De school had voor ons een dagje open lesdagen gepland, spannend. We moesten drie keer twee uur les volgen en van elke les een quote noteren.Geen gemakkelijke opdracht, in twee uur tijd wordt er zoveel gezegd, gebeurd er zoveel om je heen. Het was zeker een uitdaging maar evenwel een zeer leerrijke uitdaging.
Voor mijn eerste blok koos ik: de geschiedenis van de hedendaagse samenleving. Een zeer interessant vak, drukke aula en een onderwerp dat me boeide, wat een geluk! Uit deze les heb ik geen quote gekozen maar eerder een stukje tekst dat me opviel. Amerika koos toen het onafhankelijk werd voor een nieuwe vorm van bestuur, ze wilden dat het land bestuurd zou worden door de gratie van het volk. Ze waren tegen het systeem van willekeurige macht dat heerste in Engeland. De Amerikanen baseerde hun nieuwe bestuursvorm op de theorieën Montesquieu, die zijn theorieën dan weer gebaseerd had op het Engelse systeem. Grappig toch?
Mijn tweede blok was een zwaardere keuze: wiskunde voor economen. Ik koos dit vak omdat ik overweeg om TEW te gaan studeren volgend jaar. Dit was een pak zwaarder dan mijn eerste blok en de omstandigheden waren minder aangenaam. Toch ben ik er ook hier in geslaagd om een quote te vinden. Quote: "Mannen, ik ga dat niet altijd zeggen, we gaan dat gewoon stilzwijgen aannemen". Een zin die zeker van toepassing is op een vak als wiskunde voor economen.
Voor mijn laatste blok koos ik voor: Nederlands in het secundair onderwijs (Groep-T). Dit was een wereld van verschil. Het verschil tussen hogeschool en universiteit is echt enorm. Mijn twee uurtjes bestonden uit grammatica maar het werd gegeven door een vrolijke, enthousiaste en vriendelijke jongedame. Dat maakte al veel goed. Mijn quote? Een zinnetje dat in haar powerpoint stond dat ik dubbelzinnig opvatte: De voornaam van Wiste is zeldzaam. Snap je mijn verwarring?
Al bij al was dit een zware maar zeer leerrijke dag,zeker een goed initiatief!