Knibbelknabbelknuisje,... Heksen spreken zeker tot de verbeelding en dat is wat we deze week aan bod zullen laten komen. We knutselden alvast grappige heksjes voor in ons heksenbos. In de poppenhoek verkleden we ons in heksen en koken vieze heksenhutsepot. Hierbij zingen we zeker het heksenhutsepotlied dat we vorige week leerden. We knutselen uit zwarte vuilniszakken mooie heksenmantels, zodat we op het einde van de week misschien als een echte heks de herfstvakantie kunnen invliegen.
Als slot van ons herfstthema speelden we in het bos samen met kabouter Ellen een groot kabouterspel. We moesten verschillende opdrachten uitvoeren en zo werden we op het einde van de voormiddag allemaal volleerde kabouters met een echte kabouterdiploma op zak!
Samen een lied zingen in het bos! Ja, nog een opdracht! Wat moeten we nu doen?
Als echte spinnen door een reuze spinnenweb kruipen! Proberen niet vast te geraken... Gelukt!!!
We stapten samen naar het bos om herfstblaadjes, takken, kastanjes, blaadjes,... te verzamelen. In de klas gingen we aan de slag met onze herfstschatten. Met de blaadjes en verf maakten we mooie afdrukken en met de kastanjes rijgden de kleuters mooie kettingen. De kastanjes gebruikten we ook om mee in de zandbak te spelen en we gebruikten ze ook om leuke rekenspelletjes mee te doen.We knutselden grappige spinnentjes, kleurden mooie herfstmandala's, gebruikten warme herfstkleuren om mee te schilderen, leerden een versje over paddestoelen. We leerden dat er eetbare en giftige paddestoelen bestaan en het verschil tussen tamme en wilde kastanjes.We leerden over diertjes in het bos en over vogels die ons land verlaten om warme plekjes op te zoeken.
Sorteren van het gevonden materiaal Puzzelen met hoeveelheden Moeilijkere herfstpuzzels maken Kleuren van herfstmandala's Randen van herfstbladeren stempelen Herfstkettingen rijgen Nootjes kraken
Deze 2 weken beleefden we bewuster onze zintuigen. We proefden zoet, zuur, bitter, zout. We roken lekker geurende mama-en papaparfum. We keken door gekleurde brillen, door vergrootglazen, door caleidoscopen. We voelden aan zachte dingen, koude en warme voorwerpen, gladde en ruwe materialen.We luisterden naar allerlei geluiden en probeerden dezelfde geluiden te herkennen en te koppelen aan prenten.Tot slot mochten we met onze blote voeten over ons zelfgemaakt voeltapijt stappen.
We knutselen een groot voeltapijt Kijken, ruiken, horen Proeven Smaakt dit nu lekker of niet... Kleuren op de computer
Kijken naar een dikke spin Gezichten tekenen Gezellig samen werkjes maken
We oefenden moeilijke sluitingen zelf open en dicht te doen, 'binnenstebuiten' truien weer goed draaien, onze tanden goed poetsen,... We hebben zelfs geprobeerd om onze schoenveters zelf te binden. Dit is echt wel moeilijk hoor, maar toch hadden we na enkele dagen al een paar 'veterkampioenen'!!De andere kleuters hebben nog een heel schooljaar de tijd om ook een echte veterkampioen te worden.Nu alleen nog maar oefenen, oefenen, oefenen!
Onze tandjes poetsen, kan echt wel grappig zijn... Werkblad: verdelen in lettergrepen('hoeveel stukjes hoor je')
Boetseren van een tandendoosje: eerst de klei goed zacht kloppen
op deze blog kunnen jullie allen meevolgen wat er zoal in ons klasje gebeurd. We hebben al vele weken gewerkt en plezier beleefd in onze klas en nu kunnen jullie ook met ons meegenieten...