Inhoud blog
  • 17/02 Dossin kazerne
  • 16/02 ABC deel 2
  • 16/02 ABC
  • 15/02 De senaat
  • 15/02 Belvue
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Kind in de wereld
    Overzicht van de week
    16-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16/02 ABC deel 2

    Keuken

    In de keuken zijn er verschillende activiteiten mogelijk. Deze activiteiten worden door bijna alle leerlingen als leuk bevonden. Bovendien stimuleert het ook het groepsgevoel. Een eerste activiteit is het maken van een maaltijd. De klas wordt in verschillende groepjes verdeeld. Eén groep (6 à 8 leerlingen) maakt het eten klaar voor de rest van de klas. Ze kiezen bewust voor een kleine groep, omdat het zeer intensief is om alle leerlingen in het oog te houden qua veiligheid. De leerlingen mogen alles zelf doen, dus ook met grote messen de groenten snijden. Ook de afwas hoort erbij!


    Naast het koken worden er ook andere activiteiten in de keuken voorzien. Eén van deze activiteiten is het stempelen met groenten. Ze gaan dit op verschillende manieren doen. Ze gebruiken de buitenkant van de groenten of snijden ze open op verschillende manieren, … Daarnaast is dit een ideale inleiding op het menu. Ze kunnen hier aan de slag gaan met de groenten die ze zullen gebruiken voor het menu. Naast de menu kunnen ze ook inspelen op de kennis van de kinderen. Ze vragen naar de groenten die ze kennen, hun lievelingseten, …


    De afdrukken van de groenten kunnen worden gebruikt als placemat. Het is fijn voor de groep als zij een placemat hebben met groenten die in het menu voorkomen. Dit geeft een extra touch!


    Een andere mogelijke activiteit is het proeven van verschillende producten. Nadien gaan ze nagaan waar op de tong deze smaak zich bevindt. Deze kunnen met vervolg dan aanduiden op een grote prent van een tong.


    Het ABC werkt met seizoensgebonden groenten. Ook koken ze vegetarisch om discussies (rond halal en dergelijke) te voorkomen. Ook hechten ze aandacht aan de presentatie. Ze proberen de gerechten of de groenten steeds om een leuke manier te presenteren.


    Op de website van ABC zijn er allerlei pdf’s voorzien in verband met dit thema. Dit is een zeer handige inspiratiebron voor leerkrachten.

    Een tof boek is ‘A world of food’. In dit boek staan allerlei landschappen, maar deze zijn steeds gemaakt uit groenten.


    Een laatste maar zeker een fijne activiteit is het vergelijken van design kookgerei met het kookgerei dat we kennen van in onze keuken. Ze testen uit wat het beste is, wat ze het mooiste vinden, … Bovendien kunnen ze zelf ook een schets maken van een mogelijk design kookgerei.


    Houtatelier

    Dit is een ruimte waar je ‘vuil’ mag worden en waar je lawaai mag maken. Er zijn verschillende materialen aanwezig, zoals gips, klei en verschillende soorten hout.

    De leerlingen mogen onder begeleiding zelf aan de slag. Dit gebeurt meestal met een kleine groep van 6 à 8 kinderen. De begeleiders geven de leerlingen veel vertrouwen en zijn niet te betuttelend. Ze geven niet te veel informatie over bv. het gebruik van de machines, maar laten de kinderen zelf ontdekken. Dat is zeer fijn om te horen!

    Binnenkort gaan ze deze ruimte meer inrichten in functie van STEM.

    Voorbeelden hiervan zijn:

    • iets ontwerpen dat men kan afschieten in de lucht

    • iets ontwerpen dat in de lucht kan zweven

    • …


    ABC maakt hun eigen meubels. Ze hebben daardoor veel overschotten van hout en WKM die ze kunnen gebruiken tijdens de activiteiten met de kinderen. Zo doen ze aan recyclage. Bovendien mogen wij ook steeds langskomen om zo’n hout-afvalrestjes te komen halen, moesten we deze nodig hebben voor bv. stage.


    Elke week komen er kinderen naar het houtatelier. Zij doen hier verschillende activiteiten. Dit kan je eigenlijk vergelijken zoals een teken - of muziekschool.

    De leerlingen komen hier vaak tot het besef dat ze het ‘realistische’, het ‘perfecte’ moeten loslaten. Een ‘perfect’ dier maken bv. is heel moeilijk. De leerlingen moeten abstracter leren denken. Zo leren ze ook om creatiever te zijn.

    Er is ook een boek waarin allerlei speelgoed staat, dat we zelf kunnen maken. Dit boek staat ook op hun website. Als je op een afbeelding klikt, kom je meestal op een website met de handleiding hoe je het speelgoed moet maken.

    Groep A kreeg de kans om zelf een halfuurtje aan de slag te gaan. Zo werden er een aantal toffe creaties gemaakt, van het woord ‘juf’ tot een hartje of een varken.


    Natuur en esthetiek

    In deze kamer stond vandaag ‘natuur’ centraal. We gingen aan de slag met natuurlijke materialen om zo een droomtuin te maken. Vervolgens moesten we deze droomtuin voorstellen. Dit is een activiteit die je perfect in jouw klas kan doen zowel binnen als buiten.


    In deze ruimte zijn heel wat materialen en ideeën aanwezig om rond het thema ‘natuur’ te werken. Er zijn boeken, collages, materialen, prenten, mappen, …


    Een fijne activiteit was het zoeken van dieren in prenten. Het was niet gemakkelijk, want ze zaten verstopt. Dit is een fijne wachtopdracht voor in je klas. Een titel van een mogelijk boek is “Het bos van Anno”.


    We eindigen de dag …

    Aan alle workshops en bronnen van interessante informatie komt jammer genoeg een eind.

    We verzamelen nog even samen om kort te evalueren. Wat de studenten het meeste is bijgebleven? De verschillende uitnodigende plaatsen, stations, de opdrachten rond de stenen, de massage, …


    We hebben heel wat gezien rond kunst, maar de grote vraag: “Kunnen dieren ook kunst maken?” Ons antwoord: “JA!”

    Na het kijken van het filmpje ‘Pufferfish crop-circle. Life story episode 5. Preview BBC one’, wisten we het zeker.

    Ook dieren maken kunst.


    Nog wat extra informatie over de website.

    Op de website vind je onder het puntje ‘Get inspired’ verschillende boekjes en PDF’s die je kan downloaden en gebruiken. Neem zeker ook eens kijkje bij de inspiratie links! Daar vind je ook heel wat bruikbaar en interessant materiaal!


    Het was een enorm leerrijke en fijne ervaring en we kunnen weer met een vol rugzakje vertrekken naar de stage! 



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 13/02-19/02 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs