Tijdens de voormiddag heb ik aan de KUL een les wijsbegeerte gevolgd. Ik ben blij dat ik een les aan de KUL heb kunnen volgen, zo heb ik al eens kennis kunnen maken met de manier van lesgeven op een universiteit. De prof gaf aan zijn studenten les over trancendale didactiek. Van de les zelf heb ik niet veel begrepen, maar ik heb vooral gelet op de manier waarop de studenten de les volgden. Zij beschikten over een cursus waar de meesten tijdens de les vooral in aanduidden en op sommige momenten extra notities in maakten. In de aula was een gemotiveerde sfeer die werd gecreëerd door een sterke leerkracht die op verschillende manieren zijn leerstof wist over te brengen.
Tijdens de namiddag ben ik naar Groep-T gegaan om een les te volgen over hoe leerkrachten aan een klas van het lager onderwijs een taalles moesten geven. Ik volgde nu les in een groep van ongeveer vijftien personen en ik had de indruk dat de les niet zo strikt verliep als de les wijsbegeerte in een grote aula. De leerkracht kende haar studenten persoonlijk en de studenten zelf kregen voldoende individuele hulp. Tijdens de les werden de studenten enkele keren verdeeld in groepjes van twee à drie personen om opdrachten te maken. Ik heb deze dag een aantal sterke verschillen kunnen maken tussen een les aan een hogeschool en aan een universiteit.
|