+/- 550 km lange kanotocht aansluitend aan de elfstedentocht non-stop
06-09-2006
Ronnie zit boven Utrecht
Zo, ik hoorde net van pa dat Ronnie het wel even taai heeft op dit moment. Misschien wel fijn voor hem dat hij weet dat hij nu bijna Utrecht invaart. Dan heb je even een afwisseling op wat je tot nu toe gezien hebt. En zoals jullie weten krijgt hij straks ook een aangename afwisseling. Ik hoop er bij te zijn als hij Nieuwegein invaart. Ook zal hij vandaag zijn tante en oom nog ergens onderweg zien en een van onze kanoclubleden, uit Gouda, zal hem vandaag of morgen ook nog tegemoed komen. O, en Hans gaf ook te kennen dat het een verademing is wanneer je eenmaal op de Lek zit, dan is de stroming dusdanig goed dat het eindpunt van vandaag (Schoonhoven) misschien wel sneller inzicht is dan Ronnie verwacht. Ik hoop het voor hem, want hij begint aardig moe te worden. Ik geloof in hem en ik weet zeker met een mij nog een heleboel mensen. U kunt hem dit laten weten door een sms te sturen. Zijn nummer is 06-51874213 Groetjes, Mathanje
Zo, dit is het eind van dag 3. De vermoeidheid begint zo nu en dan behoorlijk van zich te laten horen. Fijn dat je dan je vader in de buurt hebt die even een stuk met je mee peddelt. Van Elburg naar Muiden is ruim 70 km. en er is onderweg niet drastich veel te beleven. Het eerste uur is nodig geweest om de spieren op gang te helpen, daarna ga je wat meer om je heen kijken en dan komt een punt dat je het allemaal wel gezien hebt. Maar goed hij is bij Muiden en daar wilde hij vandaag graag komen. Gezien er niet veel slaapmogelijkheden gevonden werden, hebben pa en ma dit nagevraagd bij een bewoner van Muiden. Over gastvrijheid gesproken. Ze staan nu in zijn achteruin! De douche was wat improviseren, maar een tuinslang doet het goed. Nu de nacht in. En morgen staat hem een verassing te wachten. Hij weet van niks, hij denkt dat morgenavond zijn moeder met de trein naar huis zal gaan. Helaas, fout gedacht. Ik zal met onze 3 mannen hem tegemoed rijden en hem opwachten, want wij hadden allang afgesproken dat ik ma mee naar huis zou nemen 'savonds. Even dus een lichtpuntje onderweg. Jullie horen morgen wel hoe dit verlopen is. O, en zijn doel morgen is om in Schoonhoven aan te komen. Dit zal dus zeker weer zo'n lange dag worden als vandaag. Groetjes, Mathanje
Koffietijd is net voorbij. Ronnie is vannochtend iets voor zevenen vertrokken vanuit Elburg. Het kostte hem wel moeite om op gang te komen. Het stuk over het Veluwemeer wat hij nu vaart is lang en lang en lang, oja en recht. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat je ver kunt kijken, maar op de een of andere manier komt je doel niet dichterbij. In ieder geval niet zo rap als jij dat zou willen. Hij heeft nu net zijn bak koffie op en vertrekt nu vanuit Zeewolde. Gezien hij nu extra kilometers moet varen, zal zijn schema zoals hij op de site te vinden is niet helemaal meer kloppen. Hij heeft nu 26 kilometer gevaren en wanneer hij bij Muiden aankomt, hier wil hij de Vecht op, zit hij al op zo'n 70 kilometer. Dus daar zal hij wel besluiten wat er verder gaat gebeuren. Vanavond na mijn eigen werk zal ik u weer inlichten over het hoe en wat, groetjes, Mathanje
Nog even snel en dan ga ik zelf ook naar bed. Ik heb een via google earth een berekening gemaakt van de afstand van vandaag. Deze komt op ongeveer 78 kilometer uit. Dus hij ligt geheel terecht moe in zijn bed.... Welterusten, Mathanje
Vanochtend kreeg ik om 6.54uur een sms dat Ronnie weer in zijn boot zat. De reis was weer begonnen. Gisteren (zondag) heb ik even vluchtig berekend hoeveel hij gevaren had. Dit kwam uit op een goede 40 km. Om 11.00uur vertrokken en om 16.30uur aangekomen. In Heech kreeg hij op de camping een grote legertent aangeboden om hierin te overnachten voor niets. Dus op deze wijze krijgt hij ook vanaf de kant steun.
Vandaag ging hij bij Lemmer het IJsselmeer op om naar Urk te varen. Dit viel wel ietwat tegen. De wind op het meer was toch nog behoorlijk. Hij schatte deze zelf op zeker windkracht 6 met uitschieters naar hoger. En een niet zo'n slimme actie maakte dit stuk, van 9.30 tot 13.00, nog wat zwaarder. Bij Lemmer had hij de boot kort overgedragen, even een sultana eten en weer door. Maar domweg heeft hij op dat moment de rest van zijn eten in het voorste luik zitten. Maar door de wind en golven die van schuinachteren kwamen had hij geen gelegenheid om uit te stappen. Dit bracht de volgende actie tot stand: Vaders stond in zijn korte broek langs de route op de rotsblokken te balanceren om Ronnie, die zo dicht mogelijk bij de kant probeerde te komen, wat eten toe te werpen. Ja, je moet toch wat! In Urk aangekomen had Ronnie al besloten niet verder te varen over het IJsselmeer, maar hij zou het Veluwemeer opgaan om in Elburg te overnachten (ik zal morgen de route wat specifieker weergeven, dit is me vandaag nog niet gelukt). Dit betekent wel extra kilometers! Het stuk naar Elburg was lang en saai, nog 5 uur varen. Bij Urk de hoek om het Ketelmeer op, kreeg hij gelukkig de golven van achter. Maar de mate waarin deed hem beseffen dat het een goede keus was dat hij niet het IJsselmeer op gegaan is. Het laatste stuk voor Elburg werd wat interessanter om te varen. Nu ligt hij moe en voldaan in bed. Spieren en dergelijke doen het naar omstandigheden nog goed.
Foto's van de 11-steden zijn te bezichtigen op www.onderdewadden.nl , groetjes en tot morgen, Mathanje
Zo mensen, de kop is er af. De elfstedentocht is gevaren. Zoals voor een aantal bekend, zijn wij vanuit het zeeuwse met 4 personen vertrokken. Elia ter Wisscha, Ton de Hulster, Ronnie den Boer en ik. Bij mij heersten veel kriebels van binnen, al dagen vooraf, Ronnie was zoals altijd: nuchter! 9.00uur Klonk op vrijdag morgen het startsignaal. Het weer zag er goed uit en alle 39 vaarders waren van de partij. Ik kan niet anders zeggen dan dat het allemaal vrij gemakkelijk verliep die eerste uren. Je bent al aan het dagdromen over hoe het over 36 uur bij de eindstreep zal zijn. Maar we moesten ook realistich blijven, de kans dat Ronnie hem alleen uit zou varen en wij als dames zouden afhaken was best groot. Er was tot op heden nog geen dame over de einstreep gekomen. Toen we in de middag in Dokkum aankwamen begon jammergenoeg het lichaam van Elia tegen haar te werken. Ton was met zijn vaarmaat alweer vetrokken, dus dat zal wel goed gegaan zijn. Ronnie en ik hadden niets te klagen. Alhoewel...mijn zitvlees heeft wel eens aangenamer aangevoeld. Maar goed wij dat hele stuk naar Bartlehiem weer terug, het lijkt wel alsof je opdat moment een onzinnig stuk aan het varen bent. Ten eerste had je de heen weg gunstige wind en ten tweede waarom een lang stuk nog eens varen als je dat net gedaan hebt.... Op dit stuk richting Leeuwarden haakten we in op de rest van de groep en dat bleef zo tot Leeuwarden-controlepost. Elia heeft hier de keus gemaakt uit te stappen. Wel in een tweestrijd. "Als ik door vaar, gaat het dan echt fout of zou ik het zeker nog tot in de nacht redden?" Deze vraag blijft knagen, maar we hebben ook gezien hoe het afloopt als je te ver doorgaat en dat wens je ook niet. Dus hopelijk was dit de wijste keus. Geloof me, het was niet leuk om je maatje uit te zien stappen! Ronnie en ik zijn dus met zijn 2-en door gevaren. We vertrokken als laatsten, helaas. Het is altijd fijn wanneer er nog een groep achter je zit. Valt er dan een uit, dan kan de overgeblevene aanhaken bij de groep die er nog aankomt. Maar goed, het zou nu een gedeelte worden van zo'n 4,5 uur aan een stuk varen. Tot onze verbazing hebben we op dit stuk 4 groepen voorbij gevaren, met andere woorden het ging eigenlijk best goed. In IJlst kreeg ik mijn Elia een heerlijk massage en van onze begeleiders Annette en Giedo warm drinken en voedsel. Ronnie en ik gingen weer vol goede moed verder, de nacht in. Na de controlepost in Sloten werd het voor mij zwaar. Een voordeel voor Ronnie. Ja want de andere keren had Ronnie veel moeite met de slaap en zakte soms ook even weg tijdens het varen; Lekker zo'n automatische piloot! Nu heeft hij hier geen tijd voor gehad. Hij is zo met mij bezig geweest, want in mijn koppie was een hevige strijd begonnen. De ene hersenhelft zei: "Stap toch uit en ga slapen, je wilt niet meer en doe niet zo zot, wie vaart er nu 36 uur aan een stuk!" De ander helft zei:"Kom op, als je nu stopt weet je niet wat er gebeurd als het weer licht wordt, je lijf doet het toch nog goed, niet zeuren..." Ik kan u vertellen dat zo'n strijd ontzettend zwaar is. Toen we op onze post in Stavoren aankwamen had ik het dan ook helemaal gehad. Ronnie niet, die was zo bezorgd om mij dat hij zelf niets te klagen had. Gelukkig werd het licht tijdens deze pauze en dat bracht bij mij ook de goede moed weer terug. Instappen dus..we kregen er al snel een vaarmaat bij. Arno moest ook afscheid nemen van zijn vaarmaat en sloot zich onderweg bij ons aan, gezellige gast dus een prima aansluiting. Nog 13 uur varen (yes, over de helft) en dan zouden de 36 uur om zijn. Na een dag met de nodige (tegen-)wind en af en toe een vaardipje waren we om 16.10uur binnen. Dus we hebben een geweldige tijd neergezet van 31 uur en 10 minuten. En vol trots mag ik zeggen dat ik de eerste vrouw ben die deze tocht heeft uitgevaren. Zo'n 2 uur en 3 uur later kwamen ook de 2 andere overgebleven vrouwelijke deelnemers binnen. Ik ben super trots op ons, dat hebben we gewoon even geflikt. Nou...gewoon!!! Ik wil wel zeggen dat zonder de geweldige service van onze volgteam en uiteraard van mijn vaarmaatje (helaas niet helemaal op de manier die we hoopten, maar wel met overheerlijk massages) zou deze tocht voor ons veel zwaarder zijn dan nu. Bedankt. Hoe het met Ronnie is? Hij maakte zich 'savonds een beetje zorgen om de weersomstandigheden. Ook hadden zijn spieren er even niet veel zin in. Gelukkig was Elia er nog en heeft ook hem even goed onder handen genomen. En vanochtend is hij dan met een grote grijns in zijn boot gestapt op voor de eerste tocht.
Ik heb hem even gesproken en hij was rond 16.30 bij de camper van zijn ouders in Heest vlakbij Sloten, en voor vandaag was dat genoeg. 35 Kilometer heeft hij gevaren, gelukkig kon hij redelijk goed schuilen onder de rietkraag waardoor de wind hem geen grote parten heeft gespeeld, want er waren pieken van windkracht 8 en gemiddeld lag het rond windkracht 6 en 7. Maar hij is erg tevreden en hoopt dat de tocht zo zal blijven gaan. Morgenochtend geven ze hardere wind af, dus hij zal moeten beslissen of hij het IJsselmeer neemt of het Veluwemeer. Dat hoort u morgenavond van me. Wat het uitmaakt? Ongeveer 20 kilometer meer en dus ook een goed 3,5 uur extra varen. Duim voor Ronnie, ik ben nu al supertrots op hem en iedereen die dit volgt mag dat ook zijn, groetjes, Mathanje
Zo, ik ga mijn eerste schrijfwerk op de site plaatsen. Even kijken of me dat goed af gaat. Vandaag hebben we een telefonisch dagje gehad. Vanochtend leek het me een goed idee om sbs6, rtl4, omroep Zeeland en omroep Friesland nog eens te benaderen. Wie weet kunnen we de tocht een beetje in de publiciteit krijgen. Nog geen half uur later wordt ik gebeld door omroep Zeeland t.v. met de vraag of er vanavond evt. gefilmd kan worden. Leuk! Zo belt ook omroep Zeeland radio, of Ronnie vandaag een intervieuw wil geven. Zomaar eventjes. Nou dit laatste is gebeurd en Ronnie was dan ook vandaag om 16.15uur op de radio te horen. Netjes en duidelijk. Als het een beetje meezit wordt de binnenkomst vastgelegd door omroep Zeeland t.v. Afwachten. Zo, vanaf zondagavond (als ik erg moe ben maandagochtend) zal ik de site gaan bijhouden en ik hoop veel lezers te krijgen. Groetjes, Mathanje
Via Woudsender Rakken naar het Slotermeer, Slotermeer naar Sloten, Boomsvaart en Prinsesmagriet-kanaal naar Lemmer, schutten in Lemmer naar het IJselmeer.
Bij heel slecht weer binnendoor door de Noordoostpolder via Lemstervaart.
Verder via IJselmeer. schutten in de Spuisluis naar Lelystad.
Camping t Oppertje
Adres: Uilenweg 11, 8245AB Lelystad, tel 0320-253693
Via het IJselmeer. en Markermeer naar de zeesluis in Muiden, Vecht richting Nigtevecht???
Woensdag 6 september,
Vanuit ????? via de Vecht naar Utrecht, door de stad Utrecht naar de Noordersluizen. Vervolgens het Merwedekanaal op naar Vreeswijk (Vianen), Lek naar Schoonhoven.
SVR Camping De Victorie, Broekseweg 75-77, 4231 VD, tel.0183-352741-351516
Donderdag 7 september,
Vanuit Schoonhoven,
Via de Lek naar Krimpen a/d Lek, links af via Noord naar Dordrecht, en Dordste Kil naar de Moerdijk bruggen. Oversteken naar Moerdijk en via het Hollands Diep naar Willemstad.
Via het Volkerak, Krammersluizen naar Bruinisse, Oosterschelde naar Wemeldinge, en Kanaal door Zuid-Beveland naar Hansweert.
Van Willemstad naar Stavenisse is ongeveer 35 km = 6 uur varen. Bij laagwater om 11:15 in Zierikzee uiterlijk vertrekken om 7:00 uur vanuit Willemstad.
Getij op de Oosterschelde:
11:15 laagwater in Zierikzee en om 17:38 is het hoogwater in Wemeldinge.
Aankomst in Hansweert op de autosteiger onderaan de Vlakebrug rond een uur of 15:00 uur.
Meesen - Montage is ook bereid gevonden om mij te sponsoren voor het Astmafonds. Raoul Meesen is een ondernemer die u kunt contracteren voor de meest uiteenlopende montage werkzaamheden. Op dit moment is hij veel werkzaam voor een woningbouwvereniging als tegelzetter maar ook voor luchtbehandelingskanalen, stucwerk en renovatie kunt u hem contracteren. Voor contact kunt u bellen naar: 0113-551581/0612224737. Of via de e-mail, rmeesen@wanadoo.nl
Zaterdag zijn we naar Arend Bloem in Wormer gereden. Arend Bloem stelde voor om naast de sponsorgelden voor het Astmafonds ook gelijk mijn kleding sponsor te zijn. Dus voor de kleding en de stickers voor op de boot zijn we eens in Wormer gaan kijken. Voor ons was het de eerste keer om in deze winkel te kijken. Via beurzen, internet en foto's kende ik de zaak al wel maar was nog nooit ter plekke geweest. Wat we zagen zag er allemaal goed uit. Een grote winkel met veel keuze uit kano's en kleding en alle andere spullen die je bij het kanoën kan gebruiken. En met een grote plas en grote kanostijger is het een ideale plaats om je kano en uitrusting uit te zoeken. Bij aankomst hebben we eerst zelf eens op het gemakje de winkel bekeken en gelijk nog maar wat spullen voor ons zelf gekocht, je bent er dan toch... Vervolgens verder kennis gemaakt met Arend Bloem en de kleding uitgezocht. Naast de sponsorgelden voor het Astmafonds heb ik dus ook een nieuwe anorak (waterdicht jas), zwemvest en peddel gekregen. En nadat ik ook de stickers voor op de kano mee heb gekregen zijn we weer naar huis gegaan door noodweer met stort regens en bliksem.
Even een tussentijdse update van mijn sponsoractie voor het astmafonds,
De twee belangrijkste dingen die ik nu doe zijn trainen en uiteraard sponsors zoeken. Wat het trainen betreft gaat het voor mijn gevoel goed, geen blessures tot nu toe en ook het herstellen na een training gaat lekker snel. Ondanks dat ik het mezelf soms moeilijk maak door lekker zwaar te trainen doormiddel van duurtraining en krachttraining ben ik de volgende dag voor mijn gevoel hersteld.
En met nog een periode te gaan komt dat wel goed.
Afgelopen week heeft er een stukje in de krant gestaan, de Bevelander had een klein stukje geplaatst. Nu nog proberen om bij Omroep zeeland binnen te komen en de andere kranten. Alleen krijg ik hier nog geen enkele reactie op. Als het mezelf niet lukt dan zou iemand van het astmafonds proberen om iets te regelen. Zij hebben iets meer ingangen dan de gewone burger.
Op dit moment (09-07-2006) heb ik al ruim 1500 euro bij elkaar en daar bovenop nog toezeggingen van mensen.
Veel particulieren sponsoren mij, als ook een aantal bedrijven. Allen die mij sponsoren alvast bedankt voor uw steun.
De bedrijven die al concrete toezeggingen gedaan hebben zijn: Arend Bloem, Felix kanosport, TKBN en Reijnhout elektro
Zoals u in de media wel gehoord hebt wordt er op dit moment veel reclame gemaakt voor het Astmafonds. U hoort dan een olympische sporter die zegt dat ze alleen topprestaties kan leveren als ze volledig in conditie is. Maar toch is het voor haar mogelijk om op het hoogste niveau te sporten ondanks dat ze astma heeft. Ook kent u onze Belg Bart Veldkamp wel die al jaren schaatst op het hoogste niveau ondanks zijn astma. Nu sport ik wel niet op het hoogste niveau maar ik kan wel ongelimiteerd sporten ondanks mijn eigen astma. Ook zult u in uw eigen omgeving wel mensen weten die deze aandoening hebben. En het komt steeds meer voor, vooral bij jonge kinderen. Het wordt dan ook wel een welvaartsziekte genoemd.
Maar voor ons als sporters zou dit niet mogelijk zijn als er geen goede medicijnen zouden zijn en onderzoek gedaan wordt naar deze aandoening. U moet zich maar eens voorstellen hoe het zou zijn om tijdens het sporten door een rietje te moeten ademen. Want zo voelt het voor een astmapatiënt wel!! En dan nog maar niet te spreken over de benauwdheids aanvallen die sommige astmapatiënten krijgen.
Astma is een ongeneeslijke chronische ziekte aan de luchtwegen. Veel mensen met astma zijn allergisch en de aanleg voor astma en allergieën is erfelijk.
Astma is een ontsteking aan de binnenkant van de luchtwegen. Deze ontsteking is een soort irritatie, te vergelijken met de reactie van de slijmvliezen in uw mond wanneer u iets te warm eet. Door deze prikkel beschadigen de slijmvliezen en deze raken ontstoken. Bij astma gebeurt ook zoiets door een ontsteking aan de luchtwegen:
De slijmvliezen aan de binnenkant van de luchtwegen zwellen op, de spieren trekken samen en verkrampen, en de longen raken overvol met lucht waardoor de lucht niet genoeg wordt ververst wat leidt tot benauwdheid.
Hiervoor doet het Astmafonds goed werk. Zij financieren onderzoeken naar deze aandoening aan de luchtwegen en geven voorlichting voor mensen die astma hebben. Ook behartigen zij de belangen van astmapatiënten voor bijvoorbeeld rookvrije ruimtes.
Omdat ik zelf astma heb (en hierdoor ook mijn zoontjes allergische reacties vertonen) heb ik het idee gekregen om een sponsortocht op te zetten en zo geld in te zamelen voor het astmafonds. Ik wil dit gaan doen door een lange kanotocht te maken door heel Nederland. Vrijdag 1 september start ik met de elfstedentocht non-stop (204 km) om vervolgens aansluitend terug naar huis te kanoën dwars door heel Nederland (+/- 350 km) . In totaal zal het dus ongeveer 550 km zijn in ongeveer 8 a 9 dagen. Uiteraard vaar ik niet alleen, tijdens de elfstedentocht vaar ik samen met mijn vrouw en terug naar huis vaart mijn vader Tonnie den Boer mee.
Wilt u mij steunen door een gift te sponsoren stuurt u mij dan een mailtje naar: astmasponsor@zeelandnet.nl of belt u mij even op, 0113-573935.
Als u als sponsor bekendheid wil dan is dit ook mogelijk doormiddel van stickers op mijn kano en vermeldingen op internet en in de media.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.