Hallo allemaal, Ik ben de blogmaster van deze week. Deze les hebben we een theelichthouder uit mortel gemaakt. Wat heb je nodig: -1 deel cement -3delen zand -water -een botervlootje -een bekertje -een lepeltje Eerst meet je 1 deel cement en 3 delen zand. Daarna doe je er water bij (niet te veel), met een lepeltje roer je alles onder elkaar en dan gewoon wachten tot het hard is.
Heey allemaal Ik ben Lennert, de blogmaster van vorige en deze week. We hebben deze weken vooral de dingen herhaald die Stijn al op de blog heeft gezet. Nog wat geoefend met tandwielen : in welke richting ze draaien tegenover het aandrijfwiel hoe snel ze gaan tegenover het aandrijfwiel
Ook hebben we geleerd over de dynamo en de alternator. De dynamo (of gelijkstroomgenerator) is een machine waarin mechanische energie, binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in elektrische gelijkstroomenergie. De alternator (of wisselstroomgenerator) is een machine waarin mechanische energie, binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in elektrische wisselstroomenergie.
We gingen op GWP in Genk in een sporthotel of de ongelukkige in een chalet.
We deden daar allemaal sporten zoals: mountenbike, trikke, muurklimen, oriëntatieloop, batminton en mountenboarden.
Ikzelf vond mountenboarden het leukste.
De hele week door moesten we ook nog aan ons project werken.
We gingen ook naar het planetarium maar er was veel mist en dus konden we niet naar de sterren kijken.
In deze week deden we ook nog Het Grote Witse spel: sommige moesten verdedigen anderen aanvallen en sommigen gokken maar daar was groep 5 het beste in.
We gingen ook naar een moskee en de vloer was daar lekker zacht.
Donderdag hadden we ook nog een leuke fuif.
Vrijdag moesten we weer naar huis na het spel zonder grenzen.
Ik vond het wel een heel leuke week en volgend jaar ga ik weer mee .
hallo Ik ben Stijn blogmaster van deze week en Krokusvakantie. In het project mountenbike leerde we: -dat kracht = alle treken en duwen en vervormen van of op een voorwerp. -een hefboom iets is om dingen op te tillen door onze kracht bv. een kruiwagen, de rem van een fiets, een stuur,... -dat we overbrengingen voor onze kracht of motoren hebben bv. tandwieloverbrenging,riemoverbrenging. -dat we een aandrijvend wiel hebben en aangerdreven wiel. -dat we bij tandwieloverbrengingen het de aangedreven wiel in de tegengestelde richting gaat draaien als het aandrijf wiel en dat bij de riemaandrijving het niet zo is. -dat we met een fiets met een klein tandwiel vooraan en een grote achteraan trager gaan maar minder kracht moeten uitoefenen en andersom sneller maar moeten we meer kracht uitoefenen maar dat wisten de meesten al
Beste bloggers, ik (Tessa) ben de blogmaster van deze week. Deze lessen hebben we gewerkt rond ons project: Tuinlamp op zonne-E. We hebben oefeningen op logische poorten gemaakt. Nu moesten we de poorten op paneeltjes plaatsen, zoals je kunt zien op de foto. We moesten een brandalarm en een deurbel laten afgaan. Het brandalarm moest reageren op rook en hitte, de deurbel op de drukknop of door beweging. Na een tijdje lukte het ons wel. We hebben ook het kruiswoordraadsel en de poortenpuzzel moeten maken. Het was weer een leuke les en de laatste van dat project.
Hallo beste bloggertjes , Ik ben Lise de blogmaster voor deze week ! Natuurlijk was de les T.O. weer even leuk zoals gewoonlijk , maar zoals jullie misschien al wel wisten moesten we een deurbel , een licht voor aan je fiets en een nachtlampje laten werken . Eerst moesten we alle onderdelen tekenen . Zoals de voeding , verbruiker , de lichtsensor , enz. Maar dat was nog niet alles , uiteinddelijk bleek dat we ook deze tekeningen echt moesten maken ! In het begin was het een beetje sukkelen maar na wat oefenen ging het al veel beter ! Zo , ik hoop dat je nu al wat meer weet van wat wij allemaal uitspoken in de lessen T.O . !
Hallo iedereen, ik ben Jasmine de blogmaster van enkele weken geleden. In die les hebben we geleerd over de Niet-poort. We hebben ook over sensoren geleerd. Ook hebben we schakelingen leren namaken op paneeltjes. Ik heb een foto toegevoegd zodat je kan zien hoe het er bij ons in de klas aan toegaat. En als je meer wil weten kijk dan volgende keer weer !!! groetjes.
Hallo allemaal, ik ben Lore de blogmaster van deze week. We hebben deze les geleerd over de verschillende elektrische invoercomponenten. Wat is dat? Dat zijn de deeltjes die beslissen of dat er al dan niet stroom wordt door gelaten. Je hebt er verschillende soorten in. bijvoorbeeld: -de drukknop -de schakelaar -de lichtsluis(dit reageert op licht -de lichtsensor -de temperatuursensor(dit reageert op de temperatuur) en de geluidsensor(dit reageerd op geluid) Dat was het zo een beetje. Tot de volgende keer.
Hallo iedereen , ik ben Bo, de blogmaster van deze week. Deze week hebben we geprobeerd lampjes te laten branden door ze aan elkaar te plaatsen als een serieschakeling of een parallelschakeling. Een serieschakeling houdt in: als je 1 lampje uit doet, gaan ze allemaal uit. Dit komt omdat ze aan elkaar gevestigd zijn. Bij een parallelschakeling gebeurt het andersom: als je 1 lampje uitdoet, blijven de anderen branden. Dit komt omdat ze niet aan elkaar gevestigd zijn, maar tegenover elkaar staan. Alle lampjes hebben gebrand, dus we hadden alles goed uitgevoerd. Hopelijk mogen we volgende les alweer met onze handen werken. Daaag!
We hebben weer een leuke les T.O. achter de rug. Ik zal eens vertellen wat we deze week allemaal gedaan hebben.
Deze keer hebben kernenergie. Kernenergie is energie die vrijkomt bij het splitsen vanatoomkernen. Hiervoor gebruikt men uranium atomen uit uraniumerts. 1 emmer uranium = een heel voetbalveld steenkool.Je hebt er dus minder van nodig. MAAR het is heel gevaarlijk want je kunt er kanker van krijgen en het afval blijft 1000! jaren actief.
Vervolgens hebben we ook nog geleerd over allemaal uitvinders: -Alessandro Volta die de eerste batterij uitving. -André-Marie Ampère die aantoonde dat er een verband bestaat tussen de grootte van strroomsterkte en magnetisme. -En dan nog Georg Ohm die ontdekte dat een lange of dunne stroomdraad meer weerstand biedt dan een korte dikke draad.
We hebben in de les T.O., op dinsdag 10 november, geleerd over 'elektriciteit'. Wat is dat eigenlijk en hoe wordt het gemaakt ? Natuurlijk was het heel interessant want we gebruiken het elke dag. Soms weten we zelfs niet eens wanneer.
Wat is dat?? Voor ik dat ga vertellen, hebben we bij 4 lampen een naam moeten zoeken. Een fakkel, een lamp op zonne-energie(zonnecel), een tuinlamp en een halogeenlamp (met een sensor in). Ze geven licht door: zonne-energie, petrolium en elektriciteit op 12v. en 120v. Wat is elektriciteit nu eigenlijk?? Dat is gewoon iets wat we dagelijks gebruiken voor een lamp ofzo.
Hoe wordt elektriciteit gemaakt?? 1) De kolen, aardgas en aardolie worden verbrand. 2)De CO2 komt via een grote schoorsteen in de lucht. 3) Het warme water wordt verhit tot stoom. 4)De alternator en generator wekken elektriciteit op. 5)Het warme water koelt af in de koeltoren. 6)En dan wordt de elektriciteit via hoogspanningskabels naar onze huizen verspreid. 7)Dan gebruiken we ze thuis. Dit gebeurd in een "klassieke centrale". Het was echt een heel leuke dag. Op naar de volgende.
Beste Bloggers, Ik ben Inne, de blogmaster van deze week. Het was vandaag een spannende dag. We hebben ons rapportcijfer gekregen! We hebben ook twee nieuwe projecten gekregen: Tuinlamp op zonne-energie en een brug te ver. Daarna hebben we informatie gekregen over hoe we een brug moeten maken. Daarover weten we nu alles. Deze brug komt ook tevoorschijn op de opendeurdag. Toen wij met iets bezig waren, heeft mevrouw Heyens bladen papier op onze tafels komen leggen. Iedereen vroeg zich af waarom ze dit deed. Uiteindelijk bleek het om te zien welke figuur het sterkste was. Want we moesten hiermee een driehoek, een cirkel en een vierkant van maken. Na vele onderzoeken wisten we te zeggen dat de driehoek het sterkst was! Dit waren ongeveer de twee lesuren van TO! Nu keken we allemaal uit naar de vakantie!! Volgende week een nieuw overzicht van de blogmaster van volgende week.
Hallo, ik ben amber en ik ben de blogmaster van deze week,
we hebben een agendaklem gemaakt en sommige leerlingen hebben hun figuurtje nog verder geschilderd
een agendaklem is eerts een plastic staafje, we moesten het op een smeltapparaat leggen zodat het plooibaar werd, dat moest in groep gebeuren want er waren maar 2 apparaten.De andere die niet aan de apparten stonden, moesten een kruiswoordraadsel maken.Dan bekwam iedereen een agendaklem, we moesten het nog een tijdje dichtknijpen want anders stond onze agendaklem open en dat mocht natuurlijk niet.Toen de les er bijna opzat, moesten we naar mvr. Heyens voor onze punten, en we mochten onze agendaklem en ons figuurtje met een magneet meenemen naar huis, dat was de les met de agendaklem ik denk dat iedereen het leuk vond om een agendaklem te maken...
volgende week een nieuw verslag van de volgende blogmaster
Hallo allemaal, Ik ben Astrid de blogmaster van deze week.
-We hebben onze figuurtjes geschilderd ! De kleuren mochten we zelf kiezen. -We hebben ook een proef gedaan: we hebben de afkoeling van heet water in verschillende tijden gemeten tussen een metalen beker en een kunststoffen beker. We moesten om de twee minuten de temperatuur meten in de 2 bekers, en zeggen in welke beker de temperatuur het snelste daalden. Het resultaat is dat in de kunststoffen beker de temperatuur het snelste daalden.
Hallo iedereen, Ik ben Mouna. Ik ben de blogmaster van de week.
We hebben geleerd hoe we figuurtjes uit kunsthoorn maken. Dit doe je zo : - Je doet 1/5 l melk in een kom en laat die warm worden. - Daar doe je 2 eetlepels azijn bij. - Je laat deze mengeling op het vuur staan totdat hij klontert maar net niet kookt. - Dan krijg je een brei.
- Je doet deze brei in een filterzakje en laat de vloeistof er uit lopen.
- De brei die je overhoudt doe je in figuurtjes.
Hoe het verder gaat, zullen we de volgende les zien.
27/09/09 Hallo beste bloggers, ik ben Alexander de nieuwe blogmaster van deze week . Zal ik eens vertellen wat we deze week allemaal hebben gedaan ??
We hebben geleerd hoe we een blog konden maken . En wat bloggen eigenlijk zijn . Ook hoe we een e mail adres moesten maken . Wel ,het is allemaal heel simpel . Eerst maak je een E-mail adres aan . En dan ga je naar bloggen.be en maakt een account . En dan beginnen bloggen maar .
Verder hebben we in de les T.O Ook geleerd hoe je etiketten kan maken op de computer . Voor op onze agenda klem te plakken .
Ik ben Naomi Heuzel en ik ben de blogmaster van deze week. Dit is klas 1LA (latijn) Deze week zijn wij aan het project bloggen bezig geweest. We hebben het zoal gehad over hoe we een blog moesten maken. We hebben iets moeten opzoeken over Ergonomie Wat is ergonomie? hier krijg je uitleg: ergonomie is een wetenschappelijke studie van de mens in relatie tot zijn omgeving. dit kan een product, ruimte of werkplaats zijn... We hebben het zoal over de hoogte van de computer. de computer hoogte is: voor een goede positieve hoogt moet je maximum 10cm er onder of op ooghoogte. We hebben elke week een andere blogmaster.