Ons Frans sprekend vriendinnetje Flonflon, was al een tijdje niet op bezoek geweest in ons klasje. Hoog tijd dus om haar terug 'uit de kast' te halen. Om ons wat voor te bereiden op haar terugkomst, wilden we eerst wat te weten komen over haar thuisland Frankrijk. We leerden dat het een buurland van Belgie is, dat de hoofdstad Parijs heet en dat daar ook de Eifeltoren is. We zagen hoe de vlag eruit ziet, hoe je goededag zegt. En we leerden de hele familie van Flonflon kennen: mama, papa, Fiston en Camille en ook hun hond Filou en hun poes Ronron. Het was een leuk weerzien met Flonflon. De kinderen hadden haar duidelijk gemist! We kijken al uit naar het volgend bezoekje, want nu heeft ze beloofd om regelmatig een verhaaltje voor te lezen, een liedje te zingen of een spelletje te spelen met ons!!
We knutselen de vlag van Frankrijk. Een handje knutselen om 'bonjour' mee te zwaaien!
In het luisterhoekje naar de liedjes van Flonflon luisteren.
Als iedereen zijn kaartje klaar is, stappen we samen naar de postbus. De postbus was zo vol, dat onze brieven er terug uitvielen! Op de postbus stond ook geschreven dat ze om 13u45 geledigd wordt. Leuk, nog 5 minuutjes wachten en we zouden de postbode met zijn postwagen zien!!Helaas, na lang en zeer lang wachten zijn we maar terug schoolwaarts gegaan... Maar...de brieven zijn wél op tijd geleverd! De volgende dag waren er al kleuters die het kaartje thuis aangekregen hadden.Bedankt postbode!!
We leerden welke weg een brief aflegt voor het in onze brievenbus belandt, wat we op een briefomslag moeten schrijven, welk werk een postbode kan doen,... We leerden ook hoe de huisnummers naast elkaar liggen(bv 2 en 3 liggen niet naast elkaar). We richtten een posthoekje in, gaven elkaar post in onze eigen klaspostbus, keken naar oude en nieuwe postzegels, vouwden zelf een briefomslag en knutselden een postbodepet. Het was een leuke week en de kleuters waren hier heel betrokken bij.De weg van een brief lijkt toch een intrigerend gegeven te zijn...
zelf een brievenbus knutselen we ontwerpen onze eigen postzegel! het postkantoor is open! en er wordt hard in gewerkt... nu nog de brieven sorteren. we knutselen een kaartje om naar huis te versturen.
Na de kerstvakantie was het een leuk weerzien in ons klasje. De kleuters leerden elkaar 'gelukkig nieuwjaar' te wensen zoals de 'grote mensen' doen. Het was leuk en grappig om te zien! Een super 2011 voor u allen!!
3 dikke kussen voor het nieuwe jaar. Niet iedereen kust graag; een handdruk is dan een goed alternatief...
We haalden samen de boom naar binnen en voelden zo dat de naalden echt wel flink kunnen prikken!In de klas staken we de boom in een pot en vulden die met zand. We gaven de boom nog water, veegden de vloer terug schoon en juf hing er tenslotte nog de lichtjes in. Spontaan zongen de kleuters 'Oh, denneboom'!Dan was het nog wachten tot de volgende dag om de boom verder te versieren. Ondertussen knutselden we zelf slingers en sterren. We leerden allerlei liedjes zingen en een mooi CD'tje van Noor hielp er ons goed hierbij. Nadien oefenden we ook met kleine instrumentjes op deze liedjes en op de laatste dag voor de vakantie mochten we een klein optreden geven in de kapel van de zusters. Alle kleuters kwamen meeluisteren en ook enkele zusters. Het was een gezellige en sfeervolle afsluiting van de eerste trimester. Op donderdag hielden we een leuk en lekker kerstfeestje in de klas. Helaas was juf zo druk bezig met lekkers te maken en uit te delen en te genieten van haar drukke maar gezellige' bende' dat ze helemaal vergat om foto's te trekken...
De sterren uit klei zijn droog en nu nog schilderen! Kleuren en tekenen over Kerstmis
Slingers maken met aluminiumfolie Ook in de poppenhoek is het Kerstmis.
Na het grootoudersfeest was het hoog tijd om het feest van Sinterklaas voor te bereiden. We richten een sintenhoekje in de poppenhoek in, deden kunstjes als Zwarte Piet, leerden een liedje over ZwartePiet die uit fietsen ging, leerden een versje over de kriebels die we in onze buik voelen als het bijna Sint zijn verjaardag is, knutselden, kleurden en maakten allerlei werkjes over Sint en Zwarte Piet.
Naaien, knippen,tekenen, plakken. Veel werk, maar de Sinten zijn dan ook heel mooi!
Kiezen uit speelgoedfolders. Leueueueueueuk!! Zoek dezelfde staf Een reuze grondpuzzel maken van Sinterklaas.
Naar aanleiding van de voorleesweek kwamen de lln van het 5e leerjaar ons een verhaaltje voorlezen. De kleuters luisterden met open mond naar de verhalen van 'de groten'. Het was erg leuk.En...omdat het zo een succes was, komen ze misschien nog eens terug.Joepieieieie! Dank u aan de kids van het 5e en aan juf Katleen!!
Knibbelknabbelknuisje,... Heksen spreken zeker tot de verbeelding en dat is wat we deze week aan bod zullen laten komen. We knutselden alvast grappige heksjes voor in ons heksenbos. In de poppenhoek verkleden we ons in heksen en koken vieze heksenhutsepot. Hierbij zingen we zeker het heksenhutsepotlied dat we vorige week leerden. We knutselen uit zwarte vuilniszakken mooie heksenmantels, zodat we op het einde van de week misschien als een echte heks de herfstvakantie kunnen invliegen.
Als slot van ons herfstthema speelden we in het bos samen met kabouter Ellen een groot kabouterspel. We moesten verschillende opdrachten uitvoeren en zo werden we op het einde van de voormiddag allemaal volleerde kabouters met een echte kabouterdiploma op zak!
Samen een lied zingen in het bos! Ja, nog een opdracht! Wat moeten we nu doen?
Als echte spinnen door een reuze spinnenweb kruipen! Proberen niet vast te geraken... Gelukt!!!
We stapten samen naar het bos om herfstblaadjes, takken, kastanjes, blaadjes,... te verzamelen. In de klas gingen we aan de slag met onze herfstschatten. Met de blaadjes en verf maakten we mooie afdrukken en met de kastanjes rijgden de kleuters mooie kettingen. De kastanjes gebruikten we ook om mee in de zandbak te spelen en we gebruikten ze ook om leuke rekenspelletjes mee te doen.We knutselden grappige spinnentjes, kleurden mooie herfstmandala's, gebruikten warme herfstkleuren om mee te schilderen, leerden een versje over paddestoelen. We leerden dat er eetbare en giftige paddestoelen bestaan en het verschil tussen tamme en wilde kastanjes.We leerden over diertjes in het bos en over vogels die ons land verlaten om warme plekjes op te zoeken.
Sorteren van het gevonden materiaal Puzzelen met hoeveelheden Moeilijkere herfstpuzzels maken Kleuren van herfstmandala's Randen van herfstbladeren stempelen Herfstkettingen rijgen Nootjes kraken
Deze 2 weken beleefden we bewuster onze zintuigen. We proefden zoet, zuur, bitter, zout. We roken lekker geurende mama-en papaparfum. We keken door gekleurde brillen, door vergrootglazen, door caleidoscopen. We voelden aan zachte dingen, koude en warme voorwerpen, gladde en ruwe materialen.We luisterden naar allerlei geluiden en probeerden dezelfde geluiden te herkennen en te koppelen aan prenten.Tot slot mochten we met onze blote voeten over ons zelfgemaakt voeltapijt stappen.
We knutselen een groot voeltapijt Kijken, ruiken, horen Proeven Smaakt dit nu lekker of niet... Kleuren op de computer
Kijken naar een dikke spin Gezichten tekenen Gezellig samen werkjes maken
We oefenden moeilijke sluitingen zelf open en dicht te doen, 'binnenstebuiten' truien weer goed draaien, onze tanden goed poetsen,... We hebben zelfs geprobeerd om onze schoenveters zelf te binden. Dit is echt wel moeilijk hoor, maar toch hadden we na enkele dagen al een paar 'veterkampioenen'!!De andere kleuters hebben nog een heel schooljaar de tijd om ook een echte veterkampioen te worden.Nu alleen nog maar oefenen, oefenen, oefenen!
Onze tandjes poetsen, kan echt wel grappig zijn... Werkblad: verdelen in lettergrepen('hoeveel stukjes hoor je')
Boetseren van een tandendoosje: eerst de klei goed zacht kloppen
op deze blog kunnen jullie allen meevolgen wat er zoal in ons klasje gebeurd. We hebben al vele weken gewerkt en plezier beleefd in onze klas en nu kunnen jullie ook met ons meegenieten...