KA2 'ring' Sander
Gastenboek

21-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Commentaartekst

Commentaartekst Sander Huylebroeck 2LMAT3 21/11/12

Veel leerlingen verlaten het onderwijs zonder diploma. Vaak door demotivatie door het huidige onderwijssysteem en zogenoemd 'watervalsysteem', waarbij leerlingen beginnen in het aso, en afzakken naar tso, dan bso. Een simpele oplossing? Een 'brede eerste graad' zou dit probleem van de baan helpen, net als het probleem van de 'hoge' (aso en tso) en 'lage' (bso) studierichtingen waar de stempels 'aso - slimme leerling' en ‘bso - domme leerling' zou roesten om uiteindelijk volledig te verdwijnen. Een 'brede eerste graad', wat is dit wondermiddel dan? Wel, wanneer kinderen een getuigschrift van de basisschool behalen, komen zij in het eerste jaar middelbaar terecht. Daar krijgt iedere leerling een basispakket van twaalf vakken. Op die manier moeten zij als twaalfjarige nog niet antwoorden op de vraag in welke richting ze heel hun verdere leven gaan richten. In het tweede middelbaar kiest elke leerling twee 'belangstellingsgebieden' die hen interesseert. De leerlingen krijgen dan samen les, buiten het beperkt aantal uren 'belangstellingsgebieden' die uiteraard voor veel leerlingen verschilt. In de volgende graad vertakt het gekozen belangstellingsgebied zich in domeinen om in de derde graad de leerlingen maximaal voor te bereiden op ofwel het hoger onderwijs ofwel de arbeidsmarkt. Op die manier verdwijnen de zogenaamde aso-, bso- en tso-richtingen. Het aantal B-attesten en C-attesten zal enorm zakken doordat leerlingen nu veel meer geïnteresseerd zullen zijn in de richting die ze volgen. Leerlingen zullen zich beter op hun plaats voelen en niet onderdoen omdat ze 'maar in een bso-richting' zitten. Niet onbelangrijk is dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs ook zal stijgen.

Het is helaas wel zo dat dit nieuwe plan er in theorie heel mooi uit ziet, maar het omzetten in de praktijk niet voor morgen of overmorgen zal zijn. Het plan van Pascal Smet was om dit tegen 2014 in orde te brengen maar het ziet ernaar uit dat dit langer zal duren omdat de scholen niet op zo'n korte tijd van infrastructuur kunnen veranderen. De bal ligt dus nu in het kamp van de onderwijskoepels. Er is maar één ding dat vastligt en dat is: hoe sneller, hoe beter.


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-11-2012, 17:46 geschreven door Sander  
13-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schema
Schema van artikels. Gemaakt op 13/11/2012

Bijlagen:
onderwijs.docx (51.8 KB)   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
13-11-2012, 00:00 geschreven door Sander  
06-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekbespreking

Johan Harstad - Darlah 172 uur op de maan 

Het moment dat Mia haar hoofd tegen het raam drukt en zichzelf buiten de maanbasis zonder maankleren ziet staan is heel spannend.
Ook een spannend moment is het einde, wanneer heel de wereld door de maanwezens bevolkt wordt. Iedereen wordt op gruwelijke wijze vermoord.
Een minder spannend maar wel heel grappig moment is wanneer Mia zich stoer voordoet door steken te geven aan de leerkracht en te roepen in de gangen omdat de leerkracht beweerde dat Mia meedeed aan een wedstrijd waarmee ze naar de maan zou kunnen vliegen. Die wint ze uiteraard, daar gaat het boek over. Natuurlijk ook over de andere 2 deelnemers en (on)fortuinlijke winnaars....
Ik raad het boek iedereen aan omdat het zo spannend is en vol onverwachte wendingen zit! Je zal je een hoedje schrikken als je het leest.
Veel griezelplezier aan mijn vrienden en lezers van mijn blog!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
06-11-2012, 00:00 geschreven door Sander  
Gastenboek

Gastenboek


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs