Cedric kreeg er een broertje en een zusje bij. Jaja niet één maar twee ! En dat zullen we geweten hebben ! We werden getrakteerd met een lekkere snoeptaart. Een 'reuzen'-snoeptaart ! Op deze manier konden we allemaal genieten van dit heugelijke nieuws. We wensen de ouders van Cedric natuurlijk een dikke proficiat met de geboorte van Noa en Vince !
Vrijdag was het zesde samen met de nijntjesklas van juf Debby verantwoordelijk voor de weeksluiting. We hadden de turnzaal helemaal donker gemaakt en heel veel kaarsen aangestoken. Toen iedereen in stilte was binnengekomen, lazen we enkele teksten voor. We wilden even stilstaan bij de mensen die we kennen en die overleden zijn. We eindigden dit 'stilte'-moment met een lied. Het was heel sfeervol.
Vrijdag brachten de kinderen een uitgeholde pompoen mee naar de klas. Deze verwerkten we tot een leuk bloemstuk. Alle pompoenen werden op een leuke manier omgetoverd tot een prachtig bloemstuk. Zie hieronder maar naar de resultaten.
Gisteren was het de beurt aan Tom DV om de actualiteit van de week voor te stellen. Met een bericht uit binnen- en buitenland, sportnieuws en nieuws uit de regio waren we helemaal op de hoogte van de gebeurtenissen die zich afspeelden in de wereld deze week. Goed gedaan, Tom !
Vandaag waren we te gast in het VDAB competentiecentrum te Sint-Niklaas. We vertrokken al om 8.15 uur met de fiets richting Sint-Niklaas. Daar aangekomen werden we ingedeeld in drie groepen : zwart, blauw en oranje. We kregen een werkjas, een pet en een veiligheidsbril. Deze bril moesten we de hele tijd ophouden om onze ogen te beschermen in de ateliers waar we allerlei dingen gingen doen.
Zo moesten we in één van de ateliers een plaatje ijzer plooien in de gewenste vorm. Niet gemakkelijk hoor !
Daarna gingen we een ijzeren ring lassen op het gevouwen plaatje. Gelukkig werden we geholpen door de meesters van de VDAB die ons toonden hoe dat moest gebeuren.
Vervolgens moesten we enkele bouten, vijzen en moeren aan elkaar lassen. Zo kregen we een mannetje dat bovenop het ijzeren plaatje kwam te staan.
In het volgende atelier moesten we laten zien dat we in team konden werken. Bouten losdraaien, grote en zware stukken buis losmaken omhoog takelen en terug naar beneden laten gaan. Bouten vastdraaien. Samen een bout aandraaien. Dit was leuk !
Dan konden we even pauzeren en we kregen een drankje met een koekje. Daarna terug aan het werk. Bij de polyvalente schoonmakers moesten we een heuse kwis oplossen. Het was niet al te moeilijk en al snel vonden we het antwoord. Als prijs kregen we een notablokje. We werden verwend vandaag ! Tot slot gingen we ons theelichtenhoudertje afwerken. In een ijzeren plaat klopten we eerst puntjes met een stevige ijzeren staaf. Daarna werd die letter erin of eigenlijk er uitgebrand en ten slotte gepolierd (laten blinken). Die plaat werd aan ons werkstuk gelast en zo was onze theelichthouder (een zware klopper) helemaal klaar.
Voor we onze fietstocht rchting school aanvingen, kregen we nog een lekkere verzorgde broodjesmaaltijd. We konden kiezen uit broodjes met preparé, tonijnsla, eiersla, kaas en hesp. Keuze genoeg zou ik zo zeggen !
Alle leerlingen van de klas begeleiden één of twee kinderen van het 2de, 3de of 4de leerjaar tijdens het technisch lezen. Zij zijn dan juf of meester en luisteren of die kinderen goed lezen. Op die manier krijgen de leerlingen meer leeskansen en kunnen de leerlingen van het zesde tonen wat ze al kunnen.
Maandag 25 oktober gingen we naar het toneel : De Koning en de rest ! Een vrolijk absurdistische voorstelling die de levensloop en het onvermijdelijke einde van een koning vertelt. Gespeeld door levensgrote poppen en twee acteurs in een betoverende wereld vol vervreemdende situaties. Een jeugdtheaterklassieker, gebaseerd op het wereldberoemde De koning sterft van Eugène Ionesco.
Iedereen lijkt het te weten, behalve de koning zelf. De laatste dag uit het leven van de koning is aangebroken. De voortekenen zijn niet te missen. Het koninkrijk krimpt, het vuur wil niet meer branden, mensen vallen plotseling van hun fiets en zelfs de zon is uren later opgekomen dan de koning bevolen had. De koning is bang en probeert aan zijn lot te ontsnappen. Maar hij is niet alleen. Zijn twee koninginnen en zijn trouwe dienaar Jules helpen hem om deze laatste dag door te komen. Een dag waarin zijn leven opnieuw wordt geleefd, gespeeld, gehuild, gedanst, gewonnen en verloren. Zie ook : http://www.youtube.com/user/publiciteitgnaffel
Vandaag is Charlotte jarig. Gefeliciteerd en maak er maar een leuk feestweekend van. Eerder deze maand was Ceriel jarig. Toen bestond er nog geen blog van deze klas en daarom staan ze nu samen op de foto. Dus voor beide kinderen : 'Van harte gefeliciteerd !'
Deze week werd de actualiteit van de week voorgesteld door Stijn DK. Hij bracht nieuws uit binnenland, buitenland, sport en de regio Stekene. Mooi gedaan, Stijn.
We doen met de school mee met de actie : Hey gij - Appel mee. We verkopen zoveel mogelijk pakketjes appels van 2 kg. Zo steunen we de organisatie Kom op tegen Kanker. Zij organiseren voor kinderen die getroffen zijn door deze ziekte een vakantiekamp waar die kinderen gedurende een week de dagelijkse routine van hun behandeling even kunnen vergeten. Meer informatie vind je op : www.ketnet.be/content/kom-op-appels-0
We doen mee... met de wedstrijd... en hopen dat we winnen !
Gazet Van Antwerpen geeft alle scholen de kans om een leuke uitstap van twee dagen naar de Efteling te winnen. Daar moet je natuurlijk wel iets voor doen... We verzamelden alle sprookjeswoorden uit de kranten van de afgelopen weken. Met deze woorden moesten de kinderen een gedicht maken. Iedereen deed moeite om een zo goed mogelijk gedicht in elkaar te steken. Al de gedichten werden voorgelezen in de klas. Na stemming werden er vijf weerhouden. Die vijf werden nogmaals beluisterd en daarna stemde de klas welk gedicht we zouden gebruiken voor de wedstrijd. En de gelukkige is.............. Nele. Haar gedicht werd het best gevonden door de kinderen. Het gedicht werd op de sprookjesposter geschreven. Alle gedichten werden verzameld in een heus sprookjes-gedichtenboek en dat wordt samen met de poster opgestuurd naar Gazet Van Antwerpen. Nu nog even geduld en hopen... en dromen... en dan zien we wel of we iets gewonnen hebben! Wordt vervolgd !
Het winnende gedicht : Geschreven door Nele van het zesde.
Er was eens lang geleden een prinses. Ze was weggelopen van haar moeder met niet zoveel succes. Gelukkig had ze nog iemand om mee te spelen. Kabouter Pruts is de naam - nu zal ze zich niet meer vervelen. Maar in het bos is een wolf met scherpe klauwen die heel graag op het prinsesje wil kauwen. De wolf is van de slechte heks Sardien. Ze woont in het sprookjesbos in een kasteel en werd door niemand ooit gezien. De heks heeft ook Langnek, de rodedraak. Die helpt haar met haar zoete wraak. Alleen voor de kikker is hij reuzebang. Dan gaat hij lopen en verstopt zich heel lang. Toen kwam de prinses de lieve prins tegen. Van hem heeft ze de lekkerste appel ooit gekregen.
Leuk gevonden ! Omdat er toch nog vele leuke gedichten bij waren, stuur ik alle gedichten mee in een gedichten-sprookjesboek. Wie weet, verdienen we er toch al een prijsje mee... Want er is slechts 1 klas van alle zesde leerjaren die meedoen die de hoofdprijs kan winnen : een tweedaags bezoek aan de Efteling ! Dus we duimen dat wij dat zijn !
De kinderen mochten zelf haargel maken en deze natuurlijk zelf uitproberen of een foto in 3D laten nemen en deze met bijhorend brilletje bekijken en meenemen naar huis. Echt te veel om op te noemen.
Ik denk dat dit voor velen een dag is die ze nog heel lang zal bijblijven. Een dikke proficiat aan de organisatie. Ook nog wetende dat deze dag helemaal gratis wordt aangeboden. Tot zelfs het busvervoer toe !
Vandaag gingen we samen met 2500 andere zesdeklassers van Vlaanderen naar het tweede jongerencongres Ikanda. Dit is een talentenbeurs georganiseerd voor leerlingen van het zesde leerjaar. Het congres ging door in Hangar 29 in het Antwerpse havengebied. Deze morgen werden we afgehaald door een bus en ter plaatse gebracht. Daar aangekomen mochten we onmiddellijk naar binnen en werden al meteen verwelkomd door twee jonge muzikanten. Toen iedereen op zijn plaats zat, werd het congres geopend. Sofie en Kobe ontvingen allerlei gasten die over hun talenten kwamen vertellen. Zo hoorden we Tia Hellebout, Herman Verbruggen (Markske van de kampioenen), Marc De Bel, Frank De Winne, en nog veel meer. Ze hadden zelfs een lunch voorzien. iedereen kreeg een zakje van Ikanda met daarin twee sandwichen, flesje water en een appel. Plus nog een aantal bonnetjes om een extra drankje, portie lekkers... of een suikerspin te halen. Gedurende deze lunchpauze van twee uur konden de kinderen aan allerlei workshops deelnemen. Zoveel verschillende zaken : drummen, houtbewerken, vloeren, shminken, solderen, haartooi, experimenteren, muurklimmen, gitaarspelen, detective spelen, een wiel vervangen,... Om vier uur werd het congres gesloten met een knaloptreden van Fatty K, beatboxer.... Echt knap wat die kan ! Nadien werden we terug naar huis gebracht met de bus. Hieronder vind je enkele sfeerbeelden van Ikanda. Wie meer foto's en filmpjes wil zien kan dit doen rechtstreeks op de site van Ikanda : www.ikanda2010.be
Je kreeg er zelfs de kans om gebakken sprinkhaan en meelwormen te eten. Iona wilde dit best proberen. Er zijn er meerdere die het geproefd hebben ! Hmmmmm !
Elke maand brengen we een bezoek aan de bibliotheek. Daar kunnen de kids een boek kiezen. Dat boek kunnen ze - als het een verhaal is - gebruiken om hun leesfiches in te vullen. Morgen gaan we terug naar de bib. Dus ik zou zeggen : " Vergeet jullie boek niet mee te brengen naar school !"
Elke week is er iemand van de klas die de kranten in het oog houdt om op vrijdag de klas op de hoogte te brengen van alle 'wereld'-nieuws. Deze week was Cedric aan de beurt. Hij had zich zeer goed voorbereid en bracht het nieuws uit binnen- en buitenland, sportnieuws en weetjes uit de regio. Knap werk Cedric !
Slotfeest projectweek : Beweging in cultuur/cultuur in beweging.
Zoals reeds eerder vermeld hielden we vorige week vrijdag een heuse optocht door het dorp van Kemzeke om de terugkomst van de twee wereldreizigers te vieren, gevolgd door een knappe show waar alle klassen een beweging kwamen doen uit één of ander land. De kids van mijn klas vertegenwoordigden Brazilië (geel/groen) en deden dit met een volledige 'zumba-dans'. Die werd hen aangeleerd door 'dansstudio Anneke' Anneke en Jenna kwamen op maandag langs en leerden hen in amper een uurtje deze hele dans aan. Dit was echt een puike prestatie. Zowel voor de jongens als voor de meisjes !
Op maandag reden we met de hele klas naar de sporthal van Stekene. Daar werden we opgewacht door enkele agenten van de federale politie. Na wat theorie over de rijweg en zijn verkeersregels, mochten de kinderen deze theorie toepassen op een echt verkeerspark. Ze konden rijden met fietsen en go-carts en moesten de algemene verkeersregels toepassen om zo veilig mogelijk te rijden. De middag werd afgesloten met een wedstrijdje en dat werd gewonnen door Robin VW en Mathias V. Zij mogen onze school gaan verdedigen in Wachtebeke op het einde van het schooljaar. Proficiat en alvast veel succes voor deze winnaars. Wordt vervolgd...
Projectweek : 'Beweging in cultuur/ Cultuur in beweging
Vorige week deden we met onze hele school een heus project. Het project ging over beweging in cultuur. Zo kwamen er op onze school 2 wereldreizigers die op wereldreis vertrokken. Ze kwamen even op bezoek om afscheid te nemen van hun oude leerkrachten. Op de speelplaats waren er vertegenwoordigers van allerlei culturen en zo konden de wereldreizigers hun route plannen. Zo werd er gedanst op de populaire muziek waarop 'ZUMBA' wordt gedaan. Op woensdag was er een echte 'FLASHMOB' op het kerkplein van Kemzeke. Je kan dit bekijken op youtube : zoekterm : davyherremans 'Flashmobben' : Een samenkomst van mensen die gedurende een kort moment samen iets doen en daarna terug vertrekken. De leerlingen van het zesde leerjaar gingen gedurende de week op zoek naar kenmerken van culturen in de verschillende werelddelen op onze wereld. Zie hieronder het resultaat van hun groepswerken. Ze stelden hun werk aan elkaar voor op vrijdag. Op vrijdagmiddag werd het project afgesloten met een heuse optocht door het dorp om te vieren dat de wereldreizigers terug waren. Daarna was er een hele 'show' die werd opgevoerd op de speelplaats van onze school.
Van harte welkom op deze blog van het zesde leerjaar van de basisschool 7-sprong in Kemzeke. Ik ga proberen om hier af en toe te vertellen over de belevenissen van het zesde leerjaar.