In onze naam, in boeken en kranten, op kleren, op onze koekenpapiertjes en zelfs in de soep! Overal zagen we cijfers en letters en we gingen er ook mee aan het werk in de klas. Zo hebben we ons huisnummer eens onder de loep genomen, onze naam gekleefd met rietjes en in krulletters geprikt tijdens contractwerk. We gingen aan de slag met letterblokjes en stempels en konden zelfs elkaars naam schrijven. We rijgden een naamkettingen met letterkralen en hebben ook onze eigen eerste letter opgegeten (jammer, want hij was wel mooi klaargemaakt). We namen er ook de krant eens bij, want daar barst het van de cijfers en letters. We stonden even stil bij goed nieuws en bij slechtnieuws, bij de verschillende rubrieken in de krant en gingen ook aan het vouwen met pikzwarte vingertjes van de inkt. Eén twee drie vier hoedje van papier! Het thema werd afgesloten met lettertjessoep. Het werd met liefde klaargemaakt door vier hulpchefs en geserveerd in de eetzaal. SMAKELIJK! (Die middag werd onnoemelijk veel gebabbeld in de klas. De lettertjes waren blijkbaar nog niet helemaal verteerd).
Wat dacht je van een bezoekje aan een echte bakkerij? Die dag werden we verawacht in Kerckstede, een voorziening voor mensen met een mentale beperking. Die instelling beschikt over een eigen bakkerij en chocoladeatelier. We mochten alles eens van dichtbij bekijken en gingen ook zelf aan het werk. We bakten ons eigen rozijnenbroodje en mochten ook eens een chocoladefiguur vullen. Nog nooit zagen we zoveel chocolade bij elkaar!
Carnaval des animaux van Camille Saint Saens... klinkt behoorlijk serieus. Dat is het echter niet! Deze franse componist maakte muziekstukken over dieren. Wij gingen ermee aan de slag in de klas. 't Is eens wat anders dan een kleuterliedje. Onze maskers kan je hieronder bewonderen. Het zijn uiteraard... dieren!
Opgepast iedereen! Opgepast kinderen! Tijd voor poppenkast met mol en beer!
Mol kom maar uit je hol en beer kam je haren nog een keer...
Onze twee vrienden zagen er op hun best uit, want ze moesten op het toneel verschijnen... alleen wisten ze niet wat ze moesten spelen. Daar wisten wij wel raad mee. De poppenkast stond centraal. We schilderden decors, speelden met mol en beer, gingen achter de gordijntjes zitten met vingerpoppen en speelpoppen in de aanslag. De gekste verhalen waren goed genoeg. We speelden met de poppen in de klas, maakten poppetjes van klei, rangschikten matroesjkapoppetjes,... Uitendelijk gingen we naar huis met een babbelkous op onze hand!
In deze koude tijden bekommerden wij ons spciaal om de vogeltjes. Op onze speelplaats hebben we het voederhuisje goed gevuld met lekkers (voor de vogels althans) en hingen we mezenbollen op in de kale winterbomen. Daarna gingen we ook aan de slag om de vogeltjes thuis in onze tuin te voorzien van een hapje. We hebben mezenblokjes gemkaakt en een voederplankje. En ziehier het resultaat: een roodborste dat van Wander zijn mezenblokje smikkelt!
Er werd weer eens gekookt in de klas! Op onze kokslijst wordt nauwkeurig bijgehouden welke kokjes reeds werden aangesteld. Zo waren wij nu aan de beurt! Het was winter, we hadden er al een winterwandling opzitten die week, gingen ijsglijden. Tijd dus om ons te verwarmen aan een heerlijke chocolademelk. Voor de gelegenheid bakten we er ook sneeuwballen (miringue) bij!
We hadden de kerstvakantie in het visier. Er stond ons een fijne en gezellige vakantie te wachten. Voor ons begon de vakantie eigenlijk al een beetje in de klas, want we maakten er een kerstfeestje van met pakjes onder gezellige kerstboom en natuurlijk een hapje en een drankje. De catering was in handen van enkele vriendjes die heerlijk zoete sterretjes maakten die we dan zelf mochten versieren. Dat was smullen!
Toen we bij de Sint thuis waren beloofde hij ons om nog eens langs onze school te passeren. Onze turnpantoffeltjes stonden klaar en vol spanning wachtten we op zijn komst. We waren er helemaal klaar voor! De letter S van Sint hadden we al geleerd. Daar waren we natuurlijk apetrots op en daarom stonden onze turnschoenen in de vorm van een S. Die piet toch... kijk maar wat hij deed met onze schoentjes, wat een verrassing toen we 's morgens in de klas kwamen! We genoten van het lekkers en konden niet wachten om het nieuwe speelgoed in de klas te testen!
Waar verblijft die goede Sint als hij in ons land is? Wij hebben het met onze eigen ogen gezien. Op uitnodiging van Sinterklaas himself bezochten we het huis van de Sint in kortrijk! Het is een prachtig groot huis waarvan wij elke kamer mochten binnengaan. We doorkruistten heel veel gangen en gingen alle trappen op en af...
In de keuken zagen we hoe de kokpieten letterkoekjes bakten. We mochten zelfs helpen. Ook konden we zien hoe de pieten speelgoed sorteerden en we mochten mee oefenen in hun turnzaal! Heel even kregen we ook les van de meesterpiet in de Pietenklas. In de slaapkamer van de Sint konden we onze 'tuutjes' zien staan in grote vazen. Wat een verzameling, we stonden versteld. En zelfs het kleinste kamertje van de Sint is niet aan onze aandacht ontsnapt!
We hadden al heel wat gezien... behalve Sinterklaas zelf, maar ons geduld werd beloond. In een van de laatste kamers zat de Sint wat te rusten op zijn stoel. Hij was heel blij met ons bezoek en beloofde ons om onze school ook een bezoekje te brengen!
Een hele klus was het! Met hamer en spijkers gingen we aan de slag om van een eenvoudig blik een sfeervolle lantaarn te maken. Hier zie je hoe we de lantaarn hebben afgewerkt. Zo was hij klaar om met ons mee op pad te gaan op Sint Maartensavond, gaan zingen bij de mensen aan de deur om snoepjes. Ons lichtje zorgde ervoor dat we konden zien wat we zongen en wat er in ons zakje viel!
Naar aanleiding van Wapenstilstand op 11 november organiseerde onze school een Stille tocht. We maakten een vredesduifje met palmtakje en brachten het naar het standbeeld voor de soldaten die stierven tijdens de oorlog. Daar lieten we ook met z'n allen een witte ballon op en lieten twee duifjes uitvliegen. Na één sfeervolle minuut stilte stapten we terug naar onze klas.
Thema herfst in de klas! We zijn gaan wandelen in het bos en kwamen niet met lege handen terug . We verzamelden blaadjes in alle maten en kleuren en lieten ze drogen tussen kranten. Eens gedroogd, plakten we met de mooiste blaadjes een mannetje op ons herfstkunstwerkje. De zandtafel toverden we om tot een kabouterbos en we konden poppenkast spelen met de dieren uit het bos! Het thema werd afgesloten met een lekkere chocoladebolster! Wat hebben onze kokjes dat weer heerlijk goed klaargemaakt!