Wij kregen van juf Marijke een tekst over Suske en Wiske. Tijdens de eerste week, lazen we die aandachtig. Vervolgens stelden we daar per 2 een vraag over. De tweede week, moesten we deze vraag aan een andere groep stellen. Zij stelden hun vraag bij die tekst aan ons. Het was heel leuk.
Groetjes Lucas, Walid, Insaf, Jessica, Marwan, Savina, Evelyne en Zakaria
Wij zaten in de rekengroep. De eerste week moesten wij een domino oplossen. De tweede week hadden wij een spelletje zeeslag. Niet zo maar zeeslag, maar zeeslag met de maaltafels in. Dit was heel erg spannend! We oefenden zo op een leuke manier onze tafels!
Er waren veel verschillende proefjes zoals:vulkaanuitbarstingen,bootjes wedstrijd....
Het was echt leuk.
Bij de vulkaanuitbarsting moesten we azijn bij kleurstof doen en natriumbicarbonaat, dan ontstond er een uitbarsting. Je ziet hieronder enkele foto's en onder de foto's een link om naar het filmpje te gaan van de vulkaanuitbarsting.
groetjes Valentine en Laure
Uitleg proefje!
Als azijn bij natriumbicarbonaat komt, ontstaat er een gas. Dit gas wil graag weggaan, maar het gas zit gevangen in de vulkaan. Er is dus maar 1 manier om uit die vulkaan te geraken en dat is naar boven. Daarom duwt het gas het mengsel van azijn met natriumbicarbonaat naar boven. Hierdoor begint de vulkaan te schuimen en te bubbelen. Daarna houdt de vulkaan op met bubbelen en schuimen, want het gas is weg. In een echte vulkaan gebeurt er iets anders. Daar ontstaat er geen gas. In een vulkaan zit een heleboel lava en stenen, die graag uit de vulkaan willen ontsnappen. Er komst steeds meer lava in de vulkaan, maar op een bepaald moment kan dat niet meer. De lava duwt zichzelf dan uit de vulkaan naar boven en barst uit.
Wij zaten in de spellingsgroep. Wij hadden een spelletje op basis van Trivial Pirsuit. In plaats van de gewone vragen, hadden we vragen over spelling. Elk kleurtje stond voor een andere spellingsregel. Zo hadden we vragen over de ei of ij woordjes, de au of ou woordjes, woorden zoals bomen of bommen, moeilijke hoorwoorden, werkwoorden vervoegen, woorden met d of t of p of b achteraan. Enkele voorbeeldvraagjes zijn:
Een persoon die les geeft, wordt
ook wel een genoemd.
Het is ook een synoniem voor meester.
(leraar)
Iemand
die een boek geschreven heeft, noemt men een auteur of een
Vrijdag 18 oktober ging 5A, 5B, 5C samen op uitstap naar het bos van Gaasbeek. We kwamen verschillende leuke dingen te weten over het bos en het kasteel. We mochten ook zelf enkele proefjes doen! We werkten met een doorschuifsysteem. Bij mij speelden ze een spelletje. 'Wie wordt de koning der dieren?' De klas werd dan verdeeld in 2 ploegen. Ze werden allemaal diertjes. Maar het ene diertje stond natuurlijk hoger in de voedselpiramide dan het andere diertje, waardoor die een ander diertje kon uitschakelen. Het was alvast een spannende, leerrijke en boeiende dag! Hier alvast enkele sfeerbeelden.
Ik zal jullie vertellen over de spreekbeurt van Aaron. Het was heel tof! De vogelspin jaagt zonder een spinnenweb, maar met kracht. De spin wacht zijn prooi op om die aan te vallen. De vrouwtjesspin blijft meestal in haar hol. Dat is in een boom of onder de grond. Vrouwtjes leven ook langer dan het mannetje. Daarnaast zijn deze spinnen ook groter. De vogelspinnen leven in Zuid-Amerika in het centrum van Afrika en zuid-Azië, steeds in bossen. Een spin heeft zowel acht poten als acht ogen. Een vogelspin is niet gevaarlijk, behalve de zwarte weduwe! De grootste bedreiging zijn mensen, want er zijn mensen die die spinnen willen houden. Daarom worden ze beschermd. Als je een spin neemt, wordt je gestraft.
Cristobal vertelde ons over de toekan. De toekan eet heel speciaal! Hij houdt zijn snavel dan verticaal. Hij eet graag spinnen, kuikens, hagedissen. Hij is ook heel dol op vruchten en bessen. Hoewel de snavel heel erg groot is, is die toch niet zwaar. De toekan komt vooral voor in bossen. Maar die worden vernield. Het WWF probeert de bossen te beschermen en ze probeert mensen te overtuigen van het belang van deze bossen voor de toekan.
We hebben veel geleerd bij godsdienst. We hebben geleerd over de zaligsprekingen,over Jezus in de woestijn,over Jezus op het trouwfeest in Kana en over de vergelijking met het huis op het zand en het huis op de rots
Zaligsprekingen zijn bv. gelukkig zijn de mensen die goed zijn voor anderen,want zij zullen zelf met goedheid behandeld worden.
Jezus in de woestijn:Hij heeft honger maar wil niet toveren en wil God ook niet uitdagen.
Jezus op het trouwfeest in Kana:de wijn was op daarom vroeg Hij om de kruiken te vullen met water.
Het huis op rots en zand:het huis op het zand zijn de slechte dingen maar, het huis op de rots zijn goede dingen zoals bvb: familie.
Donderdag 10 oktober, was er een spreekbeurt en die ging over de orka. We hebben kei veel geleerd over de orka. De lengte van een orka is al 2 tot 2,5 m lang van bij de geboorte! Daarna wordt het mannetje 8 tot 10 meter lang en het vrouwtje 7 tot 8,5 meter lang. Bij de geboorte weegt de orka ook al 180 kg. Wanneer ze groot zijn, kunnen ze 2600 tot 9000kg wegen. Een vrouwtje wordt 80 jaar oud, een mannetje daarentegen maar 60 jaar. Op hun menu staan pinguïns, pelikanen en zeehonden. Ze leven in de noordpool of zuidpool. Vijanden hebben ze niet echt. Enkel als ze ziek zijn, kan het wel zijn dat een haai hun aanvalt. Ze hebben ook een speciale dierentaal: gefluit, kreetjes, geklik en ook nog dialect. Ze worden bedreigd door vervuiling, overbevissing en ook klimaatsverandering.
Op 15 oktober vierden we Laura haar verjaardag in de klas! Ze bracht een lekker cake mee. Het was alweer een fijn verjaardagsfeest! In de namiddag knutselde ze zelfs met haar verjaardagshoed op! Dank je wel Laure, en nog een gelukkige verjaardag!