we hebben post gekregen van het Koningshuis! we kregen een antwoord op onze kaartjes aan koningin fabiola! de brief hangt op ons prikbord in de klas!Er zat zelfs een prachtige foto van de Koningin bij! We zijn hard aan het werk aan onze portretten van koningen. Je kan al een kiekje komen nemen in de klas. Dit zijn woorden waarvan we de betekenis nog van aan het opzoeken zijn; - koninkrijk - vorstenhuis - troonopvolging Wist je dit al: Als je graag de koning als peter zou willen hebben, moet je ervoor zorgen dat je zes oudere broers vlak na elkaar hebt (zonder een zusje tussen) en moet je dan ook juist de zevende in de rij zijn. Dan is de koning jouw peter en mag je 1 keer per jaar op bezoek in het Paleis! En als je het zevende meisje op een rij bent? dan gebeurt er blijkbaar niks! Dat vinden we natuurlijk niet eerlijk! We ontdekten dat de koning elke dag 104 brieven krijgt. Daarom gaan we naar andere kinderen of mensen schrijven. De bedoeling is dat we via deze weg leren corresponderen, maar ook dat we informatie kunnen doorgeven van wat wij te weten zijn gekomen (krantje, teksten, drukwerk, schrijfwerk,...) en dat we ook kennis van anderen kunnen verzamelen. We schrijven al met een klas in de Regenboog, maar we zouden nu ook naar een ziekenhuisklasje kunnen schrijven!
We hadden een gesprek in de klas over de nieuwe President van Amerika, president Obama. We vroegen ons af wat het verschil was met een president en een koning. Wie is onze koning eigenlijk en draagt die echt een kroon? woont die in een echt kasteel? Bestaan Prinsen en prinsessen? Kan iedereen zomaar koning of prinses worden? Is de koning de baas? enz. Dus bekeken we het koningshuis van wat dichter bij. We weten wie onze koning is, maar wie waren de vorige koning en koninginnen? Hoe schrijf je koning? Hoe schrijf je een brief naar de koning? enz. Stof tot opzoeken dus. Ziehier ons nieuw project; koningen en koninginnen.
Dit kwamen we al te weten;
Koningin Astrid stierf in een auto-ongeval. Ze was getrouwd met koning Leopold de derde. Vele kinderen van de klas vinden haar heel mooi, vooral haar diadeem (want het is geen kroon)!
Onze Koning heet Koning Albert en Koningin Paola met de zelfde kroon op als Koningin Astrid!
We schreven kaartjes naar koningin Fabiola, We hebben ze persoonlijk laten afgeven in het Ziekenhuis waar de koningin verblijft. We schreven ook brieven naar de koning, om te vragen of hij eens op bezoek wilde komen in onze school. Als hij zou komen dan zouden we een kroon voor hem maken (want onze vorst heeft geen kroon) we zouden een rode loper leggen, de klas doen blinken en piekfijn opruimen, een portret van hem maken, een grote taart maken en een heel groot feest geven! We sturen binnenkort onze brieven op, we hebben net ontdekt dat je op brieven naar de koning geen postzegels hoeft te plakken...
Morgen is het dan zo ver. We openen ons postkantoortje. De brievenbus aan onze klas zit propvol! Er zijn massaal veel brieven geschreven! Zullen we de post allemaal gepost krijgen morgen? Meer nieuws volgt!
Vrijdag sluiten wij ons project van de post af door een half dagje onze klas om te toveren in een heus postkantoor. We gaan post ophalen in heel de school en dan ook bezorgen! We hebben daarvoor onze eigen postzegel ontworpen en elke klas heeft een straatnaam. Elke klas krijgt ook mooie exclusieve omslagen om hun post in te versturen en uiteraard een eigen brievenbus waar we hun post in kunnen deponeren. Iedere klas heeft zijn eigen adres. Zo lijkt het allemaal net echt. We hebben twee postuniformen en een hoorn om op te blazen. Een postkoets en postduiven hebben we helaas niet. Maar wel een stuk of twintig erg gemotiveerde postbodes! Indien je als mama of papa zelf ook graag post wil sturen naar een kind(jes) op school, kan je bij ons in de klas postzegels(gratis) komen vragen heel de week lang. Let op! Het juiste adres van het kind zijn klas is nodig(te vinden op elke klasdeur)! De brief kan je deponeren in de grote brievenbus in de grote hal. Wij rekenen uiteraard op veel Kerstwensen waar we zoveel mogelijk kinderen gelukkig mee kunnen maken! Motiveer ook andere mensen om te schrijven! Tegen vrijdag willen wij graag HOPEN werk. Hopelijk geraakt onze Postkrant tegen vrijdag ook af! In de namiddag vieren we Kerstfeestje. We hebben afgesproken dat we elk een cadeautje gaan maken, we weten op voorhand niet voor wie, en dat mag iets bijzonder zijn dat je samen met mama of papa maakt. Dus netjes ingepakt en mee tegen vrijdag. Wie graag Kerstwensen wil sturen naar kennissen buiten de school, mogen hun kindje een omslag met een echte postzegel op meegeven. Wij doen de rest (of zullen dat althans proberen) !
Veel verdriet in de klas vandaag. De hond van Lars, Bas, was deze morgen heel erg ziek. Lars zegt dat hij gaat sterven en dat ze hem dan gaan begraven. Lars moest erg hard wenen. Hij heeft niet eens nog een laatste knuffel aan Bas kunnen geven. Lars zal hem heel erg hard missen. Wil je Lars graag een beetje troosten? Stuur hem een kaartje!
Zo ziet een brievenbus er uit in Vietnam. De mama en papa van Ineke hadden er een foto van genomen voor ze het kaartje op de post hadden gedaan!Het postkatoor ziet er ook erg anders uit dan die waar wij een bezoekje aan hebben gebracht!
een brievenbus, waar is die posthoorn naartoe? geen rode maar een gele brievenbus!
We kregen vandaag post uit Nederland van de neefjes van Rik. Ze wonen in Delft . Er zat een kaartje bij van Nederland om op te zoeken waar ergens Delft ligt. We kregen ook post uit Vietnam van de mama en papa van ineke. Ze zijn al lang terug thuis van hun reis, maar toch kregen we de brief vandaag pas hier op school! We kregen ook een groot dik pak van Sinterklaas! Het zijn allemaal stripverhalen van de Post! Vandaag hebben we ook brieven geschreven naar de tante van Ruth in Duitsland en naar de nichtjes van Mirko. Ook een vriendje van Katoo mag binnenkort post verwachten. De opa van Saar krijgt een brief van ons in Japan, we moeten ons wel haasten, want hij komt binnenkort terug! Meer nieuws en foto' binnenkort hier te lezen en te zien op deze blog! Vandaag leerden we met het eerste de letter W van Wannes en van wind. We beginnen de letters al goed onder de knie te krijgen. Heel wat kinderen hebben een heleboel gekregen van de Sint dit weekend! Ook in de klas heeft hij allerlei moois en lekkers gebracht !
post! Maandag kregen we post van opa en oma Speijer , de grootouders van Rik, uit Nederland! De opa van Rik had er een kaartje bij getekend met alle wegen op ui de tijd van de Romeinen, toen DE POST nog niet bestond! Er is ook een brief klaar voor Japan, voor de opa van Saar. Ook Mirko heeft een brief voor zijn nichtjes in Frankrijk. Er is iets onderweg voor ons uit Vietnam, benieuwd of het zal aankomen! Post krijgen is toch wel leuk!
we gingen op uitstap naar de post in Leuven aan de Philipssite. We hebben er heel wat gezien; postauto's (rode en witte!) , postbodes, postzakken, post, postkaarten, postzegels, postloketten,... Een meneer met een grote, dikke snor heeft ons een rondleiding gegeven. We hebben kunnen zien waar en hoe de postbodes hun brieven sorteren. Het grote sorteerwerk gebeurt in kantoren in Brussel in het midden van de nacht, maar de brieven voor Leuven komen dan hier toe en worden per straat gesorteerd! We hebben zelf een postpakket opgestuurd voor het nieuwe, kleine broertje van Herden en we hebben onze brief aan de Sint opgestuurd. Ondertussen zouden er ook al twee brieven van ons in Nederland bij familie van Rik moeten zijn toegekomen! Meer nieuws hierover volgt. Weten jullie waarom er zo vaak een posthoorn op een brievenbus staat? En wat is het symbool van de post nu? Hoe kan je zien aan een brief wie die opgestuurd heeft en waar die op de bus gedaan is? Kennen jullie de weg die een brief aflegt? Dit alles en nog veel meer binnenkort in onze klaskrant!