Weer gingen we de leerlingen wekken met onze allermooiste muzieknoten. Hierbij leerden we een wijze les: werk zoiets af in volgorde... zeker als de nachten kort zijn... anders zou je wel eens een kamer kunnen vergeten te wekken... Onze excuses jongens, maar de kamer naast jullie vond dat ze te weinig tijd had gehad gisteren en dus gingen we die eerst wekken. 't Vervolg ken je!... Na 't ontbijt werden eerst de kamers opgeruimd; alle matrassen terug op de juiste plaats gelegd, gekeerd en vooral alles in de koffertjes gepropt. Het materiaal dat met de auto achterna gebracht was, werd verdeeld over 29 koffers... De ene nam een extra spelletje mee, de andere een holle hamer, nog eentje het EHBO-koffertje... Vele handen maken licht werk en in dit geval licht dragen. Tof jongens (en Yana)! Tegen 10u. was alles supernetjes en konden we starten met onze laatste activiteiten. De puzzelstukken die gisteren tijdens het sluipspel verzameld werden, gaven we weer aan de groepsleiders en zij moesten met hun groep de puzzel proberen in elkaar te puzzelen. Eens dat gebeurd was, kwamen ze tot de ontdekking dat de puzzel 60 woorden, uit verschillende studievakken bevatte. Het doel was de juiste woorden bij elkaar te zoeken en het 'thema' te raden... Een slimste mens puzzel dus! Weer viel op hoe ijverig onze jongeren met leerstof kunnen en willen omgaan, als er maar geen schoolboeken bij zijn! Er werd stevig gediscussieerd waarom twee zaken al of niet samen hoorden, of waarom een bepaald woord niet alle woorden omvatte en dus ook niet het themawoord kon zijn. Kort samengevat: de leerlingen gaven les aan elkaar over de geziene leerstof: een aangename vorm van 'herhaling', niet? Aangezien de drie puzzels verschillende info bevatte, draaiden de groepen nog twee keer door om ook de andere woorden (leerstof) te bespreken! Al snel was het elf uur. De verzamelde bonen moesten nog geteld worden en de winnaar beloond... Eenieder telde wat hij verzameld had, de ene had er 11, een ander 23, eentje meer dan 130... Er ging een lichtje branden: gisteren was er een potje bonen spoorloos verdwenen. Oepsie... betrapt, hilariteit alom! Probleemoplossend vermogen... ja maar... Aangezien er meerderen op een beetje onorthodoxe manier bonen verzamelden, kozen we ervoor om de leerlingen zelf een King of the sea te laten kiezen. Elke leerling kreeg 2 bonen die hij in de enveloppe moest steken van de leerling waarvan hij vond dat die zich deze drie dagen van zijn beste kant had laten zien. We riepen de leerlingen één voor één binnen zodat de anonimiteit bewaard bleef. Hier konden we niet anders dan vaststellen dat ze elkaar echt wel hadden leren kennen... De stemming bracht de echte Kings aan de top, al waren er in
't derde wel 4 ex aequo's voor de tweede plaats met nipt verschil. Maar eerst nog middageten. Heerlijke broccolisoep met een vissmaakje, superlekkere vissticks met overheerlijke tartaar en puree met groentjes. We bedankten het keukenpersoneel met een daverend applaus en lieten de eigenaar het geschenkje overhandigen aan de Kings of the Sea! Een mooi T-shirt met de king op! Proficiat Lukas (Et3) en Jonathan (Et4): jullie hebben je beste kwaliteiten boven gehaald! Topkerels zijn jullie... en ik moet eerlijk zijn: ook alle andere leerlingen zijn top! Dit was trouwens ook opgemerkt door de eigenaar van ons verblijf, die ons bedankte en zei dat ze heel wat groepen over de vloer krijgen en dat onze leerlingen er kop en nek bovenuit staken qua beleefdheid!... Een mooiere afsluiter konden wij als leerkrachten ons niet bedenken. Hop de tram op, trein in... naar Geel! Beste ouders,... wij gaan deze avond slapen... met een hoop mooie herinneringen, dankbaar weer te mogen vaststellen dat er nog heel wat jongeren zijn die echt wel hun verantwoordelijkheid nemen en gemotiveerd zijn om hun gsm aan de kant te laten en te leren! En weet je wat... die jongeren dat zijn UW kinderen.. Echte toppers in de omgang! Zeg dat wij het gezegd hebben! Ondertekend: Mieke, Tom, Marleen: de leerkrachten die het geluk hadden 3 dagen met uw kind aan zee te mogen werken! Dankjewel!