De jongste kleuters oefenen hoeveelheden tot 3. (telkens 3 biggetjes bij elkaar)
De oudsten wagen zich samen aan een puzzel van 200 stukken. Hierbij wordt per 2 gewerkt en na een tijdje omgewisseld.
Tijdens bewegingsmomenten dansen we op de muziek van K3(- welkom bij de 3 biggetje)s en spelen we tikspelen(- pas op voor de wolf! per 3 in een huisje en wolfje, hoe laat is het. (inleving, snel reageren, spelregels begrijpen en juist toepassen)
De kleuters krijgen het sprookje op verschillende manieren te horen: verteld door de juf zonder prenten, beluisterd op cd met prentenboek, bekeken op het grote digibord. Op deze manier kennen ze de inhoud door en door en kunnen we het ook samen, adhv vraagjes en prenten opnieuw vertellen.
Tot expressie komen na het verhaal, gebeurt op verschillende manieren.
In de activiteiten beeldopvoeding wordt er gestempeld: de muren van het huisje van steen:de geeltjes en de groentjes komen na waarneming van de muur op de speelplaats tot een juist patroon (inzicht- goed opletten), de roodjes stempelen rijtjes en de blauwtjes oefenen vrij de stempeltechniek.
Daarnaast maken de oudsten varkentjes adhv een stappenplan: zelfstandig werken- plan kunnen lezen- kennis(hoeveelheden, vormen, )en technieken ( rond vormen tekenen, nauwkeurig knippen op lijn, kleven) toepassen en tot een juiste synthese komen.
Ze brachten het er goed van af; kijk maar aan het venster van de klas.