De hele week geen tv, geen pc, geen lichten gebruiken! Ja dit is iets dat we zeker nog eens gaan doen!
Tijdens de dag is dat geen probleem, dan geven we toch de lessen zoals gewoonlijk, alhoewel, ik heb toch wel mijn powerpoints gemist! lol
Maar savonds was het héél gezellig. De kaarsjes werden aangestoken en in plaats van televisie kijken of op de pc spelen hebben we dus kaartspellejtes gedaan. De hele week lang, van maandag tot en met vrijdag.
We hebben UNO gespeeld, broek af, zenuwen, monopoly, mens-erger-je-niet en nog veel meer!
camera met flits verpest de opname een beetje spel: wat ben ik
dan maar de vinger over
de flits houden
zenuwen
wordt warm aan de vinger, zal foto's met de gsm trekken
UNO
ging naar de keuken
samenwerken...
... is leuk
Wat we kunnen besluiten uit deze ervaring is dat we te weinig gezelschapspelletjes met elkaar. De interactie savonds is veel beter dan terwijl we savonds voor den bak zitten te staren naar 1 of ander programma. De tv gaan we niet helemaal bannen (ze zouden in opstand komen hier lol) maar we gaan toch vaker gezelschapsspelletjes spelen savonds en gaan ook pas later de tv aanleggen.
Ja, dit is iets wat we ZEKER nog eens doen! Ik denk dat ik eens zal overleggen met hen of we niet 1 dag in de week zo'n dag kunnen hebben. Het was ook zo komiek dat we met een kaarsje naar het toilet gingen
Deze morgen wou Kilian eerst nog verder tekenen en dat heeft hij ook gedaan.
Wie ben ik om creativiteit tegen te houden hé.
Rond de middag zijn we eerst naar mijn klasje van vorig jaar geweest waar Kilian een kusje kreeg van een klasgenoot van mij lol en verlegen dat hij was!!! hihi
In de namiddag hebben we dan nog spaans gedaan en op de blokfluit gefloten. De lage do blijft toch een hekelpunt, gelukkig heb ik dafalgan binnen handbereik lol
Normaal zouden we vandaag in de les natuurwetenschappen geknutseld hebben met de herfstmaterialen maar omdat het werelddierendag is mag hij tekeningen maken met dieren in de hoofdrol.
Kilian heeft dus een herkansing gekregen van zijn niet goede wiskunde toets van gisteren en ja, het resultaat was STUKKEN beter! 47,5/54 (88%)
en jammer genoeg heeft hij punten verloren door het niet willen uitrekenen van de driehoeksgetallen en vierkantsgetallen, hij had geen zin om te cijferen denk ik. Denk nu niet dat ik een perfecte score verlang, zeker niet, maar als hij 33x34 moet doen en dit delen door 2, dan kan de oplossing niet 51 zijn hé. Bij de rest van die oefeningen was het ook zo en heeft hij niet gecijferd (hij kan dit nochthans goed).
DUS: krijgt hij voor de eerste keer huiswerk lol
en ja inderdaad: het zullen driehoeksgetallen en vierkantsgetallen zijn; de formules kent hij maar nu zal hij ook moeite moeten doen om te cijferen.
De rest van de dag heeft Kilian ingevuld met tekenen en dit heeft hij heel mooi gedaan!
vandaag stond er een toets wiskunde op het programma.
Kilian had natuurlijk de malchance dat ik direct de toets verbeterd heb terwijl hij verder aant werken was aan de kiekeboe strip.
Want het resultaat van zijn wiskunde proef was niet goed. Hij was juist over de helft en neen, om verder te bouwen op de theorie is dit niet voldoende.
Ik toonde Kilian de toets en hij zei zelf: mmmmmm dat is niet zo goed hé...
waarop ik zei: neen dat is waar, maar niet getreurd; morgen krijg je een andere kans om te tonen dat je het wel kent want ik denk dat je er niet echt naar gekeken hebt.
Jah Klian... Je krijgt thuisonderwijs hé! Ik weet tijdens de lessen of je mee bent of niet en geef genoeg oefeningen.
Ik denk dat hij dit nog verschillende keren zal proberen tot hij effectief ziet dat ik pas doordoe met de leerstof als hij alles begrepen heeft.
Romeinse cijfers had hij niet zo goed door en toen heeft hij er zelf een paar aan het bord gemaakt.
Je zou nu kunnen zeggen: amaai! jij geeft veel toetsen!
Ja dat klopt, maar het zijn telkens toetsen over 1 hoofdstuk, zo weet ik dan of hij alles snapt of niet. En als hij iets niet snapt, dan kan ik direct ingrijpen en de leerstof deels opnieuw geven of verduidelijken.
+ voor de examens van de examencommissie moet hij alles leren over de hele eerste graad, dus als de leerstof er al eens ingezeten heeft, zal dit makkelijker zijn voor hem. Kilian zei dit ook in het begin van het jaar: Mammie, we moeten wel veel herhalen hé, want ik zal veel moeten kunnen!
Die maand is gevlogen! Het ritme begint er goed in te komen en de lessen lukken
We hebben al 2 uitstapjes gedaan en er zullen er wel nog volgen ook.
En wat hebben we vandaag geleerd?
we hebben goed doorgewerkt met frans
die geschiedenis toets is niet goed verlopen; het is duidelijk te zien dat Kilian niet al te veel zin had om te studeren maar niet getreurd volgende week krijgt hij een nieuwe kans! Ja ja Kilian, dat is ook het verschil met het gewone onderwijs. Broekvagen telt hier ZEKER niet. Zie ik dat Kilian niet geleerd heeft voor zijn toets dan doen we het gewoon opnieuw. Dus volgende week opnieuw toets geschiedenis. tventje kan maar proberen hé
Dit is nu eens superleuk om de week mee te beginnen!
Kilian heeft 37/40 voor zijn franse toets! Als beloning doen we vandaag niet verder met de franse les maar gaan we een liedje naar keuze vertalen naar het Nederlands en het liedje dat hij gekozen heeft is het liedje van K-maro "femme like you".
Verder heeft hij nog een geschiedenis toets en zijn we bij engels gekozen bij het hoofdstuk: "how to say r" en ja lol het werd tijd dat we hieraan begonnen zodat hij die letter toch juist kan uitspreken
Deze week was niet zo'n beste week. Kilian moest eerst zijn kamer opruimen voor ik wou beginnen met lesgeven en je raadt het al. Hij had daar geen zin in en was dus aan het treuzelen. Hij mocht van mij zo lang treuzelen als hij wou maar al de gemiste lessen zouden ingehaald worden in het weekend.
Vanaf nu beginnen we ieder weekend met een "inspectie" van zijn kamer, eerst kamer opruimen en dan de lessen. Ik denk wel dat hij de boodschap begrepen heeft want de zaterdag geschiedenis en aardrijkskunde krijgen vond hij niet zo leuk.
Volgende week in de les Nederlands: spreekwoorden: wie laatst lacht best lacht
LOL, hij moet leren om niet te treuzelen, hoe vlugger hij iets doet, hoe vlugger het gedaan is.
Verder had hij ook zijn eerste toets frans, ja, we gaan redelijk vlug vooruit met dit vak. Wel, het is ook eerst een beetje herhaling van de leerstof van het zesde zodat ik weet hoe ver hij staat met dit vak.
Voor wiskunde zijn we gekomen aan de eerste formules!
formule voor de driehoeksgetallen te berekenen
en de formule voor de vierkantsgetallen te berekenen
Net zoals in "een echte klas" lol hebben we hier ook een bord en kan ik mooi de formules uitleggen aan het bord en kan hij ook oefeningen maken aan het bord en geloof me; aan het bord komen doet hij graag
Spaans doen we traagjes verder, hebben gewoon de les van vorige week herhaald en een klein stukje erbij.
De eerste rij kan hij al blindelings typen, nu de bovenste rij leren.
Eerst hebben we maandag de auto naar de garage gedaan en te voet naar huis gekomen, een urenhalf onderweg, lichamelijke opvoeding is ook in orde voor deze week lol.
Voor de rest is zijn de eerste twee dagen goed verlopen, weer verschillende powerpoints gebruikt bij de lessen geschiedenis en aardrijkskunde en plezier gemaakt tijdens de taallessen.
gesneden groenten in vergiet brengen en nog eens spoelen
aardappelen wassen, schillen, in water leggen
aardappelen versnijden in blokjes
boter smelten
groenten stoven
water, aardappelen en kruiden toevoegen
soep laten gaar koken (20')
bouillonblokje toevoegen
brood in gelijke blokjes snijden
blokjes brood bakken in de pan in voldoende boter
soep pureren
soep op smaak brengen met peper en zout
fijn gesneden peterselie en broodkorstjes toevoegen
soep zeer heet opdienen
alle groentjes gesneden
en samen
in de pot
een mooi kleurenboeket
hé
de groentjes zijn
gestoofd, nu alles
mixen
me love soup dus een grote koekom soep voor mij
en voort zoontje zijn eigen tas en er kan ook veel in
Het recept is voor 1 liter soep, maar zoals je ziet hebben wij veel meer groentjes gesneden maar wij maken ook iedere keer 3 liter soep en geloof me, op het einde van de dag is die op
Vrijdag = chilldag wil niet zeggen dat we NIKS doen hé!
dit staat er vandaag op het programma:
muzische
spaans
informatica
Bij muzische hebben we op de blokfluit gespeeld: sol - mi
De eerste les Spaans vond Kilian moeilijk, maar hij deed het wel graag! Ja, kan geloven dat het moeilijk is, tis een heel nieuwe taal hé, maar we doen dit op het gemak, geen druk, al spelend leren en dan komen we er wel.
Tegen de middag waren we klaar hiermee en het was zo'n mooi weer dat we smiddags rond 13 uur vertrokken zijn met de fiets en we hebben een fietstocht van 3,5 uur gedaan! Bibi was haar vergeten in te smeren en was natuurlijk verbrand hé!
Erna hebben we eerst efkes uitgerust en dan hebben we een lekkere cake gebakken.
Om 17.30 was Brozie thuis en hebben we cake gegeten.
En ja, Kilian moest ook nog informatica krijgen hé. En om 18 uur is hij dan begonnen met informatica. Aangezien hij nog niet kan typen leert hij in de les informatica eerst blind typen pas erna beginnen we met programma's als word, powerpoints,...
Een receptje zal niet nodig zijn, een echte Belg kan dit bereiden met zijn ogen toe en deze keer heeft mijn zoon deze heerlijke maaltijd bereidt. Met de champignonsaus heb ik wel geholpen.
Hieronder een paar foto's
frietjes snijden met de
frietsnijmachine
de gesneden frietjes
eerst voorbakken
laten afkoelen en
tot slot afbakken
het eindresultaat: mmm... just the way I love it
en héél véél saus voor mij! en tomaatjes maar die staan niet op de foto
Het was echt superlekker maar met zo'n gerecht kun je niet missen hé
De taallessen verliepen zoals gewoonlijk vlot, wat ook normaal is; want hij heeft een grote interesse voor talen en een aanleg om talen aan te leren
Natuurwetenschappen was ook leuk; het was mooi weer dus zijn we in de tuin gaan zitten, hebben we een mooie gele bloem geplukt en aan de hand daarvan de les gegeven: de delen van een bloemplant.
Voor wiskunde beginnen we eerst met getallenkennis, dit vindt Kilian gemakkelijker dan meetkunde. We doen nu eerst 3 maanden getallenkennis en dan verdiepen we ons in meetkunde. Misschien vraag je je af waarom doe je niet eerst de ene week getallenkennis, de andere week meetkunde. Wel, ik heb liever dat hij eerst grondig het ene kan voor we beginnen met meetkunde dat hij moeilijker vindt. Als we dan bezig zijn met meetkunde en hij is het even beu, dan smijt ik er een paar oefeningen van getallenkennis tussen en zo herhaalt hij die geziene stof ook nog eens.
De volgende les kunnen we dan terug beginnen met wat we al gezien hadden van meetkunde. Ja, das toch het voordeel van thuisonderwijs hé.
Economie verliep vlot, hij moet nog uit zijn kot gelokt worden om te durven antwoorden. Maar ja, na zwaar gepest te zijn is het normaal dat dit niet zomaar komt hé. Maar we gaan ervoor en geven niet op natuurlijk!
En aardrijkskunde heb ik gegeven aan de hand van een powerpoint.
kzal het maar direct toegeven
Ik heb iets met powerpoints wel, ik vind het zeer handig om een powerpoint te maken als ik geschiedenis en aardrijkunde geef. Tis overzichtelijk en leuker dan droog uit je boek te leren hé.
Al degenen die negatief denken over thuisonderwijs, wel hou je goed vast
We zijn begonnen met geschiedenis en waren zo goed bezig dat we gewoon 3 uur aan een stuk geschiedens gezien hebben lol
en dat voor een eerste lesdag.
Frans en engels waren ook dik in orde! Hopelijk blijft het zo maar denk wel dat dit een ilusie is, tzoontje zal zeker wel eens kijken tot hoever hij kan gaan. En, who can blame him! That's what kids do
Yep, nu we besloten hebben om thuisonderwijs te volgen; moeten we natuurlijk een lessenrooster opstellen.
En dit is het geworden.
Zoals je ziet zijn er vakken bij die nog niet in het eerste jaar ASO gegeven worden zoals engels en spaans, maar tzoontje heeft een feeling met talen, dus tzou jammer zijn om hier nog niet mee te starten en te wachten tot men "officieel" in het gewone onderwijs begint met die talen hé.
En niet alleen Kilian zal bijleren met al die talen, maar ik ook
Ok, het blijft afwachten en we moeten zien of alles losloopt maar ik heb nu toch met volle hart en ziel gekozen om ....
Kilian thuisonderwijs te geven!
Ja, ik weet nog niet voor de 100% hoe dit allemaal zal lopen maar ik heb er vertrouwen in!
We gaan voor de richting ASO, in tegenstelling tot wat het CLB zei; die wilden hem in het beroeps onderwijs steken, niet dat daar iets slechts mee is maar met punten tussen de 75 en 80% kan hij toch wel meer aan.
En met thuisonderwijs is hij eindelijk van de pesters af en kan rustig leren, zonder angst voor de speeltijd. Thuis kunnen we ook verder werken aan zijn zelfvertrouwen en zelfbeeld zodat hij kan uitgroeien tot een jonge man die vertrouwen heeft in zichzelf en in zijn eigen kunnen.
Dit doel is mij alles waard en daardoor zet ik met alle plezier mijn eigen carrière on hold.