Deze week hebben we samen met de andere klassen gewerkt rond het thema "kermis".
We hebben in de zaal onze eigen draaimolen gemaakt en speelden een lunaparkspel met blinddoek. We luisterden naar het verhaal van "Anna naar de kermis" en sorteerden eendjes volgens kleur en of ze een petje aanhadden of niet...
Op donderdag hadden we onze eigen kermis op school. Onder begeleiding van de kinderen uit de loftklas konden we naar de kermis gaan op onze eigen speelplaats. We konden met waterpistolen figuren omverschieten, eendjes vissen, bollo smitto, springkasteel, aan het rad draaien, op de draaimolen zitten (rijden) en gooien met ballen in een bak. Op het einde konden we onze zelfgebakken donuts opeten. En op vrijdag brachten we een bezoek aan de echte kermis in Kuurne en zaten we op de echte draaimolen. Het was een super leuke week! later nog meer foto's.
Deze week mochten de kleuters zelf een thema kiezen. Er lagen 4 Julesboekjes op tafel en nadat we de boekjes besproken hadden mochten de kleuters een boekje aanduiden. Het boekje dat het meest gekozen werd, dat was dan het nieuwe thema. Het thema werd: "Jules op de fiets".
Juf had aan de deur op de grond een zebrapad gehangen en als we in de rij stonden moesten we wachten tot het groen was om door te stappen. We zongen een liedje en mochten met auto's door de verf rijden. Ook hebben we een verkeerslicht gemaakt. In de bewegingsles mochten we rijden met de loopauto's als het groen was en stoppen bij rood. Het gezelschapsspel was met auto's die om het eerst naar huis moesten rijden.
Volgende week werken we rond het thema kermis want op vrijdag gaan we naar de kermis in Kuurne.
Deze week hebben we gewerkt rond het thema "fruit". Aan de knutseltafel hebben we een grote peer gemaakt. We hebben een lottospel gespeeld en hebben fruit waargenomen en geproefd. Op woensdag zijn we naar de markt geweest om fruit te kopen. Op de markt hebben we alle marktkramers bezocht en werden we verwend. We hebben een yoghurt gekregen, een ballon en konden proeven van druifjes. We kochten druiven, appelen, peren, mango, ananas en bananen. Op donderdag hebben we bananentaart gemaakt, de kleuters van de Nellie en Cézarklas hebben appelmoes gemaakt en de kleuters van de Winnie de Poohklas hebben perencake gemaakt. In de namiddag mochten we alles proeven mmmmm.....
Deze week werken we rond het thema: "Jules aan zee". We luisterden naar het verhaal.
We moesten heel goed luisteren want daarna moesten vragen over het verhaal beantwoorden.
Aan de knutseltafel maken we een zonnepet. We stempelden met onze vinger op de pet die de juf dan heeft uitgeknipt.
We keken naar Moffel en Piertje die op reis gingen naar Turkije.Volgende week gaan we hiermee verder. Op donderdag 22 juni is het sportdag. We kijken er al naar uit. Groetjes uit de Julesklas.
Deze week werkten we verder rond het thema "Jules op de boerderij".
We bekeken een grote prent van de boerderij van de oom van Jules. We mochten vertellen wat we zagen en moesten daarna geluiden raden en tonen waar het stond op de prent.
We leerden een liedje over een kip:
Tok tok tok, een kip in een hok
en onder haar vleugels 4 eitjes.
Krak krak krak, wat is dat
daar lopen 4 gele kuikens.
Aan de knutseltafel mochten we stukjes papier scheuren en op een varken kleven.
Bij een muzikaal pak dat we moesten doorgeven, moesten we dieren nadoen en geluiden raden.
We zijn ondertussen ook al begonnen aan het vaderdaggeschenk en dinsdag 6 juni gaan we naar de kinderboerderij.
Onze bloemen die we gezaaid hebben blijven verder groeien en hopelijk komen er snel bloemen aan.
Deze week werken we rond het thema: "Jules op de boerderij". We luisterden naar het verhaal en naar dierengeluiden. We keken op het grote scherm naar de boerderijdieren en hun jongen. Op 6 juni gaan we op bezoek naar een kinderboerderij. Onze bloemetjes die we gezaaid hebben zijn al goed aan het groeien (zie foto). ook de bloemen die over waren van het schoolfeest hebben we geplant in potten en staan ook in onze tuin. Deze week leerden we ook op een lijn knippen, voor sommigen een hele opdracht!. Volgende week is het een korte week en gaan we verder met dit thema. Tot dan!
Na een deugddoende vakantie zijn we van start gegaan met het thema: lente. We luisterden naar het verhaal van Jules in de lente en speelden toneeltje. We moesten nadoen wat Jules deed in het verhaal. We willen ook bloemen in onze tuin, net zoals in de tuin van Jules. De grote bloempotten moesten we eerst vullen met aarde en daarna konden we de zaadjes erin doen, nog een beetje water en klaar. De kindjes die deze week niet aan bod kwamen om te zaaien, komen volgende week zeker ook nog aan bod. Volgende week gaan we verder met dit thema en doen we ook een lentewandeling. Tot dan!
Deze week werken we rond het thema "Pasen". We luisterden naar het verhaal van "Jules zoekt paaseieren". Aan de knutseltafel zijn we begonnen aan onze paasmand zodat de paashaas deze kan vullen :)
We sorteerden paaseitjes en zochten de paaseitjes op een grote prent. Op woensdag keken we naar Koekeloere, Moffel en Piertje hadden een chocolade-eitje gevonden in het bos en dachten dat het een echt was en wilden het uitbroeden.
Bij mooi weer kunnen we ook weer in onze tuin spelen.
Volgende week werken we verder rond dit thema. Tot dan!
Deze week hebben we verder gewerkt rond het thema: "Jules heeft honger". We hebben groentensoep gemaakt en fruitbrochetten.
Met het fruit deden we een proefspelletje. We hadden een blinddoek aan en moesten raden welk stuk fruit we in onze mond hadden. We keken naar Koekeloere over gezonde voeding en we luisteren naar het verhaal van:"Jules heeft honger". Morgen gaan we zwemmen. Volgende week werken we rond het thema Pasen. Tot dan!
Na een deugddoende vakantie verwelkomen we 2 nieuwe peuters in onze klas. Welkom Ashton en Alexandro.
We kozen deze week een nieuw thema: Jules heeft honger. In dit thema gaan we iets minder knutselen maar wel koken. Deze week maken we roereitjes (van onze eigen kippen) en mini-donuts. We keken naar Koekeloere over gezond en ongezond. Volgende week gaan we verder met dit thema. Tot dan!
Deze week gingen we verder met het thema Carnaval. We leerden een versje, stempelden met onze vinger en werkten onze dierenmasker af.
Vrijdagnamiddag gaan we met alle kleuters carnaval vieren! Daarna mogen we genieten van een weekje rust. Op maandag 6 maart komt Juf. Angelique terug, we wensen haar een goeie start!
Na ons project 'Gevoelens' gingen we verder op zoek naar wat ons blij maakt. Buiten spelen, feest vieren, verkleden,... De kleuters hebben gekozen voor carnaval, want dit heeft een beetje van alles.
Verkleden, feest vieren, maskers, schminken,... heel veel plezier maken! We zijn dan van start gegaan om Jules een make-over te geven. Onze klaspop werd een mooie clown! Wat strooien met confetti en onze Jules was klaar!
Ook zijn we begonnen aan het maken van masker. We konden uit verschillende maskers kiezen, maar de kleuters vonden de dieren het leukste! Dus maakten we leuke dierenmaskers!
We kregen deze week ook bezoek van enkele kinderen uit het lager. Ze kwamen voor ons een mooi verhaal voorlezen.
Deze week is onze klaspop Jules jarig! We zijn de week begonnen met de voorbereidingen voor zijn verjaardagsfeest.
We hebben geëxperimenteerd met ballonnen en verf. Daar hebben we dan vlaggetjes van gemaakt. We versieren een prachtige taart, maken verjaardagskronen en dansen en zingen erop los! Vrijdag is het zijn verjaardagsfeest en zullen we een lekkere taart bakken voor Jules. Onze klas is alvast mooi versiert, het feest kan bijna beginnen! Op woensdag kwam er een nieuw peutertje, Nina, in onze klas, we heten haar allen welkom.
Deze week hebben we verder gewerkt rond het thema "Jules in de winter". We zochten op het grote scherm naar knutselwerken en de kinderen kozen ervoor om een Eskimo te maken. We hebben in de klas warm en koud ervaren. Kersenpitkussen, water en chauffage hadden warm. Ijs, water uit de kraan, fles water uit frigo, appel uit frigo hadden koud. Daarna moesten we prentjes op de juiste plaats leggen. Op dinsdag hebben we pannenkoeken gebakken en speelden de juffen "Tik-Tak". Het thema voor volgende week moeten de kinderen nog kiezen.