We kennen nu bijna al onze tafels. Deze week leren we de laatste tafel, nl. de tafel van 7. We krijgen regelmatig een testje met tijd. Zo leren we de tafels met tempo inoefenen. Dit is heel belangrijk, hoor, want in het tweede leerjaar moeten we de tafels tot 10 paraat kennen. Ondertussen hebben we ons knutselwerkje voor mama fier kunnen overhandigen op moederdag. Op school loopt er momenteel een actie rond "Sam, de verkeersslang". Die zet ons ertoe aan om te voet of per fiets naar school te komen. We doen extra ons best! Wel, succes verzekerd, hoor! Ondertussen leren we in de klas ook over verkeer. Op dinsdag 22 mei zijn we bij de papa van Sien uit onze klas pasta gaan maken. 's Middags mochten we dan blijven om onze zelfgemaakte pasta met saus te verorberen. Het was een leerrijke en drukke voormiddag! In de taallessen hebben we geleerd om een correct telefoongesprek te voeren met de directeur. We hebben ook een leuk foldertje gemaakt rond onze school.
Na ons verblijf op de boerderij in Gijzenzele leren we nu wat meer over die boerderijdieren. We kennen zelfs al een leuk liedje daarrond. Dit zullen we eens laten horen op het "Sprongmoment" in de Wara op donderdag 26 april. In de les muzische mochten we boetseren met klei. Onze kunstwerkjes kunnen jullie komen bewonderen tijdens het schoolfeest op zondag 6 mei. Jullie komen toch ook naar ons frietjesfestijn?
Begin maart zijn we op boerderijklas geweest. Het was daar superleuk en heel leerrijk! We mochten er weven, brood bakken, de dieren voederen, de stallen proper maken, de tafel dekken en afruimen, ... We konden er ons buikje rond eten, want de maaltijden waren heel lekker. 's Avonds werd er een leuk verhaaltje voorgelezen om daarna rustig te kunnen inslapen na een vermoeiende , maar keitoffe dag! We gaan beslist terug naar de Vierhoekhoeve in Gijzenzele! Ondertussen hebben we ook proefjes gemaakt. We deden flink ons best voor het paasrapport. Misschien brengt de paasklok dan wel heel wat eitjes van chocolade! We kennen nu reeds al de hoofdletters. Zo kunnen we steeds betere schrijvers worden. De tafel van zes hebben we ook al geleerd. Nu blijven er nog drie tafels over. Naar aanleiding van de jeugdboekenweek hebben we een verhaal gehoord over "Gijsje". Dit boekje gaat over de hechte vriendschap tussen een jongen en een gans die als huisdier opgroeit en over hoe moeilijk het is om afscheid te nemen van een vriend. Ter afronding mochten we een briefje schrijven aan wie of wat we missen of een tekening maken. Op 26 maart kwam er in onze klas een stagiaire enkele originele spellen uitwerken in het kader van ons project rond relationele vorming. Samenwerken en afspraken maken, was heel belangrijk. Op 27 maart deden we mee aan een sponsorwandeltocht van 5 km in het kader van "kilometers voor het zuiden". Zo kunnen we de mensen helpen om hun eigen plannen te realiseren.
Tot later!
Aan allen nog een zonnige paasvakantie en een vrolijk paasfeest!
Eventjes laten weten dat we de voorbije weken druk bezig geweest zijn in de W.O.-lessen rond techniek. Wij staken heel wat op over magneten . We leerden over de polen van een magneet, we maakten een hengelspel, we hielden een bootrace en ons autootje reed voort met een onzichtbare kracht. Leuk, hé! We sloten onze techniekweken af met een leerrijke tentoonstelling gebracht door alle klassen. Op de gedichtendag in januari maakten we een stripverhaal over iemand die per ongeluk een sidderaal aanraakt. Wat je dan voelt, wil je liever niet meemaken! Sidderen en beven doe je dan door een elektrische schok! We leerden met het koude vriesweer over negatieve temperaturen en ook over de vier seizoenen. Nu kennen we ook al de tafel van 1 en 3. We werden in februari ook getest voor wiskunde, spelling en lezen. Met het eerste en het tweede leerjaar namen we deel aan Kronkeldiedoe. Dit is een sportnamiddag met verschillende spelsituaties. We deden mee aan de "Move tegen pesten". En... heb je de mooie foto's van onze carnavalstoet al gezien op de site?
Ondertussen zijn we weeral een nieuw jaar gestart en is de maand januari al goed opgeschoven. Daarom voor iedereen een gelukkig en gezond 2012 toegewenst! We hebben intussen ons kerstrapportje al kunnen tonen en onze nieuwjaarsbrieven werden netjes geschreven en wellicht enthousiast voorgelezen. Met het begin van dit nieuwe jaar leren we nu in de W.O.-lessen over de twaalf maanden en hun belangrijkste feiten. Op dit ogenblik maken we over onszelf een korte levenslijn met foto's en tekstjes. Verder doen we ons best om veel te lezen opdat we correct en vlot iets kunnen voorlezen in de klas. We kennen nu al vier tafels: de tafels van 2, 4, 5 en 10. Ook blijven we verder werken in groepjes voor kloklezen en parate kennis.
Op maandag 7 november is de politie op bezoek geweest in onze school voor een fietsencontrole. We kregen op de gevaarlijke plaatsen rond de school veel goeie tips om ons veilig te bewegen. We leren nu al tellen tot 100 en we werken veel rond het honderdveld. We leerden al de tafels van 2 en 10! Met een kindje van het derde leerjaar mogen we "samen lezen" uit een boekje aangepast aan ons niveau. We kennen nu al heel wat hoofdletters. Om ons thema van "Samen vrienden door dik en dun" af te sluiten, mochten we in een circuit de tien karakters van de dieren van de axenroos eens dramatiseren. Dat vonden we heel tof! Nu zijn we bezig met het thema "Bejaarden". We brachten al een bezoek aan het Rust- en Verzorgingstehuis St.-Jozef in Oostkamp. Hebben jullie al onze eigen gemaakte wenskaartjes gezien? We zijn er trots op!
Hier terug wat nieuws! Eind september zijn we gestart met rekengroepjes. Zo drillen we onze aangeleerde oefeningen goed in en kunnen we onze parate kennis tot 20 wat opdrijven. We werken ook in groepjes voor kloklezen. Verder doen we ons best om heel veel te lezen zowel thuis als in de klas.Zo zullen we flinke lezers worden. Voor W.O. werken we nu rond het thema'Samen vrienden door dik en dun'. We leren over de axenroos, over sociale vaardigheden. Op 18 oktober mochten we voor de eerste maal met de klas een duikje nemen in het zwembad. We maakten regelmatig wat proefjes over onze leerstof. De resultaten zullen we kunnen tonen op ons herfstrapportje. Zeg, kom je op 28 oktober ook naar onze griezeltocht? Tot dan misschien!
Wat gaat de tijd toch vlug! De kalender wijst al 19 september aan. We herhalen nu veel onze oefeningen tot 10, want die zijn heel belangrijk! Lezen doen we vaak luidop in groepjes. In de W.O.-lessen leren we over de plattegrond van onze klas en van onze school. En... we kennen al drie hoofdletters! We gingen zelfs op stap in de omgeving van de school om over het verkeer te leren.
Dag allemaal! Staan de boekentassen al klaar? Zijn jullie goed uitgerust om er weer in te vliegen? Op donderdag 1 september zijn jullie hartelijk welkom! Ik verwacht jullie om 08.20 uur. Ook minister Hilde Crevits komt die morgen naar onze school. Op donderdag 8 september is er een info-avond voor onze klas. Jullie komen toch ook ,beste ouders? Alvast tot 1 september! Groetjes van juf Roos
Wat gaat de tijd toch vlug! Hier zijn we weer terug! Ja, de maand september is weeral voorbij. We hebben al heel wat verwerkt in de tweede klas. We herhaalden grondig onze oefeningetjes tot 10, want dat is toch wel heel belangrijk. Lezen doen we ook veel, zelfs in groepjes. We leerden over korte, lange en andere klinkers, over klinkers en medeklinkers. Enkele hoofdletters kennen we ook al. We leerden over de maquette en de plattegrond van onze klas en onze school en over de school vroeger en nu. Het kloklezen in modules is ook van start gegaan. We toverden glazen potjes en zijdepapier om tot een mooi lichtje voor in de kerk. Sommige kerkgangers wilden die zelfs kopen... Met de computer werkten we ook al. Nu en dan krijgen we een testje als toepassing op onze lessen. Die krijgen we dan mee naar huis om te tonen.
Hier zijn we weer eens terug met wat februari-nieuws vanuit het tweede leerjaar in Waardamme. Ondertussen hebben we al heel wat bijgeleerd of uitgevoerd. Zo leerden we in de loop van de maand februari de tafels van 1 en van 3. We leerden optellen en aftrekken tot 100 met sprong over het tiental. We kunnen nu ook al temperaturen aflezen op de thermometer. We leren verder de klok lezen in groepen of in modules en we werkten rond liter en halve liter. Met onze leesmakker uit het vijfde leerjaar leren we nog steeds flink lezen. We kennen ook reeds alle hoofdletters en dat is belangrijk om goed te kunnen schrijven. We kregen testjes van het leerlingvolgsysteem rond lezen, spelling en wiskunde. Het thema rond "Ik kies gezond eten" werd verder uitgewerkt. We mochten gekende en ongekende eetwaren ruiken en proeven. We hebben erop gelet dat we 's morgens een gezond ontbijt namen. Op 11 februari mochten we ontbijten in de klas! Gezellig, hoor! En een collage rond de voedingsdriehoek ontbrak ook niet. De maanden van het jaar met hun specifieke gebeurtenissen kennen we nu ook al beter. Nu onthouden we ook beter in welke maand we verjaren. We namen met het eerste leerjaar deel aan Kronkeldiedoe in de Valkaart in Oostkamp. We mochten daar een parcours doorlopen met verschillende spelsituaties. We kregen er echt wel dorst van... Zo, nu weten jullie weer wat nieuws van onze klas . Tot later!
Wat gaat de tijd toch vlug! Hier zijn we weer terug! Voor grote en kleine mensen alvast voor 2010 de beste wensen!
Intussen hebben we in december proefjes gemaakt en kregen we ook ons kerstrapport om daarna te kunnen genieten van een deugddoende kerstvakantie.
In januari leerden we al de tafel van 4 en we maakten al heel wat oefeningen tot 100. We leerden over de mensen, de dieren en de planten in deze koude winter. Nu zijn we gestart met een nieuw thema rond W.O., namelijk :"Ik kies gezonde voeding". We zullen zeker aandacht hebben voor een gezond ontbijt. Goed ontbijten vooraleer we naar school komen, is heel belangrijk om ons goed te kunnen concentreren! Dus...zeker doen!
Op donderdag 12 november brachten we een bezoek aan het rust- en verzorgingstehuis in Oostkamp. We kregen een rondleiding op de Zonnewijzer. Dit is de afdeling van de dementerende mensen. We mochten een kijkje nemen op de kamers, de relaxatieruimte, de badkamer en de woonruimte of de living. We deelden onze zelfgemaakte kaartjes uit. We kregen er een drankje en een koekje. We kregen ook uitleg in de grote keuken en op de eerste verdieping. Het was een leerrijke ervaring bij al die bejaarden! In de klas wordt dit thema verder uitgewerkt. Heb je al onze prachtige foto's bekeken? Zeker doen!
In de loop van de maand oktober hebben we ons thema rond de axenroos afgesloten . Om dit af te ronden mochten we een circuit van tien opdrachten doorlopen. Daarbij speelden we telkens het karakter van één van de tien dieren van de axenroos. Dat was een rijk ingevulde en leuke namiddag.
We leerden ook wegen, meten met water en betalen en teruggeven.
In oktober maakten we ook nog wat proefjes. We probeerden met deze toetsen ons eerste rapport wat op te poetsen! Maar helaas, het krijgen van ons rapport werd uitgesteld tot na de herfstvakantie want juf was ziek. Ook enkele kindjes hadden het goed te pakken en moesten thuisblijven.
Maar ondertussen is het half november en we zijn weer allemaal goed gestart. Iedereen van de klas was op post! Volhouden zo!
We leerden al de tafel van 2 en we leren al tellen tot 100. We leerden ook al veel over het uur en het halfuur op de gewone en op de digitale klok.