Na onze rondleiding op de boerderij hadden we reuzehonger gekregen! De eerste dag: Tomatensoep met balletjes Frietjes met hamburgers, sla en worteltjes Een heerlijk vers gedraaid ijsje.
De tweede dag: Groentensoep Wortelpuree met worst Zelfgemaakte vanillepudding
De derde dag: Spaghetti (maar dat zullen jullie nog wel gezien hebben aan hun rode snoetjes) Appel of banaan
Huifkarrentocht
Lekker warm onder de dekentjes kruipen, want het zal een lange rit worden.
Na onze lange busrit (voor sommige was 40 minuten toch wel heel lang) kwamen we aan op onze boerderij! De boer en de boerin kwamen ons al meteen verwelkomen en natuurlijk ook al de mensen die op de boerderij werken. De twee honden Mira en Bruce vonden het geweldig dat er zoveel kinderen op hun boerderij kwamen logeren. Ze liepen heel de dag achter ons aan, zodat ze niks konden missen. Het waren échte kindervrienden.
We mochten eerst onze valiesjes uitpakken op onze kamers en onze bedden opdekken. Daarna kregen we een woordje uitleg over wat er allemaal ging gebeuren deze drie dagen op de boerderij. Even kijken wat er buiten allemaal te zien was.
Fientje kreeg elke dag onze etensresten. Niet moeilijk dat ze zo groot is.
Zondagmiddag staan onze foto's op onze klasblog!! De juf had nog even wat extra dutjes nodig vandaag. Het was super super leuk op boerderijklassen, maar natuurlijk supervermoeiend met de juf haar baby'tje in de buik! Morgen maak ik werk van de leuke foto's, zodat mama en papa kunnen meegenieten en jullie kunnen nagenieten.
Dieren hebben, naast eten en water, véél verzorging nodig. De kinderen helpen bij het uitmesten van de stallen, borstelen van de pony's, ... Konijntjes knuffelen, hooi en voeder aanvullen, misschien wel meerijden met de tractor, ... afhankelijk van wat er die dag nodig is. Al doende leren de kinderen omgaan met de dieren, welke functie de verschillende boerderijdieren hebben, welke producten ze leveren, ... en hoeveel liefde en aandacht de dieren nodig hebben. "Dierenverzorging" is een volwaardige activiteit en staat los van het dieren eten geven.
BOERENMOESTUIN
Na een uitgebreide rondleiding, waarbij alle zintuigen worden aangesproken (proeven van een wortel,, ruiken aan de kruiden, kijken), op het erf en in de biologische moestuin, gaan de kinderen zelf "boeren" : zaaien, poten, planten en bemesten, onkruid wieden, oogsten van groenten, fruit en kruiden,... om nadien te verwerken tot een gezond soepje of rabarbermoes. Met respect voor de natuur en aansluitend bij de mogelijkheden van het seizoen.
GRAANVERWERKING
Brood komt natuurlijk van de bakker. Maar hoe maakt de bakker ons dagelijks brood, welke producten gebruikt hij en waar komen die vandaan? Tijdens deze activiteit krijg je hierop een antwoord en geven we uitleg over de kringloop van het graan (zaaien, maaien, dorsen en malen, bakken, ...), de verschillende soorten graan en hun bereidingen. Dan rollen we onze mouwen op en maken zelf pistolets of cake, rozijnenbrood,
MELKVERWERKING
Dat melk niet in een fabriek wordt gemaakt , laten we de kinderen zien en beleven. Dat melken niet gemakkelijk is, ondervinden de kinderen al snel. Ze krijgen uitleg over melk, de melkverwerking en proeven verschillende soorten melk. Enkele zuivelproducten bereiden de kinderen zelf (boter, yoghurt, choco, ...)
HUIFKARRENTOCHT
Een leuke ontspanning voor de kinderen! Twee huifkarren die getrokken worden door onze prachtige Haflinger-paarden. De kinderen maken op een leuke manier kennis met de mooie natuur van Wortel Kolonie. Deze tocht duurt ongeveer 1 uur, nadien wisselen de groepen om. Door omstandigheden (bv. het weer) is dit een activiteit die verplaatst of vervangen kan worden.
BOERENESTAFETTE
De kinderen spelen verschillende nostalgische spelletjes; van hoefijzerwerpen tot kruiwagenrace. Alle spelletjes worden uitgezet op het middenplein. De groep bepaalt zijn eigen volgorde en tempo. Het wedstrijdelement is bewust weggelaten waardoor het accent komt te liggen op het plezier en samen spelen.
Ideeënkoffer
Tijdens de vrije momenten kunnen de leerkrachten gebruik maken van spelletjes uit onze Ideëenkoffer zoals boerderijquiz, volksspelen, groepsspelen voor in het bos of op het erf, ... of een kampvuur.
Ons kerstfeestje op vrijdag 24 december 2010 (deel 2)
Wat was het fijn. Bij elk cadeautje was iedereen zo benieuwd...
En wat had Merel Thiry voor een leuke verrassing gezorgd! Een overheerlijke snoeptaart. Vandaag was Merel haar laatste dag op onze school. Na de kerstvakantie gaat ze naar een nieuwe school dichter bij huis. Véél plezier en succes op je nieuwe school! We zullen je missen!!!!
Ons kerstfeestje op vrijdag 24 december 2010 (deel 1)
Wat waren onze kindjes allemaal mooi gekleed voor ons kerstfeestje! Ze hadden allemaal een cadeautje meegenomen en nu was het eindelijk zover. De cadeautjes werden uitgedeeld. Wie gaat wie kiezen of wie wint er een spel zodat je een cadeautje kon winnen. We waren er helemaal klaar voor!
En wat kregen we van de Sint... Een muziekkoffer voor de hele school. Die mogen we dan lenen bij mevrouw de directeur als we een leuke muziekactiviteit doen!
Toen de zwarte pieten en de Sint in onze klas kwamen deden we alsof we aan het slapen waren..Hihi, maar toen ze weggingen, werden de kinderen snel terug wakker!
En daar begon dan onze langverwachte kaboutertocht. De kinderen moesten samen met hun grootouders doorheen het bos allerlei opdrachten uitvoeren. Als ze dit goed deden, kregen ze een stukje van een zin waarmee ze te weten konden komen waar de kabouterschat zich bevond...
En daar lagen onze kabouterschatten... Wat waren de grootouders blij met hun cadeautje!