Kom even binnengluren in onze eerste kleuterklas. Samen met klaspop Jules beleven we er de leukste, grappigste, spannendste avonturen.
12-11-2014
In het herfstbos...
Een korte week (2 dagjes vakantie!), maar toch beleefden we heel wat in onze klas!
We maakten kennis met eekhoorn en muis : elke morgen kwamen ze tot leven rondom de herfstboom in onze klas...
Muis en eekhoorn verzamelden maïskolven, want dat vinden ze lekker!
In onze klas kwamen een aantal maïsbakken en heel veel materiaal om te vullen, te legen, te gieten te schudden, ... kortom om heel veel te ontdekken!
De maïs die op de grond terechtkwam, gaven we aan de kippen. Die lusten heel graag maïs! Wij aten ook maïs, maar dan gepoft tot popcorn. (op het MOSfeest)
In de knipbak kwamen papiertjes in herfstkleuren. Met de stukjes versierden we grote herfstbladeren en die plakten we op het raam van onze klas!
En ballon en schaar die vrienden willen worden (poppenspelletje). Wat fijn! We schilderden ballonnen en knipten heel veel slingers, snippers,... met de scharen in onze knipbak. We hadden ook gekke scharen in de bak liggen.
En bij de plasticine lagen nu ook scharen. Plasticine knippen vinden we leuk!
Er werd dus heel veel geknipt en geëxperimenteerd in onze klas de voorbije dagen. Zelfs tik tak stond in het teken van scharen
We probeerden zelf een schaar te maken met onze handen. Probeer maar eens te knippen met onze vingerschaar!
Weetjes en afspraken
Welkom aan onze 5 nieuwe vriendjes die zich ondertussen al goed thuis voelen in onze klas. Fijn dat jullie er bij zijn Jitse, Juul, Emme-Lotte, Leslie-Victory en Kato. We zijn nu met 20 vrienden in onze klas.
Juul is ook al 3 geworden in de vakantie. Zijn mama kwam vandaag meefeesten met ons. Het verjaardagsboek kwam tevoorschijn zodat we er een super feest van maakten met een kroon, liedjes, een cadeautje, kaarsjes blazen, pudding met een parasolletje op,... Wat is feesten toch leuk!
Juul zette een zelfgemaakte feestneus op Onze 'clown' had er duidelijk zin in!
De eerste dag weer naar school, de eerste dag in de eerste kleuterklas en meteen al het feestvarken. Leslie-Victory was in de vakantie 3 jaar geworden en daarom gaf haar mama lekkere cake mee. Feestje!!! Hieperdepiep hoera voor Leslie-Victory!
En we maakten zelf klanken en geluiden: een zoen, een hond, een slang, een bel, een auto,... Weet jij hoe het klinkt? Een leuk spelletje dat we samen speelden.
En een toeter toet toet toet die schilderden we helemaal in!
Weetjes en afspraken
° vrijdag: grootoudersfeest! We starten om 14u in de sporthal (kroonmolenplein). Daarna kunnen de grootouders nog napraten bij een tasje koffie in de eetzaal van onze school. Ondertussen stappen wij ook terug naar school. We kijken er alvast naar uit en hebben er veel zin in.
° Volgende week een weekje vakantie. Tijd om onze batterijen terug te vullen voor weer heel veel leuke dingen en enkele nieuwe vriendjes. Veel plezier en tot maandag 3 november.
We maakten ook muziek met andere dingen in onze klas. Het verhaal van Maarten en Mathilde gaf hiervoor de aanzet: een pot met lepel, blokken, een prop papier, een wekkertje, deksels,...
Wel opgepast met 2 deksels want kleine Joris maakte zo ook muziek maar iets te hevig en oeps, zijn neus zat er tussen. Au! Een grappig verhaaltje dat we even zelf uitspeelden en waarvan we daarna de prenten in de juiste volgorde probeerden te leggen om het verhaal weer goed op te bouwen.
Samen met juf Tine maakten jullie vorige week al hoedjes voor onze fanfare. Deze week mochten we dan kiezen welk muziekinstrument we wilden maken. Sommigen schilderden een houten lepel waaraan we belletjes hingen,
Anderen schilderden kartonnen bordjes om kroonkurken aan te hangen.
Ook versierden kleuters flesjes met stickers en vulden ze daarna op met gekleurde pareltjes...
Allemaal voor het grote muziekfeest voor oma en opa! Wat wordt dat leuk. Dan stappen we allemaal achter elkaar rond in onze fanfare zoals in het filmpje 'Dip en Dap maken muziek'.
Verder maakten we nog heel veel muziek met de vele instrumenten in onze klas. Dankjewel Fien voor de gitaar die je meebracht om te bespelen. Dat was weer een leuk extraatje. En als juf Mieke tussendoor even een rustig liedje op de gitaar speelde was het voor iedereen genieten. Wat leuk!
Enkele muzikale tegenstellingen kwamen aan bod: muziek-geen muziek/luid-stil/snel-traag.
We gebruikten onze schilderwerkjes om een hoedje te maken. Onze hoedjes bekleefden we zelf met heel veel blinkende versierseltjes : mooi om naar te kijken en leuk om te doen! (sommige kleuters konden er bijna niet mee stoppen ;o)
De hoedjes zijn voor alle muzikanten van de FANFARE!
Net zoals in het verhaaltje van Dip en Dap, stapten wij met onze muziekinstrumenten op een lange rij en we zongen er een liedje bij...
Kijk daar komt de fanfare aan, de man met de trommel loopt vooraan. Trommels, schuddoosjes, belletjes, klinken in de straat en alle muzikanten , die stappen in de maat!
Of we zegden er een stapversje bij...
Aan de kant, aan de kant, ik heb een trommel (belletjes, ...) in mijn hand! Stap, stap, in de maat, de fanfare stapt op straat!
Ondertussen werd in onze muziekhoek verder gemusiceerd!!! Achter een doek werd een instrument bespeeld, de andere kleuters raden welk instrument ze hoorden...
Het was soms zo gezellig achter het doek, dat het hele orkest met hun instrumenten ernaartoe verhuisde!
De dirigent toont wanneer er muziek mag zijn en wanneer het stil moet zijn...
Wij zijn nog lang niet uitgemusiceerd, dus vanaf morgen nog meer muziek samen met juf Mieke!
Binnenkort houden we een groot muziekfeest voor onze oma's en opa's!!!
Dus gingen we in de klas heel veel muziek maken. In onze kring is een muziekhoek met heel veel muziekinstrumenten. Daar kunnen we onze muzikale talenten botvieren!
We gingen schrijfdansen in de verf op muziek en maakten er daarna een afdruk van op papier... Alle kleuters genoten met volle teugen. En bovendien leverde het mooie kunstwerkjes op!
Wat had Jules een grote, zware rugzak mee... het was zijn zwemzak, die hij helemaal zelf had klaargemaakt!
Neen Jules : naar het zwembad moeten geen blokken en auto's mee en ook geen boekjes of verf... Maar ook geen 5 handdoeken, 3 zwembroeken en 4 badpakken hoor! Wij hielpen Jules om alles te sorteren en in zijn zwemzak steken wij maar 1 zwembroek, 1handdoek en 1 zwemband!
De kinderen vertelden ook over hun zwembroek en badpak (of bikini) en versierden een badpak of zwembroek met kleeffiguurtjes : met bolletjes of streepjes of hartjes of blokjes of...
De prent van Jules in het zwembad kleurden we met blauwe waterverf, want in het zwembad ziet het water ook zo blauw!
Op de trampoline konden we even niet meer springen, want dat werd het water voor heel veel eendjes... die mochten de kinderen proberen vangen met een hengel : niet makkelijk hoor, maar wel heel leuk!!!
We speelden ook met de magneetpuzzels : hier konden we de kinderen, die gaan zwemmen zijn, terug aankleden.
En op vrijdag gingen we dan zelf zwemmen! Heel veel lachende gezichten van spetterende kinderen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DANKJEWEL voor de helpers van dienst om ons heen en terug te brengen, om met ons te spelen in het zwembad en ons te helpen bij aan- en uitkleden!
Maar waarvoor gebruiken we nu eigenlijk koffers? Om op reis te gaan en om te gaan logeren. En dat zag iedereen meteen zitten. We vertelden verhalen over logeren. Kleine Jules wil graag logeren bij jullie en daarom maakten we een aftelkalender. Zo komt iedereen eens aan de beurt voor een leuke logeerpartij met kleine Jules.
Fien was alvast de eerste. Alles klaarnemen wat Jules nodig heeft om te logeren. Mama, papa, zus,... een zoen geven en 'tot morgen' zeggen en hup, in de tas. Veel plezier samen!
Nog enkele foto's van de voorbije dagen:
Puzzelen van groot naar klein
Spelen met huisjes, popjes, bedjes,... groot en klein
Weetjes en afspraken
Vrijdag: eerste zwembeurt! Niet vergeten je zwemzak mee te brengen. Fijn dat we op ruime hulp van jullie kunnen rekenen. Dankjewel alvast.
We hadden ook een hele speciale koffer in onze klas. Daarin zaten precies 'cadeautjes'. Als we zo'n doosje opendeden kwam er een liedje uit. Een koffertje vol muziek!
Donderdag ontdekten we heel veel tassen en koffers in onze klas. Open en toe, vullen en weer uitlegen, zwaar gevulde tassen proberen dragen,... We experimenteerden volop.
Zeker de supergrote koffer zorgde voor heel wat pret: verstopplezier: IN de koffer!
De kleine koffers waren voor ons te klein. Jules en kleine Jules konden we daar wel in verstoppen. De begrippen groot en klein werden heel intensief beleefd en verkend. Ook bij tik tak kwamen deze begrippen aan bod: groot, klein en koffers: daar ging het om. We speelden met de steekparels op de koffertjes en versierden koffers groot en klein. We speelden spelletjes waarbij we iets verstopten in de koffer en moesten onthouden/raden wat het was. Wat is verstopt? Wat zit waar?
Een nest voor Pluis, maar Jules woont in een huis! (1)
Maandagmorgen gingen we met de kleuters naar het toneel "Nest". We mochten op de scène, rond een heel groot nest gaan zitten. De 40 daaropvolgende minuten waren alle kleuters één en al aandacht! Muziek, zang, ritme, beweging, geluidjes, eenden, eieren, kippen, een viool, een houten mevrouwstandbeeld, ballonnetjes,...
Na de voorstelling mochten de kleuters zelf in het decor kruipen... in het nest, een hand geven aan het standbeeld, de viool van dichtbij beluisteren,...
In onze klas kwam er ook een nest : met pluimpjes, zachte doekjes en eitjes in heel veel verschillende kleuren. In het nesthoekje kwamen ook gekleurde zakjes en dozen, zodat de kleuters naar hartelust konden spelen en ontdekken : eitjes zijn hard, pluimpjes zijn zacht. Pluimpjes kan je makkelijk wegblazen. Kleine en grote eieren, kleur bij kleur leggen, geluidjes maken,...
Groot was de verbazing toen bleek dat in het nest eigenlijk een vogel woont : Pluis, de struisvogel. Hij heeft superzachte veren en kan echt stappen en dansen... En hij heeft veel vrienden : allemaal verschillende vogels, die gekke geluidjes maken of nazeggen wat de kinderen zeggen (een papegaai).
Met al die vogelvrienden, zat het nest behoorlijk vol! Dus toen Jules er ook nog bij wou, werd het wel een beetje krap...
Een nest voor Pluis, maar Jules woont in een huis! (2)
Jules kon er echt niet meer bij in het nest! Jules is een kind en kinderen wonen niet in een nest, wel in een huis... Dus ging het huis van Jules in onze klas open en maakten we kennis met de familie van Jules : mama, papa, zus Marie, hond Theo en vis Elvis!
Een nest voor Pluis, maarJules woont in een huis! (3)
Met de plasticine werden heel veel vogels en eitjes voor het nest gemaakt!
We speelden ook nog een spel over vogel Tuur, met een kleurendobbelsteen en pluimpjes om te tellen. Eerst was vogel Tuur verdrietig omdat hij geen pluimpjes had. Maar als het spel gespeeld was, mochten de kleuters vogel Tuur blij laten kijken en veegden ze zijn traantje weg!
We vertelden het verhaal "mama kriebelt Jules." En wij kriebelden elkaar met de pluimpjes uit het nest!