanden steeds meer bloot te liggen, want we gaan dit varkentje wassen. Hoe
korter we komen, hoe meer we tot verstomming worden geslagen, want deze
architect is van een ander kaliber dan wij op onze fiets. Eenmaal gearriveerd
aan de startpoort, krijgen we het fiat om allen tesamen ( twee per twee, en
slechts één volgwagen als ruggesteun) deze steile brug te gaan beklimmen (
steilste stuk is tot 10%). Als je dan even de blikt werpt naar rechts, dan pas
besef je wat een hoogte dit monumentstuk zo groot maakt. Het geeft een gans
overzicht naar de mooie poort van de normandische hemel. Dank u wel President
Hollande, het was voor ons als kleine club een waar genoegen dit meesterstuk eigenhandig
te hebben mogen beklimmen. En dan is het tijd om de hongerige magen te spijzen,
en dat doen we in het mooie Honfleur.
Niet te vergeten, dan zijn we op dat
ogenblik al 95km ver, en resten ons er slechts nog 55km. Zijn we gestart als
een klieksken, dan blijkt van dag tot dag dat deze groep zich aan het
overstijgen is, niet enkel op de fiets, maar ook ernaast. Geen enkele moeite is
teveel om mekaar te helpen, te steunen, en dat weeral geruggesteund door onze 2
begeleiders Ward en Marcel. Rond 17uur arriveren we op onze nieuwe stelplaats,
en hebben we weeral genoeg verhalen om onder mekaar te gaan vertellen. De
uitdaging wordt er met de minuut mooier en mooier op, maar het mooiste is, het
klieksken is echt een KLIEKSKEN.
Grijze hemel, maar veel lachende en
optimistische gezichten, voorspelt dat veel goeds? Alvast het ontbijt wordt
ingezet door 18 hongerige wolven die zich volproppen met het gekende Frans
brood, hesp, eitjes, confituur, koffie en natuurlijk het niet te vergeten
fruitsapje. Het oorspronkelijke schema van vertrek 8 uur wordt iets verlaat
naar 8.30uur, dit door feest organisatorische redenen van de hotelbaas. Maar
bon, geen probleem, wij klieksken renners zijn klaar om te battle aan te gaan
van 143km.
Vooraf was ons voorspeld
dat de wind ons ging helpen om vooruit
te vliegen, wat blijkt, de eerste trappen die we moeten zetten, volle
tegenwind. Denken we dat dat maar voor even is, en de goden ons goed gezind
zijn??? Vergeet het, op het einde van de dag zal blijken dat slechts 0,00005km
met de wind mee was, de rest moet getrotseerd worden door onze getrainde
pajotse wielermonumenten. De sterkste beren nemen vanaf het begin de volle
verantwoordelijkheid en malen met veel goede moed de eerste 30km af, aan een
gezapig tempo waarbij iedereen hem zeer goed voelt.
Ondertussen worden we
steeds goed geruggensteund door onze 2 begeleiders die op ieder moment klaar
staan om te helpen, te steunen, onze 2 Mamas. Nadat we mekaar goed aflossen
en blijven voortrappen komen we op de toppen van Dieppe terecht na 95km. Tijd
om te eten, te drinken, met de nodige achtergrondverhalen van onze gids David omtrent
het WOII gebeuren. A propos, verse aanvoer van de nodige proviand om de overige
50km te overbruggen is zeer welkom. Terug de trappers op, nieuwe benzine
getankt in de beentjes, en hop de bende is weg voor de laatste slag richting
eindbasis van dag 2. Zonder één enkel probleem, kleerscheuren of mechanische
pech bereiken we de eindstreep rond 17uur en arriveren we aan onze nieuwe
thuisbasis.
En lieve vrouwtjes en kindjes, dan zijn we al 330km weg van onze
thuisbasis. Even bezinnen, napraten, lachen en zelfs wat leuke ambiance muziek
zingen, geeft de aanstoot naar de voorbijgangers om ons te bewonderen en zelfs met
een bretoens lachje de goedkeuring te geven. Morgen een nieuwe dag, nieuwe
moed, nieuwe monumenten die de volgende battle willen aangaan. Laat maar komen
die ruige normandische wind, en overige 550KM, wij gaan jullie zeer graag te
lijf.
Voor diegenen die graag wat sfeerbeelden opsnuiven, Klik Hier voor een opname aan de aankomst in Veullettes Sur Mer deze namiddag.
6.30uur, de wekker loopt af, het zonnetje schijnt, begin van
een mooie zondag, en afspraak van het klieksken aan Maes aan de dender. Enkel
gelukkige vrouwen die hun fietshelden komen uitwuiven.
Normandie, Here we
come. Om de fietsdag goed te starten starten en ons vrouwen en kinderen goed
te stemmen, wordt alles in goede banen geleid met lekkere ontbijtkoeken, en
wordt er al deftig voorgekaart wat ons te wachten staat. Niet enkel het weer is
ons goed gestemd, maar zelfs de wind waait rustig met ons mee, en zo halen we
een gezapig tempo van gemiddeld 30km/u na de eerste 70km. De eerste fietsstop
wordt ingelast na Doornik.
Na een paar lekkere wafels, bananen, en wat cola,
starten we terug met de volle moed richting Frankrijk. De middag brengen we
door in la douce France,lekker genietend van het gekend Frans brood, enkel lachende gezichten, veel vrienden en geen
zorgen, wat kan het nog mooier maken. De wind blijft rustig doorblazen, en
omstreeks 16.30uur halen we zonder één enkel probleem onze bestemming. Wat als
een mooie dag is begonnen hebben we kunnen eindigen als nog mooier.
Vandaag zijn alle 18 deelnemens druk bezig hun valies aan het inpakken.
Daar komt wat gezonde stress bij kijken. Heb ik wel alles mee? Ben ik niets vergeten?
Het vertrek richting St Malo in Frankrijk, in het noorden van Bretagne staat nl voor de deur.
De weergoden zijn ons zeer goed gezind, warme zonnige vooruitzichten, we waren het niet meer gewend de laatste tijd.
Zelfs de wind, die normaal deze tijd van het jaar meestal uit het zuiden, zuidwesten komt, wordt deze keer voorspeld uit het Noorden/Noordwesten, wind mee dus! We hadden het niet beter kunnen dromen. De Zonnecreme zal vandaag vlotjes over de toonbank gaan.
Morgenvroeg om 7u30 verzamelen we dan bij Jan 'Maes aan de Dender', waar onze club voor ontbijt gezorgd heeft. Zo kunnen we samen met onze vrouw en kinderen afscheid nemen om daarna rond 8u te beginnen aan onze eerste étappe, een rit van 178 Km naar Hesdin in het Noorden van Frankrijk (ook wel Heusden genaamd).