Op donderdag 28 oktober 2010 mochten we in een draaiende auto zitten. Het was heel leuk en de auto bleef ook op zijn kop hangen. Natuurlijk hadden we onze gordel aan. We konden per 2 in de auto zitten. Mijnheer Goddé was ook in de auto gegaan samen met Demi.
Nadat iedereen in de auto was geweest, gingen we terug naar de klas. Er moesten 2 groepen komen vertellen over steenkool en petroleum.
Omdat het niet goed lukte, vertelde mijnheer Goddé het nog eens.
Daarna heeft mijnheer Goddé ook nog verteld over de opwarming van de aarde. Het was een leerrijke les.
We mochten direct beginnen aan onze sierfiguren. Je kan kiezen tussen een boot, poes en een flamingo maar sommigen hadden dit al de vorige les gedaan. Ik had een boot gekozen. Als we klaar waren met onze sierfiguren dan moesten we aan het echte werk beginnen. Toen legde M. Goddé uit hoe we de Chinese Puzzel moesten maken. Sommige kinderen waren al aan het echte werk bezig en de andere waren nog hun best aan het doen voor hun sierfiguur. Als je jouw sierfiguur klaar had moest je het gaan laten zien en je kreeg er dan punten op. Gelukkig heb ik goede punten . Het was een leuke les !!!
Vandaag zijn we begonnen met een kruiswoordraadsel. Het was een moeilijke opgave. Daarna zijn we begonnen aan een nieuw project: Bloem op zonne-energie. Eerst moesten we aanduiden welke voorwerpen er op zonne-energie werken.. In de volgende opdracht moesten we bij de foto's schriijven op welke energiebron ze werkten. Ondertussen weten we ook waar petroleum vandaan komt. Petroleum is een fossiele brandstof. Vervolgens liet de leerkracht ons zien wat het einddoel is van dit project: we maken een bloem die draait op zonne-energie. Dan lijkt het net een ventilator.
Het kruiswoordraadsel
De bloem op zonne-energie
Het ontstaan van petroleum
Vrijdag
Op vrijdag hebben we het blogverslag van Niels bekeken. Daarna zijn we gaan solderen. Als je klaar was met de vorige oefening (oefenen op solderen) en je punten had gekregen mocht je een sierfiguur kiezen om te maken. Ik koos zelf voor de boot. Je kon ook een poes of een flamingo kiezen. Eerst moest je stukjes draad plooien en nadien vast solderen. Solderen is leuk , mijn boot is goed gelukt.
Donderdag We hebben vandaag een agendaklem gemaakt.De leerkracht zegde hoe alles moest.Als alles werd uitgelegd gingen we zelf aan de slag.We moesten onze agendaklem op drie plaatsen verwarmen en plooien.Als dat af was moesten we het laten zien voor punten.De leerkracht keek naar drie dinge bubbels,een rechte hoek en de klemkracht. Vrijdag Vandaag gingen we solderen. de leerkracht legde ons uit hoe we dat moesten doen en als je je vingers had verbrand dat je ze onder lauw water moest houden.We moesten vier dingen aan elkaar solderen.Het was echt leuk,maar na een tijd was de les gedaan en dat was jammer. Hier zijn een paar foto's Niels-1toww
We hebben de temperatuur van vloeistof gemeten met de thermometer, het kon zijn dat je een ijzer potje had maar het kon ook zijn dat je een plastic potje had. in welk materiaal bleef de vloeistof het langst warm? Testen maar! De temperaturen waren heel hoog maar dat kon je verwachten want het was zeer heet water. Onze meetresultaten moeten we eerst in een tabel noteren en dan overzetten in een grafiek.
vrijdag
We hebben eerst nog een beetje verder geplooid en dan moesten we als we klaar waren 1 voor 1 onze realisatie laten zien en dan kregen we daar punten op. Als afsluiter van de les legde de meester uit hoe je met een soldeerpen werkt.
en de les was super leuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verslag techniek Eerst hebben we een filmpje op youtube gekeken en toen hebben we onze agenda ingevuld. Toen zijn we begonnen aan het plooien van geleiders. Eerst moesten we de voorbeelden meten van hoe de geleiders er moesten uitzien. En toen hebben we van links en van rechts een stukje afgeknipt en ontmanteld, dan hebben we de geleiders vastgezet, dan langs één kant getrokken zodat de geleider langer werd (en dunner) zodat we de isolatie van de geleider er zonder veel moeite af konden doen. Toen begonnen we aan het plooien,we plooiden de geleiders zoals het voorbeeld. Toen we klaar waren met het plooien legden we de geplooide geleider onder het voorbeeld en plakten deze op het blad. Dan gingen we de 2 andere voorbeelden net hetzelfde maken Het was een toffe les!! En hier zijn de foto's .
Joni
We moesten hard trekken!
We legden de geplooide geleider onder het voorbeeld.
Eerst hebben we uitleg gekregen over een paar tangen. De combinatietang, de kniptang, de ronde bektang, en de draadstriptang. We hadden ook huiswerk. We moesten afbeeldingen van geleiders en zekeringen in ons projectboekje kleven.
Daarna gingen we een paar oefeningen van schatten en meten maken. Er stonden lijntjes op ons blad en ook cirkels. Op dit blad schreven we hoelang dat de lijntjes waren en hoelang dat de diameters van de cirkels waren. Dat was niet makkelijk. We kregen er ook punten op.
Toen gingen we zelf aan de slag. We moesten geleiders gaan plooien We deden eerst de isolatie van de geleider er af met de draadstriptang. Toen plooiden we de geleider met de combinatietang. Dit deden we volgens de lijntjes op ons blad.