Naar jaarlijkse gewoonte mochten de eersteklassertjes alsook de kleutertjes gratis naar de kermis op het Dorpsplein. Hiervoor zorgde het kermiscomité waarvoor onze dank! De kinderen genoten er met volle teugen van. Eerst maakten ze een ritje op de kermismolen en daarna mochten ze eendjes vissen. Ze kregen er nog een leuk geschenkje bovenop.
Na een welverdiende vakantie, ga ik het nieuwe schooljaar met nog méér enthousiasme dan anders, tegemoet! Dit kan ook niet anders, als je weet dat je in zo'n prachtige, sfeervolle en comfortabele nieuwbouw mag starten.
Op 1 september stonden dertien nieuwsgierige en guitige gezichtjes me op te wachten. Allemaal eersteklassertjes die vol ongeduld uitkeken naar hun nieuwe klas in het nieuwe gebouw.
Hun geduld werd nog eventjes op de proef gesteld, want de eerste schooldag in onze nieuwe school werd aangekondigd met veel toeters en bellen! Een stoet van alle leerlingen uit het lagere en hun juffen, voorafgegaan door bellenman Werther Van Der Sarren, trok door de dorpskom. Daarna werd de stoet met veel plezier door de kleutertjes en hun ouders onthaald aan de nieuwbouw. De oudste leerling van de school mocht dan het lint doorknippen als symbool voor het openen van de nieuwe school.
En dan eindelijk mochten alle leerlingen naar hun nieuwe klas. Ik moet jullie zeker niet vertellen hoe laaiend enthousiast iedereen was!
Ook die kapoentjes van mij! Zo fier als een gieter, met een grote boekentas vol nieuwe spullen, traden ze als prinsjes en prinsesjes hun nieuwe paleisje binnen.
En het was geen droom, want nog elke dag mogen onze bolleboosjes genieten van hun prachtige Bollebos!
Op donderdag 28 mei brachten de kinderen van L1 een bezoek aan IJshoeve D Hooghe Scheure te Stasegem.
We werden er zeer vriendelijk onthaald door boerin Peggy.
Zij leerde ons heel wat bij over: de weg van de melk, zuivelproducten, de familie koe en het werk op de boerderij.
Ze liet ons niet alleen dingen zien, ze liet ons ook luisteren, voelen, proeven en ruiken.
Maar niet alleen onze zintuigen werden geprikkeld, de boerin liet ons vooral de dingen die we leerden, zelf ervaren.
Zo mochten we de dieren voederen, de kalfjes strelen, naar de weide gaan bij de koeien, in de melkstand staan - zoals de echte koeien er staan om te worden gemolken -, de zuigkracht van de melkmachine voelen, achter het stuur van de tractor zitten en eens flink toeteren natuurlijk,
Tot slot mochten we nog een lekker ijsje kiezen. Deze ijsjes werden door de boerin zelf gemaakt. Mmmmm overheerlijk!!!!
Het was een fijne, leerrijke, actieve en lekkere uitstap!
Op donderdag 14 mei werden alle mamas uitgenodigd voor een culinaire namiddag samen met hun kinderen.
Mamas en kinderen sloegen de handen in elkaar en toverden overheerlijke pannenkoekjes, lekkere, verse fruitsalade en een fris, gezond drankje, op de feestelijk gedekte tafels!
Deze heerlijke gerechtjes werden dan ook met heel veel smaak verorberd!
Dank u wel, lieve mamas voor deze leuke en zeer geslaagde namiddag!
Proficiat aan al mijn kapoenen voor hun lekkere kookkunsten!!
Naar aanleiding van het thema "Over de kip en het ei", brachten we op dinsdag ll. een bezoekje aan de mooie kippen van Femke en bracht Shauny 's anderendaags twee schattige kuikentjes mee naar de klas. Het was heel interessant om zowel die kippen als die kuikentjes van heel dichtbij en (deels) in hun natuurlijke omgeving, te kunnen waarnemen. Bedankt Femke! Bedankt Shauny!
Vrijdag 3 april was geen vrijdag zoals een andere. Er hing een geheimzinnig sfeertje in de lucht! Het begon al toen juf Ilse (directeur) in de loop van de voormiddag, met een speciale brief langs kwam. Ze had de brief op haar bureau gevonden. De brief was gericht aan de kinderen van L1 en L2. Die vreemde brief kwam van paashaas Pluk. In de brief stond dat paashaas Pluk in de namiddag zou langskomen om nepeitjes te verstoppen in het schoolbos. Met al deze nepeitjes samen, zouden wij dan een raadseltje moeten oplossen om zo tot de vindplaats te komen van de echte paaseieren. En inderdaad: de paashaas had zijn woord gehouden. Alhoewel wij eerst dachten dat hij ons toch vergeten was, ontdekten we - na bijna gans het schooldomein rondgespeurd te hebben - de nepeitjes in het bos achter de klassen van L3 en L4. Daarna staken we alle koppen bij elkaar om het raadseltje op te lossen. Met wat gefronste blikken en af en toe een diepe zucht, slaagden we er toch in om het raadsel op te lossen en zo de schuilplaats van de lekkere chocolade-eieren te vinden. Zo trots als fiere pauwen, namen we de buit mee naar onze klas en verdeelden we de eitjes eerlijk onder elkaar. We legden ze voorzichtig in onze zelfgeknutselde "kippenmandjes".
Van harte bedankt paashaas Pluk! Niet alleen voor al die lekkere eitjes, maar ook voor die supertoffe namiddag die we hebben beleefd!! Hopelijk kom je volgend jaar terug!!
N.a.v. ons project "Bouwen", knutselden mijn kapoenen elk een geheimen-fantasiehuisje! Het werd een creatief pareltje dat heel stijlvol werd afgewerkt met verf en allerlei decoratiemateriaal. Proficiat kinderen! Jullie hebben dit heel goed gedaan! Hierbij wil ik ook nog Hildegard bedanken, die ons met plezier hielp bij het kleven van soms moeilijk te lijmen decoratiemateriaal! De kinderen vonden het niet alleen leuk om hun huisje te knutselen, nu staan ze te popelen om er hun geheime vondsten of reeds verzamelde spulletjes in op te bergen. Sstt... Niks verklappen, hé!
Op maandag 26 januari werd op een ludieke manier het startschot gegeven van ons project "Bouwen"! De juffen kwamen - allemaal verkleed als bouwvakker - uit een knalgeel bestelwagentje gesprongen en zongen uit volle borst het "bouwlied"! Lachen geblazen en tevens iedereen warm gemaakt voor het nieuwe project!
Dit project duurde een 3-tal weken en werd zowel in het kleuteronderwijs als in het lagere uitgewerkt. Voor wat het eerste leerjaar betreft, werd vooral het accent gelegd op het bouwen van een huis. Want daar komt heel wat bij kijken! Er werd hierbij natuurlijk regelmatig vergeleken met het bouwen van een school, jawel met onze nieuwe school! Het project sloeg heel erg aan bij de kinderen. De interesse was enorm en de medewerking zeer spontaan.
Naast het aanbrengen van tal van begrippen uit "de bouw", stonden er ook heel wat doe-activiteiten, creatieve en muzische toepassingen op het programma. Kortom het was een geslaagd project en zeker voor herhaling vatbaar.
Elke maandagochtend houden we een gezellige ochtendbabbel in onze praathoek. Dan nemen we onze knuffel, gaan knusjes bij elkaar zitten en steekt juf de kaarsjes aan. We popelen van ongeduld om onze belevenissen van het voorbije weekend of vakantie, aan onze vriendjes en de juf te vertellen. Meestal zijn het leuke verhalen die we aan elkaar vertellen, maar af en toe moet er ook soms iemand een droevig verhaal kwijt. Gelukkig zijn de juf en de vriendjes er dan om te troosten en wat moed in te spreken. En éénmaal onze hartjes zijn gelucht, kunnen we er opnieuw blijgezind, met volle moed en verse energie tegenaan!
Nu "Koning Winter" weer in' t land is, krijgen de vogeltjes het hard te verduren. Voedsel vinden wordt nu een hele klus! Daarom maakten we samen met de hulp van twee lieve mama's, lekkere pindasnoeren voor onze lieve bos- en tuinvriendjes. We hingen de smulketttingen op in het bos naast onze klas. Voortaan kunnen we elke dag genieten van deze mooie vogeltjes zoals de koolmees, de roodborst, de vink, ... die maar al te gretig van onze kettingen smullen!