Deze week leerden we over ons lichaam. Jules had een hele mooie tekening van zichzelf gemaakt, maar hij was echter verschillende lichaamsdelen vergeten. We keken naar ons lichaam en dat van elkaar. We gingen op zoek naar de 'vergeten' lichaamsdelen en tekenden onder begeleiding zelf een kindje met alle lichaamsdelen. We leerden het kriebellied zingen en tijdens het relaxatielesje mochten we elkaar zelfs op verschillende lichaamsdelen kriebelen met een pluimpje. Dat kriebelde! We leerden over zindelijkheid en over wat we moeten doen als we naar het toilet gaan. Aan de hand van verschillende stappenplannen leerden we onze handen wassen, neus snuiten en tanden poetsen. Op donderdag poetsten we dan ook onze tanden met onze eigen meegebrachte tandenborstel. We speelden in een groot bad, tekenden er golven en grote bellen in en keken tijdens de poppenkast naar Jules die in bad moest. In de zaal konden we ons tijdens verschillende omlopen goed uitleven.
Maandag leerden we het sprookje 'Goudlokje en de drie beren' kennen. We knipten gouden lokken uit, krulden deze en kleefden ze op het hoofd van Goudlokje, we speelden telspelletjes met de drie beren, maar het hoogtepunt was toen we in het bos op zoek gingen naar het huisje van de drie beren. Na een kleine wandeling, zagen we tussen de bomen het huisje staan. Voor het huisje zagen we een tafel, met drie stoelen en drie borden. Eentje voor papabeer, eentje voor mamabeer en eentje voor kleine beer. Ook gingen we stiekem in het huisje kijken en oh.. daar zagen we in één van de bedjes Goudlokje liggen. Sssst! Ze slaapt! Terug buiten keken we uit naar de drie beren, maar ze waren nog steeds op wandel, dus gingen we maar terug naar onze warme klas. Aan de hand van het versje 'Bolleke Bolleke Bruine Beer' tekenden we met grootmotorische bewegingen een bruine beer en smulden we van onze zelfgemaakte berenpap. Hmmm... Met meester Ali, sneden we op vrijdag fruit in kleine stukjes en maakten we lekkere fruitsatés.
Op maandag vonden we tijdens het zingen van het liedje 'Op een grote paddenstoel..' een piepklein briefje in onze klas. Het was een briefje van de bezorgde kabouters uit het bos. Ze hebben overal gezocht in het bos, maar er is geen twijfel mogelijk. Kabouter Pinnemuts is verdwenen! Ze hebben geen idee waarom en waar hij nu is. Daarom besloten wij om de kabouters te helpen zoeken. We dachten na en kwamen op een uitstekend plan! We probeerden kabouter Pinnemuts naar onze klas te lokken op allerlei manieren. Aan de hand van een filmpje over kabouters kwamen we te weten wat kabouters zoal graag doen in het bos. We maakten herfstsoep a.d.h.v. een versje, verstopten kaboutersnoepjes, maakten opsporingsberichten en hingen die in heel de school op, maakten mooie kaboutermuziek, vierden kabouterfeest en dansten erop los, maar kabouter Pinnemuts was nog steeds nergens te bespeuren. Op vrijdag beslisten we kabouter Pinnemuts buiten te gaan zoeken en we vonden hem. Hij was een beetje verdrietig. Hij was weggelopen omdat de paddenstoelen waarop hij zo graag heen en weer wipte kapot waren gegaan. Gelukkig maakten wij in de klas heel veel mooie paddenstoelen! Ook genoten we dinsdag van de toneelvoorstelling 'Broemmm'. Onderweg kwamen we een hele mooie, rode paddenstoel tegen met witte stippen. Welke kabouter zou daarin wonen?
Deze week was er net voor schooltijd een eekhoorn, genaamd 'Nootje' op bezoek in onze klas. Nu het herfst is en het kouder begint te worden moet 'Nootje' allerlei herfstvruchten verzamelen om te kunnen eten want als het winter wordt en het gaat sneeuwen kan hij niets meer vinden. Ook moet hij takken, herfstbladeren enz. vinden om een lekker warm nestje te bouwen. Nu er al heel veel herfstbladeren gevallen zijn, vindt 'Nootje' het heel erg moeilijk om al die dingen te vinden. Zowat alles wat hij moet zoeken ligt verstopt onder een dik tapijt van herfstbladeren. Hij vroeg of wij hem wilden helpen zoeken en dat deden we! We gingen naar het bos en stonden even stil bij het begrip herfst. Wat is de herfst eigenlijk? We zochten naar wilde en tamme kastanjes, naar eikels en beukennootjes. We vonden ook de jasjes van de herfstvruchten en herfstbladeren die een verschillende vorm en kleur hadden. Op de grond lagen lange takken, korte takken, dikke en dunne.. Na al dat zoeken mochten we even spelen in het bos. Terug in de klas leerden we welke herfstvruchten eetbaar zijn voor ons en welke niet. Om het 'Nootje' gemakkelijk te maken sorteerden we alle herfstvruchten, alle jasjes, alle herfstbladeren en alle takken bij elkaar. We experimenteerden met het herfstmateriaal in onze ontdekbak en we experimenteerden met herfstbladeren, verf en maakten er een mooi herfstwerkje van. We leerden een herfstliedje, deden de wind na en met ritmestokjes maakten we het geluid van de regen na. We keken naar een poppenspel en keken een filmpje over de herfst. Op het einde van de week kwamen enkele kindjes van onze klas tijdens de speeltijd op het idee om een herfsttaart te maken voor 'Nootje'. Dat vindt 'Nootje' vast heel erg fijn!