De LOTO'ers verwelkomen alle bezoekers op deze blog, de bedoeling is dat je regelmatig een kijkje komt nemen in onze klas Techniek.
Het zou tof zijn moest je het ganse schooljaar onze evolutie volgen en af en toe een berichtje laten in ons gastenboek.
We gaan dit jaar projectmatig te werk en gaan het hebben over energie, kunsttoffen, overbrengingen, materialen, elektrotechniek, transport, ... en zoveel meer.
Als na het laatste bericht wil verder gaan, druk dan op de pijl naar links.
de klas 1loto hebben vandaag hun eerste les Techniek gehad. We hebben ons eigen voorgestelt,hebben het informatieplan overlopen. Iedereen vond het een leuke eerste les Techniek.
Hallo iedereen, We zijn op tweedaagse geweest naar Zelem . Toen we aankwamen hebben we veel spelletjes gespeeld en gebarbequet . En toen als het donker was wouden de meesters ons proberen te laten verschieten . De volgende dag zijn we gaan zwemmen en daarna kregen we een broodje. We zijn ook nog gestopt in Averbode voor een lekker ijsje .
Vandaag hebben we het project Chinese puzzel bekeken en al wat pagina's ingevuld. We hebben ook wat les gehad over geleiders en niet-geleiders. Onze meester gaf ons ook en Chinese puzzel we wisten echter niet hoe we die moesten oplossen. Het was leuk dankzij onze goede meester.
We kregen vandaag de agenda klem voor onze neuzen. We kregen les over kunststoffen. We hebben ook nog een filmpje gekeken over hoeveel plastiek in de zee ligt (heel veel). Zo dit was onze vierde les techniek hopelijk vinden jullie de blog leuk.
We hebben bij deze les techniek gewerkt meteen strip-en universele tang. We moesten van gelijders een trapje maken,maar niet iedereen kon dat afmaken. Maar we mochten dat de volegende les dat verder afmaken. (ps: meneer Goddé maakte ook een grapje over mij)
We hebben bij deze les techniek mogen werken met thermometers. We moesten de thermometer in een metale of plastieke beker stoppen. En de opdracht was dat we moesten kijken hoeveel °C het was na 2min.,4min.,6min.,...14min. het was een leuke les techniek.
Vandaag hebben we leren solderen.We hebben geleerd hoe we een soldeerbout moeten vasthouden !!! We mochten het ijzer niet aanraken, want dat was zeer warm, gelukkig heeft niemand zijn vingers verbrand. Meneer Goddé heeft ook onze schriften nagekeken en daar kregen we punten op !!!
Het solderen was heel leuk en de blog schrijven ook.Groetjes Jana Coosemans. Hier vind je een foto van een soldeerbout !
Vandaag hebben we onze agendaklem afgemaakt.Meneer Goddé heeft ook punten op onze agendaklem gegeven !!! De meeste hadden goede punten.We hebben ook een woordzoeker gemaakt, en ons boekje laten controleren. We mochten ook dingen opzoeken als we iets niet wisten.
Donderdag 21-10-2010 hebben wij, klas 1Loto, weer een leuke les Techniek gekregen. Het was onze tweede les waarbij we leerden solderen. Je moest eerst een aantal gemakkelijke figuurtjes solderen en dan mocht je je naam, en/of flamingo solderen. Nogmaals het was een leuke les Tecniek, groetjes Jarno De Blick.
vrijdag heben de leerlingen van klas 1Loto tijdens de les Techniek hun boekje van Agendaklem afgewerkt. We kregen ons nieuwe boekje 'Bloem op zonne-energie'. meneer Goddé legde ons uit wat aardolie en steenkool was. het was een leuke les Techniek, o ja en Jonas Geens tekende zijn gezicht vol met zijn pen.
2 groepjes mochten naar voor in de klas komen om uit te leggen waar aardolie en steenkool vandaan komt. Dat lukte zeer goed, maar er komt er natuurlijk nog ééntje bij ; Broeikaseffect.
Mr. Goddé heeft ons dat uitgelegd hoe het broeikaseffect in elkaar zit .
Die 3 dingen moeten wij tegen vrijdag 17/11/2010 kunnen uitleggen aan de leerkracht en aan de medeleerlingen.
En tegen de volgende les moeten we ook nog opdrachten maken . Opzoekingen en 4 gruwelijke afbeeldingen van de olieramp in de golf van Mexico opkleven.
De leerkracht heeft ook die dag nog uitgelegd waar elektriciteit voor dient.
Sommige denken dat dat niet zo belangerijk is maar dat is het niet. Het is zelfs heel belangerijk in het leven van de mens .
Donderdag 18/11 hebben we gesoldeerd. We moesten onze sierfiguur en chinese puzzel afwerken. Er waren er een paar die hun verbrandt hadden maar dat is goed gekomen Het was zoals altijd een kei leuke les! Bekijk de foto's maar eens
Vrijdag 19/11 moesten er 3 groepjes naar voor gaan en uitleggen wat aardolie,steenkool,kernenergie en het broeikaseffect zijn Het eerste groepje was met Kelly,Kimberly,thessa en Ella zij moesten aardolie en steenkool uitleggen. Het tweede groepje was met Bryan,Giel,Jarno en Jonas zij moesten het broeikaseffect uitleggen. En het derde groepje was met Chloë,Jana,Tiffany en Julie zij moesten de kernenergie uitleggen maar ze waren het helemaal vergeten. We keken ook naar een film en daar moesten we vragen bij oplossen. Het was weer een leuke les
Ik mocht komen helpen en het was weer een geslaagde avond. Ik kwam als 1ste Meneer Goddé tegen en hij zei :"Kelly u heb ik als eerste gezien dus jij bent verantwoordelijk voor de volgende blog". En zo had ik had het weer aan mijn been voor een blog te schrijven.
We hebben weer een leuke les techniek achter de rug ;) We hebben een pennehouder moeten maken , hij is wel nog ni helemaal af , maar volgende week werken we er verder aan .. We hebben het eerst op papier moeten tekenen , & dan moesten we het op karton teken en dan uitknippen . het was een geweldige les
Beste bloggers , We hebben de vrijdag ook een leuke les gehad .. We hebben een lampje proberen te laten branden , by de meeste lukte het wel , daarna had meneer godeé een vliegtuigje bove gehaald (y) dat vond iedereen natuurlijk leuk , Hahaaaa maar , het was weer een leuke les !
We hebben vandaag aan ons project van de pennenhouder gewerkt. In het begin van de les moesten we een kruiswoordraadsel invullen. Daarna zijn we begonnen te werken aan ons ontwerp van de pennenhouder in de vorm die wij willen. Daarna moesten we ook nog boren en als we dat gedaan hadden kregen we er ook nog punten op.
We hebben vandaag in het project bloem op zonne-energie gewerkt. We hebben stroomkringen moeten maken, met een schakelaar, met een lichtsensor, en met een warmtesensor. Van die stroomkringen hebben we dan ook een schema moeten maken.
Donderdag , zijn met onze pennehouders naar meneer Goddé moeten gaan en moesten er 3 pennen in steken . Dan klopte hij eens goed op de tafel. Hij heeft ook van elke pennehouder een foto getrokken. Vrijdag, hebben we een serieschakeling en een parallellschakeling leren maken . Dit moesten we tegen de volgende les kunnen hier zijn nog enkele foto's van een parallellschakeling en een serieschakeling!
We hebben vandaag een nieuw boekje gekregen.Het heet 'Vlaamse Boterham'. Meneer Goddé heeft ons een filmpje laten zien hoe melk word geproduceerd en kaas word gemaakt. We hebben voor de volgende week een opdracht gekregen Maar het was niet moeilijk.
We hebben vandaag weer een stroomkring en een gebruikerskring gemaakt. Maar deze keer hebben we een EN-poort gebruikt. Maar eerst hebben we een technische tekening gemaakt en een met symbolen. We hebben het schema van het EN-poort ingevuld
We hebben vandaag weer aan ons mapje van de Vlaamse boterham gewerkt. Er zijn twee mensen die in Brussel aan techniek doen komen kijken hoe meneer Godé les geeft en hoe wij samen kunnen werken. We hebben verschillende vragen over groenten en andere dingen moeten oplossen. We moesten ook prentjes opplakken over kaas,groenten,brood en melkproducten.Daarom moesten we folders meenemen naar school.
Donderdag 10/02/2011 vandaag moesten onze boekjes van Vlaamse boterham in orde zijn maar niet iedereen zijn boekje was in orde dus kregen we nog een paar minuten om ons boekje in orde te maken.Waarvan de boekjes wel in orde waren , die mochten gaan helpen om een huis te maken van karton , dat was leuk .Je kon er ook in gaan zitten . Daarna hebben we nog verder gewerkt in ons boekje van Vlaamse boterham. Het was weer een leuke les tecniek!!
Vrijdag 11/02/2011 vandaag hebben we in ons boekje van Bloem op zonne-enrgie gewekt. We moesten een bloem op zonne-energie maken maar we zijn nog niet klaar. We moesten in ons boekje van Bloem op zonne-energie de afmetingen zetten en daarna moesten we gaan boren en zagen op het hout. Meneer Goddé heeft ons ook nog uitleg gegeven over de zaag. Het was weer een leuke les techniek!!
18/02/2011 Hallo blogbezoekers, We hebben vandaag verder gewerkt aan onze bloem op zonne-energie. Eerst moesten we alles in elkaar schroeven en timmeren. Wanneer we daarmee klaar zijn,vernissen we het hout. Diegenen die het eerst klaar zijn,helpen de anderen.De bloem moet nu eerst drogen. Hier zijn een paar foto's.Niel
17/02/2011 Beste bloggers Vandaag maken we in de keuken de "Vlaamse boterham". Eerst moeten we ons van meneer Goddé verdelen in groepjes van vier. Daarna geeft hij ons wat uitleg waarna we mogen beginnen onze kookkunsten te demonsteren. We werken per twee:twee personen koken,de anderen dekken de tafel. Ik moet toegeven dat het lekker was.Hier volgen een paar foto's.Groetjes Niel
We hebben het kruiswoordraadsel van het project" Vlaamse boterham "gemaakt daarna hebben we een nieuw project gekregen" project moutenbike".
Meneer Goddé heeft onze uitgelegt hoe een hefboom werkt.
Hij heeft ook gezegt: als je een even aantal tandwielen ronddraaid dat de laaste in de tegengestelde richting rond draaid en bij een oneven aantal tandwielen in de zelfde richting ronddraaid.
Hier nog een paar foto's van tandwielen en een hefboom.
Vandaag hebben we de fiets van Jonas Geens onderzocht. We weten nu waar alle hefbomen zijn van een fiets. Bijvoorbeeld de remmen, pedalen, enzovoort.
We hebben een oefening moeten maken: Op een foto van een fiets moesten we alle driehoeken aanduiden. Hetzelfde moesten we ook doen op een foto van de langste brug ter wereld: de Millau in Frankrijk.
Later hebben we ook een oefening gemaakt over tandwielen. We moesten zeggen of het voorste tandwiel sneller, trager of even snel was al de aandrijving.
Hallo,beste bloggers Vandaag(17-03-2011) hebben we eerst een film gekeken over de gwp. Daarna moesten we uitleggen wat er in Japan is gebeurd maar uiteidelijk moesten we ht niet doen omdat niemand van de klas er iets over wist. We hebben ook nog een nieuw boekje gekregen 'Inktvis' daarvoor moeten we volgende week 3 soorten wol meebrengen om onze inktvis te maken.
donderdag 24/3/2011 We hebben vandaag weer een leuke les gehad. We hebben vandaag de bloem op zonne-energie afgewerkt dat was wel moeilijk voor het zonnepaneeltje aan te sluiten. We moesten er ook een tekening van de stroomkring maken dat was niet gemakelijk met al die symbolen. Toen we allemaal klaar waren gingen we naar buiten voor de bloem te testen voor de opendeur dag. We hadde geluk dat het goed weer was Hier een paar foto's
donderdag 24/3/2011 We hebben vandaag weer een leuke les gehad. We hebben vandaag de bloem op zonne-energie afgewerkt dat was wel moeilijk voor het zonnepaneeltje aan te sluiten. We moesten er ook een tekening van de stroomkring maken dat was niet gemakelijk met al die symbolen. Toen we allemaal klaar waren gingen we naar buiten voor de bloem te testen voor de opendeur dag. We hadde geluk dat het goed weer was Hier een paar foto's
Beste bloggers, op donderdag (31/03/2011) hebben we eerst moeten opzoeken wat een alternator is en een dynamo. Een alternator is een machine dat gelijk stroom geeft en een dynamo is een machine dat wissel stroom geeft. Daarna moesten wij aan onze inktvissen beginnen. we moesten 3 kleuren van minstens 80 cm lang zijn en er 48 stukjes van elke kleur knipen. Groetjes akram
Beste bloggers, op vrijdag (1/4/2011) was het heel luik. Eerst moesten we een tekst over voeding lezen. Toen moesten wij aan ons project inktvis beginnen. We moesten vandaag ons wol hebben uitgeknipt maar dat was bij sommigen niet snel gelukt. Groetjes Akram.
vandaag 28/04/2011 zijn we met een nieuw project begonnen het project noemt een logische trein terwijl meneer goddé de treinsporen in orde bracht moesten wy er voor zorgen dat we de trein konden laten ryden we hadden ook een stagiaire in de klas
vandaag 29/04/2011 moesten we ons eindwerk maken een brug te ver we moesten een brug van 20 papieren maken de brug moest een autotje van een halve kilo kunnen dragen
Vandaag 26/05/2011 hebben we bij techniek fruitsla gemaakt.
We moesten eerst onze handen grondig wassen. Daarna krijgen we inheems en uitheems fruit. De soorten waren kiwi,banaan,sinasappel,ananas... . Als we daar mee klaar waren moesten we de tafel deken. Dan mochten we lekker smullen van onze fruitsla me slagroom. na de lekker fruitsla alles netjes schoon maken.
We hebben vandaag 27/05/2011 een theelichtjes houder gemaakt van mortel.
We moesten een doosjes mee nemen en een oude lepel. We moesten bij 3 volume zand 1 volume cement bij doen dan goed mengen. Daarna er water bij doen niet te veel niet te weing anders krijg je ofwel broken ofwel lopende mortel. Als dat goed was mochten de theelichtjes er in gezet worden. Als iedereen klaar was moesten we alles weer proper maken. Daarna moesten we op een ruitjesblad Ella haar vooraanzicht,zijaanzicht en bovenaanzicht teken. Het was weer een leuke les techniek.
Hallo iedereen ik (jonas geens) heb vandaag de blog gemaakt
we hebben in de klas mortel leren maken en daarvan een téélicht houder gemaakt
wat hebben we nodig: zand,water,cement en een potje en téélichtjes
stap 1: pak wat zand en wat cement en doe het in het potje.
stap 3: vervolgens doe je er water in (niet te veel en ook niet te weinig)
stap 3: meng het goed met een lepel!!!!!!
stap 4: als je dat gedaan hebt dan bots je met je potje op tafel ( je zal zien dat er bubbeltjes uit komen ), blijf dit doen tot dat er bijna geen bubbeltjes zijn
stap 5: steek je teelicht in het cement en laat het drogen
stap 6: als het droog is hou je het potje op zijn kop en klopt er op
(waring: duw regelmatig het telichtje er verder in)
hier zijn nog wat foto's en nog een fototje van ella