Blog over het leven in de eerste kleuterklas van Sint-Joris-Weert
28-02-2012
Hiep hoi, ik vier carnaval!!!
Hiep hoi, Ik vier carnaval!!!
Deze week was onze poppenhoek helemaal omgetoverd tot een carnavalshoekje. Daar konden we ons dan verkleden en een beetje gek doen. En dat vonden we natuurlijk super om te doen.
Op woensdag heeft de juf de kleuters omgetoverd tot tijgers, piraten en prinsessen. Hierna mochten we zo naar de poppenkast gaan kijken en daarna gingen we eens kijken of de mamas en de papas ons nog wel herkenden met al die verf op ons gezicht.
Donderdag was Juf Valerie bij ons in de klas, zij kwam eens kijken hoe het er hier allemaal aan toe gaat, want binnenkort komt Juf Valerie bij ons in de klas spelletjes spelen. Het was vandaag ook dikke truien-dag en iedereen had zijn dikste trui aangedaan en wel allemaal in het blauw. We zijn dan ook met onze dikke trui de move tegen pesten gaan doen. Dat was superleuk en supermooi. Maar we hadden dan ook goed geoefend in de klas. Deze kunnen jullie ook bekijken op onze site.
Vrijdag mochten jullie allemaal verkleed naar school komen en wat waren jullie weer allemaal prachtig. We hebben dan leuk gedanst in de zaal samen met al de andere kleuters. Daarna hebben we ook lekkere pannekoeken gesmuld jammie wat waren die lekker.
Op de link kunnen jullie nog meer foto's zien van ons carnavalsfeest.
Het was weer een leuke week en die vakantie hebben we dan ook meer dan dik verdiend.
Deze week hebben we geleerd over Lars de kleine Ijsbeer. We hebben heel veel boekjes verteld over ijsberen en we hebben zelfs naar een filmpje gekeken van kleine Lars.
Natuurlijk hebben we ook hard gewerkt, zo hebben we de vriendjes van Lars geteld. We hebben ook goed gekeken welke vriendjes even groot waren. We hebben ook een ijsbeer heel zacht gemaakt door een beetje sneeuw te strooien over zijn buik.
We hebben Lars uitgeprikt en op een stukje ijs gezet (isomo) en het leukste was natuurlijk verven met ijs. Eerst moesten we het water laten bevriezen en dit hebben we gedaan door de potjes buiten te zetten want het was toch koud genoeg. Daarna haalden we de ijslollys uit hun potje en konden we aan de slag gaan.
Hieronder vind je enkele foto's van wat we gedaan en gemaakt hebben:
Met dit thema hebben we allerlei leuke dingen gedaan. Zo mochten we zelf onze handjes verven en op het blad zetten en dit in verschillende kleurtjes. Verven, afdrukken, wassen, verven, afdrukken, wassen,....
%%%foto2%%% %%%foto3%%%%%%fotot4%%%
Op donderdag kwam Juf Sandrina ons helpen in de klas want we gingen onze voetjes verven. Dus eerst de schoenen en de kousen uit en daarna ging de juf aan de slag. Heel veel teentjes krulden als de juf de voetjes verfde. Dan nog eerst een afdruk maken op een blad en dan mochten ze op het grote blad een beetje rondlopen. Juf Sandrina zorgde er dan voor dat de voetjes weer proper waren.
%%%foto5%%%%%%foto6%%%%%%foto7%%%
%%%foto8%%%%%%foto9%%%%%%foto 10%%%
Met het washandje dat we moesten meebrengen hebben we eerstal onze lichaamsdelen gewassen maar wel met het droge washandje. Daarna gingen we de washandjes nat maken in een waskommetje en mochten we ons gezichtje en onze armen wassen. Sommige kindjes moesten er zelfs gekke bekken van trekken.
%%%foto11%%%%%%foto12%%% %%%foto13%%%
%%%foto14%%%
Donderdag was het dan de beurt aan onze grote badhanddoek. Alle kleuters dachten dat we ons gingen wassen en afdrogen maar nee hoor. We trokken met onze handdoek naar de grote zaal. We zochten een vriendje en gingen dan samen op de handdoek liggen. Zo mochten ze dan om beurt elkaar eens kriebelen aan de voeten, benen, haren, buik, ... Daarna moest iedereen gaan slapen en mochten ze pas terug opstaan als de juf hen wakker tikte. Dit alles deden we op hele rustige muziek.
Deze week mochten we onze bakkersmuts en schort boven halen, want we gaan bakkertje spelen deze week. Onze poppenhoek was helemaal omgetoverd tot een bakkershoekje waar ze taartjes en broden konden maken om daarna in de oven te steken. En ze hebben zich hier de hele week heel goed mee geamuseerd.
Op maandag zijn we al onmiddelijk gestart met iets lekkers te maken nl. worstenbroodjes. Eerst moesten we het worstje in het deeg rollen en daarna insmeren met een beetje eigeel. En dan bakken maar en natuurlijk ook lekker smullen van de worstenbroodjes. En het was heel lekker hoor, er bleef helemaal niets meer over.
Op dinsdag hebben we brood gebakken, allé het machien heeft dit gedaan voor ons. We moesten er enkel de ingrediënten in doen en het broodmachine deed al de rest. We konden wel af en toe eens gaan kijken door het raampje en zo zagen we dat het brood steeds groter en groter werd. Tegen de middag was het brood klaar en dan moest het nog eventjes afkoelen. We hebben lang moeten wachten op ons vers gebakken brood maar ze vonden het allemaal lekker want we peuzelden de boterhammen allemaal op.
De voorbije twee weken hebben wij geleerd over het bos. We zijn zelfs naar het bos geweest waar we op zoek moesten gaan naar kaboutertjes. En we hebben veel kaboutertjes gevonden hoor. Bij iedere kabouter moesten we dan een opdrachtje doen, een slaapliedje zingen voor de slaapkabouter, een spelletje spelen voor de spelkabouter, een hindernissenparcour voor de turnkabouter enzovoort. We hebben ook kastanjes, eikeltjes, blaadjes, . geraapt voor in de klas.
Eens in de klas hebben we allerlei werkjes gemaakt over het bos zoals een paddestoel met rood met witte stippen, een mooie herfstboom, .
We hebben ook allemaal ons eigen kabouterhuisje gemaakt wat we dan versierd hebben met herfstmateriaal uit het bos.
We zijn ook naar de poppenkast gaan kijken want Heksemie ging ook naar het bos maar toch wel niet op haar blote voeten zeker. En wat gebeurd er dan, ze stapt met haar blote voetjes op egeltje die ze helemaal niet gezien had. Natuurlijk was Heksemie heel boos op egeltje, maar egeltje kon er helemaal niets aan doen. Uiteindelijk worden Heksemie en egeltje dan toch vriendjes want Heksemie beseft dat ze helemaal niet op blote voetjes door het bos moet wandelen.
Vandaag moesten we allemaal een appel of een peer meebrengen. Voordat we aan de slag gingen om de appelen en peren in stukjes te snijden, gingen we eerst de appelen en de peren eens goed bestuderen. Welke kleur heeft een appel, welke vorm,
Daarna gingen we aan de slag. Om beurt gingen we in kleine groepjes de appels en peren in kleine stukjes snijden. Als dan alle appels en peren in kleine stukjes waren dan gingen we deze lekker op eten en gesmuld dat we hebben.
Dinsdag: Druiven
Nu was het de beurt aan de druiven. Jullie hadden zowel paarse druiven als groene druiven mee. Heel veel konden we aan de druiven niet doen, dus hebben we ze eerst gewassen en daarna verdeeld in de bekertjes. En dan was het weer tijd om te smullen, mmm lekkere druifjes, alleen de pitjes in de dikke druiven vonden we toch niet zo lekker.
Woensdag: Banaan
Waarom zijn de bananen krom? Zo kwam er vandaag een kleutertje binnen. Tja, waarom zijn de bananen krom, vroeg ik dan aan de kleuters. En hun antwoord was: Omdat ze niet recht zijn. Van de bananen gingen we lekkere bananensatés maken. We hadden nog wat druiven over van gisteren dus gingen we aan de slag. Eerst de bananen in stukken snijden en dan de bananen en druiven op een stokje prikken. De kleuters vonden het toch leuk om een banaantje van een stokje te eten.
Donderdag: Appelsien
Amai, zoveel appelsienen in de klas. Er waren er die een hele appelsien bij hadden maar er waren er ook die al een appelsien in stukjes bij hadden. En dat was heel goed zo konden we zien hoe een appelsien er aan de buitenkant en aan de binnenkant uit zag. Van de hele appelsienen gingen we lekkere appelsiensap maken. Iedereen mocht meehelpen met het persen van de appelsienen. Daarna konden we lekkere stukjes appelsien proeven maar wat we nog veel lekkerder vonden was de appelsiensap, amai daar hebben ze van gesmuld hoor.
%%%FOTO15%%%
Vrijdag: Ananas
Vandaag moesten de kleuters helemaal niets meebrengen van fruit want de juf ging dit meebrengen nl een ananas. Eerst hebben we eens goed gekeken en gevoeld aan de ananas en daarna mochten jullie kijken hoe de juf de ananas in kleine stukjes deed en dan smullen maar.
Bedankt aan alle mamas en papas om iedere dag het juiste fruitje mee te geven.
Zoals jullie wel al ondervonden hebben, heeft de school een nieuwe site. Dus kunnen we ook nieuwe berichtjes posten over de klas op onze blog. Jullie zullen vanaf nu regelmatig berichtjes kunnen lezen van wat jullie kapoen allemaal uitspookt in de klas. Ook zullen jullie regelmatig foto's van de activiteiten in de klas terugvinden.
Hopelijk zullen jullie er veel plezier aan hebben.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!