 |
|
 |
Onderzoek naar het eten van insecten |
|
 |
23-03-2009 |
Onderzoek 1 |
Beste kinderen
Om te beginnen, moeten jullie per groep een Facebook-profiel aanmaken dat gaat over je insect. Zet er fotos, informatie, een levensverhaal,
op. Wees origineel! Het insect mag bv praten. Hou ook een dagboek bij van al je bevindingen en opdrachten.
www.facebook.com
Stap 1: Klik op de link. Stap 2: Zet de pagina in het Nederlands. Dit doe je door linksonder op "Français" te klikken. In die lijst kies je de juiste taal. Stap 3: Vul de gegevens aan de rechterkant onder "Het is gratis en ..." in en klik op "Registreren". Gebruik een e-mailadres van iemand van je groep. Stap 4: Volg de instructies van Facebook. Stap 5: Vul je Facebook-profiel. Stap 6: Zoek mij met de vriendenzoeker op Facebook en voeg me toe als vriend.
Zo, nu jullie wat meer te weten zijn gekomen over je insect, kan je beginnen aan de volgende opdracht! En denk er aan, speel niet met je eten!
Getekend
prof. André Vankerken
|
|
|
 |
|
Onderzoek 2 |
Beste kinderen
Onderzoek de voedingswaarde van jouw insect. De leerkracht zorgt voor het nodige materiaal. Ik wil graag weten: - het vetpercentage; - eiwitgehalte; - hoeveelheid suikers; - calorieën. Vergelijk insecten met alledaagse voeding zoals een steak, aardappelen, chips, pizza, kip, cornflakes,
Post het verslag op de blog. Zorg voor een overzichtelijk verslag (tabellen), want dit komt mee in het kookboek. In volgende filmpjes krijgen jullie een stappenplan om de proeven uit te kunnen voeren. Succes!
En denk eraan: speel niet met je eten!
Getekend
prof. André Vankerken
|
|
|
 |
|
Onderzoek 3 |
Beste kinderen
Ondertussen moeten we ook aan ons kookboek denken, daarom volgende opdracht:
Zoek op www.insecteneten.nl een recept dat je wil proeven. Maak het klaar en eet het op. Elke week komt één groepje zijn gekozen gerecht in de klas maken en aan de andere kinderen aanleren. Geef de ingrediënten door aan je leerkracht. Die zorgt er voor dat ze er zijn. Wanneer iedereen geproefd heeft, geven ze ook een beoordeling op http://www.doodle.com/sfeuw7uaxym7w88u. Succes!
En denk eraan: speel niet met je eten!
Getekend
prof. Vankerken
|
|
|
 |
|
Onderzoek 4 |
Beste kinderen
Ons kookboek verdient toch nog wat meer aandacht... Daarom:
Bewerk een gerecht dat je kent om er een insectengerecht van te maken. Minstens 1 ingrediënt moet dus een insect zijn. Je mag gebruik maken van een kookboek. Maak er een filmpje van hoe je het moet maken en zet dit op de Facebook-pagina van je insect. Maak er ook een fiche van die op het einde mee in het klas-insecten-kookboek kan. Succes!
Getekend
prof. André Vankerken
|
|
|
 |
|
Onderzoek 5 |
Beste kinderen
Jullie beginnen stilaan echte insectenexperten te worden. Ik vertrouw er dan ook op dat jullie voldoende over je insect weten om er reclame voor te maken. Het gerecht dat je voor de vorige opdracht hebt gemaakt moet je nu promoten. Dit doe je door een kraampje te maken of flyers uit te delen. Denk natuurlijk aan de vragen die ik bij het begin gesteld heb. Om reclame te maken moet je weten waarover je praat! Maak fotos of een filmpje van deze promotie en zet het op jullie Facebook-pagina. Succes!
En denk eraan: speel niet met je eten!
Getekend
prof. André Vankerken
|
|
|
 |
|
Onderzoek 6 |
Beste kinderen
Het onderzoek is nu bijna ten einde. Maar om ons kookboek te vervolledigen hebben we nog bijkomende informatie nodig. Zoek informatie over je eigen insect en maak een verslag waarin je antwoordt op de vragen van het eerste bericht. Koppel deze vragen ook aan je eigen insect. Doe dit op een leuke manier! Een kookboek moet ontspannend en aantrekkelijk zijn. Dit kan je bv door interessante weetjes aan je verslag toe te voegen.
Nadien gaan jullie samen met je leerkracht op zoek naar een geschikte layout. Zorg er voor dat het aantrekkelijk oogt. Het is een kookboek en geen verschrikkelijke thriller!
Succes!
En denk eraan: speel niet met je eten!
Getekend
prof. André Vankerken
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
|
|
 |