Wat groeit er in mijnen hof? Ah, niks want 't is verlof! De groenten genieten van de vakantie!
't Vijfde blogt...
en jullie lezen mee!
23-11-2007
Naar het witloofmuseum!
Weg zijn wij met het vijfde en zesde leerjaar Interessant was het zeker en vast daar in het Witloofmuseum te Kampenhout 'T was omdat het week van de smaak was dat we er op bezoek waren Lekkere hapjes hebben we geproefd Oh, die verkleedkleren stonden ons goed Olé, zo'n actief museum met zoveel opdrachten... zo mogen er meer zijn Fijne uitstap was het!
Het witloof 'langen' of uitdoen! Met een riek proberen we het ook! Wie krijgt met één 'riekslag' de meeste stronken te pakken? We kloppen de modder van de stronken en kraken de wortel van de stronk. Die wortel kan als dierenvoeder dienen of... om lekker mee te knutselen!
Op de veiling wordt het witloof van de boer gewogen en kunnen de kopers bieden. En, dat deden wij ook! De prijs volgen en dan maar op het knopje duwen... tuut...!
Aan de knutseltafel bij Pruts en Fluts! We maakten een leuk mannetje, een auto, ... uit een witloofwortel! De resultaten waren keitof en origineel! We konden met schijfjes witloofwortel ook een mobiel maken! Versieren met knopen, parels, stof, papier, wol,... en klaar was ons kunstwerk!
In de keuken maakten we witloofhapjes klaar bij Miet Huysentruit! Wat dacht je van een toastje met witloofconfituur? Een witloofblaadje met krabsla of een kommetje verse witloofsoep? Mmmmm... lekker..... die week van de smak!
Vanaf nu zullen we jullie regelmatig trakteren op een poëziepraatje! In de klas passen we het principe 'doe de vijf keer' toe: vijf dagen na elkaar lezen en bespreken we telkens een ander gedicht (soms binnen een thema of gevoel). Na de vijf gedichten stemmen we en verkiezen onze klasfavoriet! En het winnende gedicht krijgen jullie dan op onze blog te lezen. Deze week kregen we elke dag een stukje poëzie binnen het thema grootouders voorgeschoteld. De eerste poëziebode van de klas, Kevin, zorgt ervoor dat het gedicht op een leuke manier in de klas komt te hangen en dat het gedicht ook hier verschijnt! Dus... aan het werk Kevin!
Hoe konden ze dat van me afnemen hoe konden ze me levend begraven terwijl daar alles net was begonnen hoe konden een vader en een moeder hun eigen kinderen zoiets aandoen....?
Vandaag gingen we in Westrand kijken naar het toneelstuk Haram. Het was een prachtige voorstelling: een aangrijpend en boeiend verhaal, humor, steengoeie acteurs, muziek en een heel mooi decor!
Op de laatste avond van hun vakantie in Marokko, krijgen de drie kinderen van het gezin te horen dat ze niet meer zullen terugkeren naar Nederland. Enkel de vader zal naar Nederland terugkeren om er te werken. De ouders namen deze beslissing omdat ze vinden dat kinderen in Nederland te vrij worden opgevoed en normen en waarden (bv.: respect voor ouderen) niet meer kennen. In thuisland Marokko hopen ze hun kinderen op het rechte pad te houden. De twee oudste kinderen lopen weg en krijgen hierbij hulp van hun jongste broer. Uiteindelijk worden ze gevonden en afgeranseld door hun oom en de politie. Azisa probeert zelfmoord te plegen en daardoor besluiten de moeder en vader dat zij terug mag naar Nederland. De broers blijven twee jaar in Marokko. Aan het einde van het toneelstuk komen we te weten hoe het de familie tien jaar later vergaat: ze wonen opnieuw met het hele gezin in Nederland en de kinderen werden psychologe, acteur en timmerman.
We kregen ook nog de kans met de acteurs te praten, onze mening over het stuk te geven en vragen te stellen.
Nog een weetje als toemaatje: 'haram' betekent 'onzuiver, verboden' en is het tegenovergestelde van 'halal'.
Op maandag 12 en dinsdag 13 november gaf juf Marleen ons les volgens de methode van Veronica Sherborne. In groepjes deden we een heleboel opdrachten samen met de kleuters van juf Vanessa en juf Martine. De opdrachten hebben onder andere tot doel het zelfvertrouwen te vergroten.
We werkten samen met de derde kleuterklas en dus stond ook veiligheid centraal. Samen met de kleuters werkten we aan het eigen lichaamsbesef en de leerden we rekening houden met mogelijkheden van anderen. Er waren heel wat toffe, spannende, soms moeilijke opdrachten bij!
Gebroken benen? Neen hoor! Hersenschudding? Bijlange niet! Bont en blauw? Mmm, misschien een heel klein beetje! Veel plezier gehad? Nou en of! Veel bijgeleerd? Jep, dat ook! Bekend volk gezien? JAAAAA... Dean van Idool en van Sterren op het ijs! Voor herhaling vatbaar? Zeker, tot volgend schooljaar!
Op vrijdag 16 november geven we met de hele school het startschot voor de VOORLEESWEEK! In de namiddag krijgt elke klas een verrassingsjuf op bezoek. Wat die juf dan wel komt doen? Voorlezen natuurlijk! Er staat ook een leuke activiteit bij het boek op het programma! Wie er dan wel komt? Goed geprobeerd... maar dat is en blijft een verrassing!
Op vrijdag 23 november sluiten we de voorleesweek af! We nodigen onze grootouders uit in de klas voor een gezellige namiddag. Eerst lezen we onze meters, peters, oma's, opa's voor. Daarna spelen we samen nog een leuk ganzenbord.
Hallo, wij zijn Sofie, Ennio en Maxim! We staan te popelen om aan de eerste vergadering van de leerlingenraad te beginnen, want we zitten boordevol ideeën! Wat dachten jullie van: - een pestvrije school, met pestverantwoordelijken uit elke klas die ons helpen? - activiteiten en materialen voor onze speelplaats? - meer orde (netjes houden, papiertjes opruimen, klusjes opknappen)? - en ... één woensdag per maand geen huiswerk (iedereen akkoord?!)
Als je onze klas binnenstormt, pas dan maar goed op...: - voor de stapels boeken op kasten en banken - de kilo's informatie over landen die rondslingeren - de druppels zweet op de vloer (uitschuiven kan!) - ... want: wij bereiden onze reisbeurs 'Welkom in de Europese Unie' voor! In groepjes werken we een reisfolder uit over één van de 27 landen van de E.U. De voorbije weken hebben we onze sterren al verdiend, dus de kennis is er... nu zijn we volop met de uitwerking bezig! En wist je dat we niet alleen een reisbeurs plannen maar ook een Europees restaurant(je)? Mmm... jullie horen er tijdig meer over!
Oktober was: muis, muis, hoera: onze eerste computerles met juf Karen - maandpunt: leg jezelf eens in de watten - zalig: verwennamiddag - joepie: atelier - cultuur: heel wat tonelen na de schooluren - oeioei: rapport - griezelig: Harry Potter achterna - welverdiend (!?): vakantie - kortom: veel te snel voorbij!
Op vrijdag 26 oktober kon je maar beter al je moed verzamelen om op onze school rond te lopen... want griezels in alle mogelijke gedaantes hadden onze school ingenomen!
We knutselden samen met alle griezels van de lagere school een griezelmobiel! Mummies, heksen, geraamtes, pompoenen, spoken, vampieren,...: op vrijdagvoormiddag kreeg het allemaal vorm, kleur én natuurlijk een touwtje om aan onze mobiel te hangen!
Onze verkoop van badproducten bracht heel wat geld op voor ons plankindje Temesgen! We waren heel snel uitverkocht! Bedankt allemaal voor jullie steun!