Kabouter Tuur heeft voor ons een schat verstopt...nu moeten wij die natuurlijk wel nog vinden én laten zien dat wij ook goede kabouters zouden kunnen zijn!
Toen we terug kwamen van de bibliotheek merkten we wel iets heel vreemds. Er hing iets uit onze zak met boeken. het was precies een staart! Dat was vreemd. Toen we voorzichtig keken zagen we een muis in onze zak zitten! Een boekenmuis? Ja, een boekenmuis. Die muis had gezien dat wij boeken aan het kiezen waren in de bibliotheek en is toen in onze zak gesprongen. want die muis is gek op boeken maar kan zelf niet lezen. Dus nu zoekt hij vriendjes die hem willen voorlezen. Kan hij in onze boekenhoek komen wonen? En willen wij hem dan voorlezen? Ja natuurlijk willen wij dat!
Op vrijdag gaan we voor de eerste keer naar de bibliotheek. Dus deze week komt Jerom de boekenworm bij ons op bezoek. hij woont in een dik boek in onze boekenhoek. hij gaat ons alles leren wat er te leren valt over de bibliotheek.
Charelke is eindelijk aangekomen op school! Maar hij is nog een beetje verlegen dus heeft hij zich verstop. Geen probleem voor ons! We organiseren een grote Charelke-zoektocht!
We kregen opnieuw een brief. We weten nog steeds niet wie die briefschrijver is, we weten wel dat die zich heel alleen voelt en graag bij ons wil komen wonen. Zou dat kunnen? We luisterden daarna naar het verhaal van Alleendje. die woont heel alleen in een grote vijver en is daar best tevreden. Tot er op een dag een vreemde eend in de vijver zit....Zou Alleendje het nu nog zo leuk vinden? En heb je ons Alleendjeslied al gehoord?
Met de hele school komen we samen voor ons eerste koffermoment. De jarigen van de maand september worden in de bloemetjes gezet en we overlopen wat er allemaal gebeurde of nog staat te gebeuren in september. We zingen en dansen samen ons kiva-lied.
Het was de bedoeling dat we deze keer de muziekbeer leerden kennen. Maar....de muziekbeer is nergens te bekennen! Misschien denkt hij wel dat wij geen goede muzikanten zijn? We zullen hem eens wat laten zien..en vooral horen! Als een echte fanfare stappen we over de speelplaats (en tegelijk oefenen we het in een rijtje stappen ook nog wat in). Als de muziekbeer dit hoort zal hij vast en zeker wel terug komen!
In de namiddag gebruiken we ons keuzebord om te bepalen waar we gaan spelen. Hierbij moeten we al eens goed nadenken: wat wil ik graag doen, is er nog plaats in die hoek, wat zal ik kiezen als ik niet meer in die speelhoek kan? En vooral: ik blijf een tijdje spelen met het speelgoed dat ik gekozen heb! Als het belletje gaat, dan kan ik ergens anders gaan spelen.
Vandaag maken we kennis met Flip en Flap. Dat zijn vriendjes van Karel en ze wonen in onze klas in het rekenkastje. Als zij op bezoek komen dan gaan we vergelijken, sorteren, ordenen, hetzelfde zoeken of wat bij mekaar hoort.... Vandaag hadden ze onze weerkaartjes van de weerkalender mee. Maar het zijn er zo veel. Kunnen wij hen helpen om de kaartjes te sorteren? We zoeken alle zelfde kaartjes bij mekaar. We knippen ook ons allereerste werkje uit. Lukt het al om op die dikke lijn te knippen?