Weer gingen we de leerlingen wekken met onze allermooiste muzieknoten. Hierbij leerden we een wijze les: werk zoiets af in volgorde... zeker als de nachten kort zijn... anders zou je wel eens een kamer kunnen vergeten te wekken... Onze excuses jongens, maar de kamer naast jullie vond dat ze te weinig tijd had gehad gisteren en dus gingen we die eerst wekken. 't Vervolg ken je!... Na 't ontbijt werden eerst de kamers opgeruimd; alle matrassen terug op de juiste plaats gelegd, gekeerd en vooral alles in de koffertjes gepropt. Het materiaal dat met de auto achterna gebracht was, werd verdeeld over 29 koffers... De ene nam een extra spelletje mee, de andere een holle hamer, nog eentje het EHBO-koffertje... Vele handen maken licht werk en in dit geval licht dragen. Tof jongens (en Yana)! Tegen 10u. was alles supernetjes en konden we starten met onze laatste activiteiten. De puzzelstukken die gisteren tijdens het sluipspel verzameld werden, gaven we weer aan de groepsleiders en zij moesten met hun groep de puzzel proberen in elkaar te puzzelen. Eens dat gebeurd was, kwamen ze tot de ontdekking dat de puzzel 60 woorden, uit verschillende studievakken bevatte. Het doel was de juiste woorden bij elkaar te zoeken en het 'thema' te raden... Een slimste mens puzzel dus! Weer viel op hoe ijverig onze jongeren met leerstof kunnen en willen omgaan, als er maar geen schoolboeken bij zijn! Er werd stevig gediscussieerd waarom twee zaken al of niet samen hoorden, of waarom een bepaald woord niet alle woorden omvatte en dus ook niet het themawoord kon zijn. Kort samengevat: de leerlingen gaven les aan elkaar over de geziene leerstof: een aangename vorm van 'herhaling', niet? Aangezien de drie puzzels verschillende info bevatte, draaiden de groepen nog twee keer door om ook de andere woorden (leerstof) te bespreken! Al snel was het elf uur. De verzamelde bonen moesten nog geteld worden en de winnaar beloond... Eenieder telde wat hij verzameld had, de ene had er 11, een ander 23, eentje meer dan 130... Er ging een lichtje branden: gisteren was er een potje bonen spoorloos verdwenen. Oepsie... betrapt, hilariteit alom! Probleemoplossend vermogen... ja maar... Aangezien er meerderen op een beetje onorthodoxe manier bonen verzamelden, kozen we ervoor om de leerlingen zelf een King of the sea te laten kiezen. Elke leerling kreeg 2 bonen die hij in de enveloppe moest steken van de leerling waarvan hij vond dat die zich deze drie dagen van zijn beste kant had laten zien. We riepen de leerlingen één voor één binnen zodat de anonimiteit bewaard bleef. Hier konden we niet anders dan vaststellen dat ze elkaar echt wel hadden leren kennen... De stemming bracht de echte Kings aan de top, al waren er in
't derde wel 4 ex aequo's voor de tweede plaats met nipt verschil. Maar eerst nog middageten. Heerlijke broccolisoep met een vissmaakje, superlekkere vissticks met overheerlijke tartaar en puree met groentjes. We bedankten het keukenpersoneel met een daverend applaus en lieten de eigenaar het geschenkje overhandigen aan de Kings of the Sea! Een mooi T-shirt met de king op! Proficiat Lukas (Et3) en Jonathan (Et4): jullie hebben je beste kwaliteiten boven gehaald! Topkerels zijn jullie... en ik moet eerlijk zijn: ook alle andere leerlingen zijn top! Dit was trouwens ook opgemerkt door de eigenaar van ons verblijf, die ons bedankte en zei dat ze heel wat groepen over de vloer krijgen en dat onze leerlingen er kop en nek bovenuit staken qua beleefdheid!... Een mooiere afsluiter konden wij als leerkrachten ons niet bedenken. Hop de tram op, trein in... naar Geel! Beste ouders,... wij gaan deze avond slapen... met een hoop mooie herinneringen, dankbaar weer te mogen vaststellen dat er nog heel wat jongeren zijn die echt wel hun verantwoordelijkheid nemen en gemotiveerd zijn om hun gsm aan de kant te laten en te leren! En weet je wat... die jongeren dat zijn UW kinderen.. Echte toppers in de omgang! Zeg dat wij het gezegd hebben! Ondertekend: Mieke, Tom, Marleen: de leerkrachten die het geluk hadden 3 dagen met uw kind aan zee te mogen werken! Dankjewel!
Dag twee... De wekker loopt naar ons gevoel iets te vroeg af, maar we springen uit ons bed en wekken onze leerlingen met het vrolijke lied van Nicole en Hugo met bijhorend ingestudeerd dansje... Aan de gezichten van de leerlingen te zien was ook hun nacht iets te kort. Gelukkig worden ze in het voorbijgaan toegelachen door een vrolijk knuffelaapje dat al snel een glimlach op hun gezicht toverde. Tijdens het ontbijt gebruikte één van ons veel 'jongerentaal': shit, fuck, verdomme... Je kent het wel! Een andere kon precies alleen maar ja en nee zeggen. De leerlingen vonden het vreemd om hun eigen gebruikelijke taal uit de monden van hun leerkrachten te horen. Even later werd hen echter duidelijk gemaakt waarom. De shitpet en het ja-nee-plastronneke werden geïntroduceerd. Wie vanaf nu shit of fuck zei, kreeg een (letterlijk) schitterende pet op zijn hoofd en wie het ja-nee-plastronneke had moest vragen stellen tot iemand met ja of nee zou antwoorden om het plastronneke te kunnen doorgeven. Na een concentratiespelletje werd ook het maken van het elektrisch dossier opgestart. Onze leerlingen gingen alle kamers af, op zoek naar stopcontacten en schakelaars om zo de elektrische installatie van het gebouw te ontdekken. Per groepje werden ze ook geroepen om enkele natuurwetenschappelijke proeven met citroenen uit te voeren. Zo lieten een klokje werken, een lampje branden, maakten ze een citroenvulkaantje en schreven ze een geheime, zure boodschap voor hun klasgenoten. De shitpet ging ondertussen heen en weer.. en ja.. ook de leerkrachten werden af en toe in de val gelokt. De middag kwam weer veel te snel. We verorberden onze broodjes, kirikaasjes, muffins en bananen en konden er weer tegen. Na de middag wandelden we naar Bredene stad, waar ze een kort biologielesje kregen en daarna Bredene verkenden. Een uurtje later trokken we langs de bunker over het strand terug naar de kampplaats. Daar aangekomen gingen we aan de slag met elektriciteitsdraad en wc-rolletjes om brilletjes te maken. Die werden opgezet tijdens een voetbalwedstrijdje 5 tegen 5. Voetballen zonder dieptezicht en met kokerzicht is niet zo simpel... Er werd wel eens naar de foute goal getrapt... maar toch konden er 11 goalen gemaakt worden... Ondertussen hadden we in een blok hout 12 nagels geklopt. Met een holle hamer (met dank aan de mannen van Mechanica) moesten de leerlingen om de beurt proberen om ter eerst hun nagel in de blok te krijgen.. Niet simpel!!! De shitpet ging heen en weer... Tegen vijf uur werd het wat te koud. Tijd dan voor de Engelse luistertest. De leerlingen moesten hier per twee het verhaal van gisteren tekenen a.h.v. tien herkenbare verhaalelementen: geen alledaagse opdracht, maar onze jongens (en Yana) gingen weer vol enthousiasme aan de slag. Etenstijd: tomatensoep, frietjes met groentjes, appelmoes en hamburgers met pepersaus en een ijsje als toetje. Het ging er vlotjes in! Daarna begaven we ons naar de duinen, gewapend met zaklamp en 3 zakken met 40 puzzelstukken. De groepsleiders moesten hun manschappen de opdracht correct overbrengen om daarna bij elkaar de puzzelstukken te gaan veroveren. De leerkrachten hielden een oogje in het zeil midden in een doolhof. Iets over negen vonden we het welletjes en begaven we ons naar onze thuisbasis. Enkelen gingen het zand afspoelen, anderen aten een mok soep en nog anderen hadden graag een warme chocomelk gehad. Jammer genoeg hebben we ontdekt dat melk koken met een waterkoker niet de juiste manier is... De geur was niet te harden, de kleur was lichtjes groen en zelfs met bicarbonaat was de nieuwe waterkoker niet te redden. Rip waterkoker in de coca-cola vuilnisbak. Wat hebben we vandaag geleerd?... Er werd nog wat gepingpongd, gezongen uit volle borst en gedanst... Ondertussen werden de leerlingen zeer creatief in het samenwerken om ons het ja-nee-plastronneke te kunnen overhandigen. Leerlingen die anders weinig of niets zeiden, toonden nu heel wat taalvaardigheid om ons JA of NEE te laten zeggen, en jammer genoeg voor ons werden ze er zeer goed in ! Iets over elf gaven we het signaal om gaan te slapen. 't Was weer een meer dan geslaagde dag!
Woensdag 8.45u stipt, iedereen aan 't station, zelfs Rik! Dikke proficiat eerste bonen verdiend. In Olen stappen de laatste twee op en zijn we voltallig. Even later geven we de eerste opdracht. Zonder zeuren vliegt iedereen erin: ze moet immers ingeleverd worden ten laatste 1 minuut nadat onze trein het station in Lier verlaten heeft. Voor de meesten was dit geen probleem... Al hadden we toch enkelen die hun blad terugvonden ergens in Berchem, eentje was naamloos: jammer: geen bonen! Vanaf Berchem ging het richting Oostende. Bij elke halte gaven we de nodige tips voor een latere opdracht. Een goed luisteraar wist dat er in Beveren een voetbalploeg is, dat Lokeren begint met look, Sint-Niklaas lijkt op Sinterklaas, dat Gent Dampoort alfabetisch en in 't echt voor Gent Sint-Pieter komt, dat Brugge een mooi Belfort heeft en dat B en B wel makkelijk onthoudt en dat je daarna in Oostende komt. Daar aangekomen wilden we de bagage even achterlaten op de avondschool die ook overdag lesgeeft, maar dat was wat moeilijk. Wat later kregen de leerlingen een blinddoek en moesten ze zo de plaatselijke delicatessen ( mosselen) en andere proevertjes benoemen. Het ene werd al met wat meer enthousiasme onthaald dan het andere. De granaatappel leek op kamperfoeliebesjes (wat dat dan ook moge zijn), olijven lust niet iedereen, zoute koekjes leverde de vraag: 'was da?'op. De omstaanders genoten mee van de gekkebekkenshow tussen de rode blokken op de dijk van Oostende. Een overvolle tram bracht ons daarna in Bredene. De kamers werden geïnstalleerd en op A's en Oh's onthaald. Iedereen was in zijn nopjes... Het weer was te mooi om binnen te blijven dus trokken we met schopjes en emmertjes naar het strand. Mooi om zien hoe enthousiast onze jongens (en Yana) er invlogen om een zandkasteel geïnspireerd op eender welk cultureel bouwwerk te construeren. De ene groep koos het vrijheidsbeeld van New York, met wat Jonathaanse kenmerken. De anderen deden een verdienstelijke poging om de tempel van de Maya's : Chichén
Itzá na te bouwen. Ongelooflijk.. beide zo mooi. Klein minpuntje: voor het versieren trokken enkele leerlinge 2 sprietjes helmgras uit, wat voor een plaatselijke toerist met Duits accent een natuurramp zou veroorzaken... Enfin... de kunstwerken waren meer dan de moeite. Ondertussen was ook Fons gearriveerd met een aanhangwagen materiaal. Gelukkig is dat met 29 mensen snel leeggeladen. Nu we alles hadden, kwam de eerste echte toets voor het vak aardrijkskunde. Ze leerden eindelijk België kennen. Nog nooit hebben we leerlingen die elkaar niet echt kenden (we hadden 3des en 4des gemixt) zo gedreven zien zoeken naar oplossingen voor het vak aardrijkskunde. De wil om het juist te doen was groot. Het einde van deze taak, betekende echter ook het einde van hun gsm-gebruik. Dit was een beetje moeilijk voor sommigen, maar de felgekleurde sokken deden dienst en alle GSM's belandden in de kast. Tijd om te gaan eten. De macaroni werd gesmaakt en het dessertje verdween ook snel. Aangezien het ondertussen regende, gooiden we onze planning ondersteboven. De gezelschapsspelen werden bovengehaald en de leerlingen stortten zich op allerhande leerrijke spelen. Mensen die denken dat de jeugd van tegenwoordig niet meer geïnteresseerd is in gezelschapsspelen, kan ik gerust stellen. Er werd duchtig gespeeld! De gitaar werd bovengehaald en enkelen zongen uit volle borst mee; anderen zaten gezellig wat te keuvelen. Sociale vaardigheden werden bovengehaald. Halfelf... tijd voor een verhaaltje, een Engels verhaaltje. De leerlingen installeerden zich met pyjama en knuffel in de speelzaal en luisterden met volle aandacht naar het verhaal: How to catch a star... Daarna kregen ze een 'tutje'... zodat ze rustig konden sabbelen terwijl ze meegenomen werden in het verhaal van de regenboog. Slaaplekker, leerlingen... Wij gaan nog wat vergaderen: al moet ik zeggen dat de leerkrachten het extraatje van het huis wel kunnen smaken. Schol!
Naar aanleiding van een aantal berichtjes die wij (jullie leerkrachten) zojuist mochten ontvangen via smartschool, hebben wij besloten het schema voor morgen al lichtjes aan te passen... Het is zeer duidelijk geworden dat we op spelling moeten werken! Vooral in 't 3de jaar lijkt ons! Voor de brave vierdejaars zullen we tijdens deze extra spellingtest een leuk alternatiefje voorzien. Weet dat dit een studiereis is... en dat we ons aanpassen als we merken jullie bepaalde basisvaardigheden niet bezitten... Nog een fijne avond! MiToMa 1 , 2 en 3!!!
Hieronder gaan we noteren wat we van deze driedaagse verwachten... Waar hopen we op, wat willen we liever niet zien gebeuren? We zijn benieuwd... Schrijven en lezen maar!
Volgende week is 't zover... Met 26 leerlingen en 3 leerkrachten gaan we werken aan de vaardigheden van de 21ste eeuw in LED-vorm in Bredene! Bij onze leerlingen begint er een lichte spanning op te komen. Wij kijken er in elk geval naar uit!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!