Vandaag mochten de kleuters hun eigen knuffel meebrengen. Enthousiast stelden ze hun knuffel aan elkaar voor. Ze vonden het dan ook super om met hun eigen knuffel te dansen.
Nadien mochten de kleuters die een washandje mee hadden er vrij op tekenen met stiften.
Na de speeltijd mochten we turnen met onze knuffel. We wiegden hem in een groot doek, we gooiden hem in de lucht...
's Middags leerden we een verstopversje. Nadien mochten er nog enkele kleuters tekenen. Na de speeltijd maakten we een echte knuffelhoek. Wat is dit een gezellig hoekje.
Op maandag dansten we met onze knuffels uit de klas. Nadien maakten we een hele grote knuffelbeer. Hiervoor moesten we heel wat schilderen en kleven. In de turnles mochten we met de ballen spelen. 's Middags werkten we verder aan onze grote knuffelbeer.
Op dinsdagochtend was juf Sara niet in de klas want ze moest op bijscholing. Gelukkig kwam juf Lien met ons spelen. 's Middags mochten we met juf Sara een beer bestempelen met watten. Toen we naar huis gingen mochten we zelf een knuffel van de klas meedoen. Wat vonden we dat fijn.
Woensdagochtend moesten we knuffelberen van groot naar klein kleven. Na de speeltijd leerden we in de klas van Juf Katy een liedje over een knuffelbeer.
Volgende week spelen we nog wat verder met de knuffelberen. Op maandag mogen we zelf onze eigen knuffel meebrengen.
Na ons kabouteravontuur van vorige vrijdag, werkten we deze week nog wat verder rond het thema: 'De herfst.'
Wat deden we allemaal: - We knipten takken voor onze boom; - We verder onze schoendoos in herfstkleuren; - We versierden onze schoendoos met blaadjes; - We leerden nootjes tellen; - We werden in de turnles echte eekhoorns en verstopten nootjes achter een vriendje; - We klommen in de turnles in verschillende bomen; - We luisterden naar het verhaal van Bambi; - We maakten een slak van klei; - ... Kortom we ontdekten volop.
Na de vakantie werken we rond het thema: 'Mijn lieve knuffel.'
Vrijdag was het zover, dan gingen we met z'n allen naar de prettige wildernis. Vrolijk vertrokken we op school, om dan helemaal bemodderd toe te komen aan het kabouterpad.
Gelukkig waren de mama en papa van Hannah en Victorine, de papa van Shannon, de mama van Jules, de mama van Lena, de mama van Elien en de mama van juf Karolien er om samen met ons de kabouters te zoeken. Elke kabouter had zijn eigen verhaal en zijn eigen opdracht.
Wat moesten we allemaal doen? - Zoeken met de verrekijker naar eendjes; - Maken van een kunstwerk met blaadjes; - Zoeken naar wormen en andere kriebeldieren; - Proeven van honing; - Kijken met een spiegel naar de wolken; - Zoeken naar verschillende blaadjes; - ...
Na al deze leuke opdrachtjes trokken we moe maar enthousiast terug naar school. Beste natuurouders, bedankt voor jullie enthousiasme en hulp want zonder jullie kon onze zoektocht naar de leerrijke kabouters niet doorgaan. BEDANKT!!!
Vandaag hebben we heel wat beleefd op school: - We moesten blaadjes in een grote en kleine boom kleven; - Juf vertelde een verhaaltje over het bos waarbij we heel wat leerden over de diertjes. - We werden in de turnles allemaal kabouters en maakten met de parachute een grote paddestoel. - We speelden heel wat in onze hoekjes: we bouwden een huis voor de kabouters, we speelden met de noteninstrumenten...
Morgen is het eindelijk zover dan gaan we naar het kabouterpad. Joepie!!!
Nu de kaboutertjes terug naar hun huisje zijn leren we over het bos. Vandaag begonnen we aan ons eigen klasbosje. Eerst moesten we de kruin bestempelen met onze beide handen, nadien mochten al enkele kleuters de stam beschilderen met bruine verf. Juf had zand bij de verf gedaan zodat het net echte modder was. Wat hadden we plezier om met deze speciale verf te verven.
Ook leerden we een mooi liedje over de gekleurde blaadjes van de bomen en luisterden we naar het verhaal over Jules dat met zijn opa naar het bos ging.
Morgen mogen er nog enkele kleuters hun stam beschilderen en mogen we zelf muziek maken met verschillende notendoosjes.
Vandaag was het zover: we werden echte kabouters. En echte kabouters die dragen een kaboutermuts. Daarom gingen we deze ochtend allemaal aan de slag. We maakten proppen en stopten die in onze pyjamabroek.
Maar... Als onze muts klaar was, waren we nog geen echte kabouters. Nee, want echte kabouters die hebben een baard, een rode neus en rode wangen. Gelukkig toverde juf Sara haar sminckkoffer te voorschijn en veranderde ze ons allemaal in kaboutertjes.
Met veel belgerinkel trokken alle lieve kaboutertjes deze middag naar huis.
Deze week werkten de kleuters vlijtig verder aan hun eigen kabouter 'Wipneus'. De kleuters scheurden, kleefden en kleurden erop los. Ook kreeg de kabouter een grote krullende baard.
Onze poppenhoek werd een echte kabouterhoek.
Op vrijdagmiddag spookte het in onze klas. Papaspook en zusjespook waren op bezoek in onze klas. Samen met juf Karolien knutselden ze ook een mama spook. Na de speeltijd lieten we juf Sara verschieten want er zat een echt spook onder onze tafel. Wij lachten erop los.
Maandag was er grote paniek op school. Juf Katy kreeg telefoon dat de kabouters de weg naar school niet vonden. Daarom gingen we ze zelf zoeken in het bos. Gelukkig hadden alle kls hun speurneus mee en vonden we al snel al onze kaboutervrienden.
Omdat de kabouters een weekje op bezoek zijn in onze klas knutselden we een grote paddestoel. Ook werd de turnzaal omgetoverd tot een groot kabouterbos. Hier konden we van paddestoel tot paddestoel springen, klimmen in de bomen, springen over takken...
Deze week zullen we nog heel wat beleven met onze kabouters. Zo zijn we zelf 1 aan het knutselen, leren we de stippen tellen van de paddestoel en misschien worden we zelf wel een kabouter...
Vandaag werd de Pius x school een echte smurfenschool. Alle kleuters werden kleine smurfjes en ook de juffen en meesters werden echte smurfen. Zo waren er in onze klas heel wat smul-, kook- en babysmurfen maar was er ook 1 lolsmurf (Lukas), 1trompetsmurf (Pjotr) en zelfs 1 chocolademelksmurf (Victor). We smurften er een hele dag op los. Er waren heel wat smurfactiviteiten voorzien: - 's Ochtends brachten onze juffen en meesters een mooi smurfentoneelstukje, - Na de speeltijd kregen we een smurfenpapje; - over de middag waren alle juffen en meesters smurfenbrokkenpap gaan eten terwijl alle smurfige mama's, papa's, oma's en opa's met ons speelden.
Het was een reuze smurfige dag. Bedankt aan alle helpende handen. Het was een dag om nooit te vergeten.
De voorbije 2 weken werkten we rond het thema: 'Welkom lieve baby.' Zias, Shannon en Emma D. waren in hun nopjes want zij kregen er in de grote vakantie een zusje bij. Hun mama's kwamen dan ook vol enthousiasme naar de klas. De mama van Zias bracht Mila mee. Zij leerde ons het haar kammen, de pamper verversen, de nageltjes knippen... De mama van Shannon bracht Annouck mee. Zij leerde ons allerlei babymaterialen kennen. De mama van Emma bracht Hanne mee. Zij gaf Hanne een badje en wij mochten helpen. Nog eens bedankt voor het leerrijke bezoek.
Ook wij hebben hard gewerkt en veel gespeeld: - We versierden een buggy door te stempelen met een papfles; - We maakten een puzzel van een baby; - We maakten een fopspeenketting; - We maakten zelf fruitpap; - We wasten onze eigen baby; - We leerden voor de baby zorgen en hem wiegen als hij weende; - We deden zwangerschapsgym; - We dansten met onze baby; -...
Kortom we genoten van 2 leerrijke weken!
Volgende week leren we over de kabouters. Hopelijk zien we maandag bij onze kabouterzoektocht echte kabouters. We zien benieuwd...
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!