'Wat vind ik lekker? Wat vind ik niet lekker?', met deze vragen openden we dit thema.
We kwamen tot de conclusie dat we meer dingen lekker vinden dan niet lekker. Maar we zagen ook dat niet iedereen dezelfde dingen lekker vindt!
Eten staat centraal deze week, dus zijn er ook koks nodig die alle lekkernijen kunnen bereiden.
We promoveerden onszelf tot 'echte koks'! Maar wat is een kok zonder koksmuts?
Iedere kleuter maakte een eigen koksmuts.
We stempelden of wreven verf met een garde op papier. Wanneer de verf droog was mochten alle kleuters snippers op de koksmuts kleven.








De jongste kleuters kleefden de snippers waar ze zelf wilden, terwijl de oudste kleuters een patroon van 4 snippers moesten maken.




Vervolgens poseerden we elk met een koksmuts en garde. Deze foto werd dan op de koksmutsen gekleefd. De oudste kleuters schreven zelf het woord 'KOK' gevolgd door hun eigen naam.









Pizza vinden de kleuters ook heel lekker. Met playmaïs en lijm bekleedden de jongste kleuters elke hun eigen pizza. De oudste kleuters tekenden in hun bord wat ze lekker vinden + stempelden en schreven het woord naast het bord.


Deze week werden er ook 'Loose Parts' aangeboden. De kleuters kregen "pizzabodems" en legden deze met verschillende losse materialen vol tot hun pizza klaar was. Hiermee werd de fantasie en de fijne motoriek volop gestimuleerd!





Ook konden de kleuters hamburgers samenstellen. De allerjongste kleuters deden dit volgens eigen idee of smaak. De kleuters die nood hebben aan meer uitdaging kregen opdrachtkaarten aangeboden. Daarop staat hoe ze hun hamburger moeten samenstellen. (de opdrachtkaarten werden in 3 moeilijkheidsgraden gemaakt.)




Het winkelkarspel was ook erg in trek.
De kleuters draaiden aan de pijl en doorkruisten het product met uitwasbare stift op hun boodschappenlijstje.
Om hierin wat te differentiëren konden de kinderen in plaats van doorkruisen , op zoek gaan naar hetzelfde product dat de wijzer aanwijst en deze in de winkelkar leggen. Voor de oudere kleuters werden er getalbeelden en zelfs cijfers aangeboden.




Vervolgens konden de kleuters ook fruit sorteren. Dit per kleur, per soort of in een bepaalde hoeveelheid (getalbeeld of cijfer).



Taartjes, cakejes, koekjes ...maken van speeldeeg was ook één van de favoriete activiteiten deze week.





Foto's tijdens het vrij spelen:


