Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Soap en TV - 6de leerjaar
19-03-2009
Gastenboek
Heeej Ik heb een gastenboek op de blog gezet zodat jullie daar makkelijk berichtjes kunnen achterlaten. De blog blijft nog even staan zodat ik jullie nog even kan volgen Jullie kunnen natuurlijk ook nog altijd reageren op de berichtjes van vorige dagen en jullie kunnen ook nog steeds punten geven!
Vandaag was het onze laatste dag. Hieronder enkele tekstjes van de kinderen:
Ik vond het een hele leuke week. Spijtig dat juf Sarah weg is. Ik vind het z'on toffe. Ik hoop dat ze zeker nog eens terug komt. - Brent
Deze week was de tofste van altijd. We hebben veel bijgeleerd en geacteerd en vooral veel lol gemaakt. We hebben niets geleerd zoals wiskunde of taal. Vandaag hebben we onze filmpjes bekeken. Bedankt SARAH! - Robbe
Deze week is er iemand langs gekomen om verschillende dingen te vertellen over de TV. We hebben ook hoekenwerk gedaan. We hebben ook een film gemaakt en we hebben zelf mogen filmen. We hebben ook nog naar onze filmpjes gekeken! - Liesje
We begonnen met hoekenwerk over geschiedenis van TV en nog andere dingen. Als dat gedaan was keken we naar onze filmpjes met het 5de en ze waren heel grappig - Mathias
Ik heb geleerd hoe moeilijk het eigenlijk is om een film te maken. Normaal koop je een film in de winkel, maar nu maakten we alles zelf. Decor, script, rekwisieten maakten we of brachten we mee. Woensdag gingen we alles op tape zetten. De decors en rekwisieten maken vond ik het leukste. Het repeteren was ook wel tof. - Jan
Vandaag hebben we eerst in hoeken gewerkt rond de camera, het ontstaan van de tv, budgetten en affiches maken. Die affiches hebben we daarna aan ons raam gehangen. In de namiddag zijn we naar de klas van het 5de leerjaar gegaan om onze filmpjes te bekijken. De filmpjes van het 5de gingen over Dokus, die van ons waren grappige filmpjes, een quiz en een gewoon verhaal over een grote familie! - Silke
Dankzij deze ervaring weten wij dat alles in de filmwereld niet zo eenvoudig is als het lijkt. Maar juffrouw Sarah heeft ons alles geleerd wat wa moesten weten en bovendien op een leuke manier. We kregen een boek, een t-shirt en een badge. Ze heeft heel veel werk in ons gestoken en dat is SUPER. Juffrouw Sarah is een super-stagiaiere. - Liese
Nadat we hadden besproken wat we gingen doen begonnen we met het hoekenwerk. Dat ging allemaal over televisie. In de namiddag was het moment van de waarheid aangebroken: de première. En ja hoor, het mocht er best wel wezen. Maar ja, aal alls komt een einde. Volgende week hebben we weer meester Marc als leraar. Maar deze week zal ik nooit vergeten! - Jo
Vandaag hebben we vanochtend in de voormiddag groepjes gemaakt en hebben we vragen opgelost. In de namiddag zijn we naar het 5de gegaan en hun onze filmpjes laten zien. - Wietse
Deze week was de leukste week van het hele schooljaar. Elke dag was er wel iets speciaal. Maandag was er een spreker. Dinsdag begonnen we aan het scenario en het decor. Woensdag filmden we de hele tijd. En donderdag kwamen we met het 5de leerjaar samen om hun filmpje aan ons te laten zien en onze film aan hen te laten zien. Bedankt juf Sarah! - Quinten
We hebben vandaag alle filmpjes bekeken en er waren er een paar grappige bij. - Stijn
Vandaag hebben we nog eens in ons schriftje gewerkt tot aan de middag. Na de middag hebben we de filmpjes bekeken samen met het 5de. - Fenke
Deze week was echt super, mar het was vermoeiend. We deden het met de hele klas en dat was nog het leukste. En ook nog met onze stagiaire Sarah. Zij heeft deze week onvergetelijk gemaakt! - Jora
Vandaag was het de allerlaatste dag van het project, maar ook de allerlaatste dag in jullie klas. Gho ... toch wel een beetje spijtig hoor! Ik hoop dat jullie een fijne tijd gehad hebben en dat jullie met een glimlach kunnen terugdenken aan deze week en de vorige weken. Doe het allemaal nog heel goed en misschien kom ik nog wel eens langs
Morgen gaat de laatste dag van het project in, alsook de laatste dag van mijn stage in jullie klas. Ik hoop dat we er nog een laatste keer een fijne dag van kunnen maken.
Twee collega's zijn aan het werken. Vanessa vraagt: Seg waarom heb jij eigenlijk gordijntjes aan uw computer hangen? Dom blondje: Ja, hoe moet ik anders mijn Windows afsluiten?
In de film komen volgende leerlingen aan bod: Jo en Liesje
Jaques klopt op de deur, hij wacht maar niemand komt opendoen. Jaques klopt nogmaals, nog steeds komt er niemand opendoen. Jaques klopt een derde maal, dan komt de bomma opendoen. Jaques: Waarom deed je de deur niet eerder open? Bomma: Sorry ik had je de twee vorige keren niet horen kloppen.
In de film komen volgende leerlingen aan bod: Stijn en Quinten
Welkom bij Quiz je Rijk, vandaag verwelkomen wij 2 nieuwe kandidaten: Vanessa en Jean-Pierre. Op het eerste zicht een doodgewone quiz, maar niets is minder waar. De vragen worden zo gesteld dat het antwoord al gegeven wordt en nog steeds weten de kandidaten verkeerd te antwoorden. Hilarische taferelen die leiden tot een schiftingsvraag.
In de film komen volgende leerlingen aan bod: Silke, Liese, Jan en publiek.
In dit stukje zit Jef op café. Hij bestelt 16 pintjes,als deze op zijn bestelt hij nog eens 16 pintjes. Dan vraagt de ober: waarom bestel jij altijd 16 pintjes? Wel, zegt Jef, zie je dat dan niet, op dat bord staat: onder de 16 tappen wij niet!
In de film komen volgende leerlingen aan bod: Jo, Brent en figuranten.
Dit stukje werd zelf geschreven door Jo. Het gaat over een familie met vader Wout, moeder Karolien, dochter Ester, zoon Jonas, tweelingdochters Sara en Sarah en tweelingzonen Rob en Bob. Vader is jarig en krijgt een verjaardagsfeestje zonder dat hij er zelf iets vanaf weet!
In de film komen volgende leerlingen aan bod: Brent, Fenke, Liesje, Wietse, Liese, Silke, Jo en Quinten.
Vandaag beloofde het een leuke te worden. En ja hoor, dit is het zeker en vast geweest! In mijn geval toch. Ik vertrok deze ochtend met een klein hartje naar school, maar al gauw kwamen de kinderen van het zesde leerjaar me op mijn gemak stellen. Ze vertelden dat ze hun teksten goed geleerd hadden, dat ze veel materialen meehadden en dat ze er zin in hadden. Op dat moment was ik al iets meer op mijn gemak.
Dan was het moment aangebroken om te beginnen. Alle decorstukken werden op zijn plaats gezet, er werd even geoefend zonder camera. En dan, het grote moment, het debuut van de zesdeklassers! Filmen! Om de beurt kreeg een leerling de leiding over het fototoestel of de camera, zo kunnen ook de kinderen eens het heft in eigen handen nemen.
Het was een hele drukke dag, met veel over-en-weer-geloop. Maar ik hoop dat de leerlingen er van genoten hebben en veel bijgeleerd hebben! Ik vond het in ieder geval een hele leuke dag!
Twee zotten in de wei Joske: Mathias (of doet iemand anders dit????) Charel: Fenke
Jantje Jantje: Jan Vermeulen: Liesje
De zotte familie Karolien (moeder): Fenke Jonas (oudste zoon): David (of Wietse) Wout (vader): Brent Tweeling (Sara en Sarah): Liese en Silke) Ester (dochter): Liesje Tweeling (Rob en Bob): Quinten en Jo Deur: Juf Sarah
Vandaag was het de tweede dag van het project. We begonnen weer zoals gisteren met de dagplanning. Daarna werkten we verder in ons boekje van Soap en TV. Toen we daarmee klaar waren begonnen we met het bouwen van de decors en het maken van het script. De mensen van het script zeiden welke decors we moesten bouwen. Het is een hele karwei, want we zijn er nu nog mee bezig. Op het einde van de dag krijgen we ons zelf geschreven script mee. En straks verdelen we nog de rollen.
Wat een drukke dag was het vandaag?! Onze dag startte met een opfrissing van enkele beroepen en het aanleren van nieuwe woordenschat rond 'de set'. De nieuwe woorden werden klassikaal aangebracht, nadien werkten de kinderen in groepjes aan de inoefening.
Maar dat was nog niet alles, dan pas startte het echte werk! De klas werd opgedeeld in twee groepen. Eén groep was verantwoordelijk voor het script de andere de groep voor de decors. De kinderen konden hun creativiteit de vrije loop laten gaan en bij de foto's kan je enkele dingen bewonderen.
Op het einde van de dag werden de scripts uitgedeeld en kreeg iedereen (die wilde) een rol toegewezen!
Dus kinderen allemaal, leer je teksten goed, verkleed je ongeloofelijk mooi en morgen maken we er een super-fantastisch-mega-bangelijke maar toch leerrijke dag van!
Groetjes, Juf Sarah
PS: Mijn debuut als deur zal voor eeuwig in jullie geheugen staan
Vandaag was het de eerste dag van het project . We hebben allemaal een zakje gekregen . Met daarin : een contract,een bundel voor de hele week, een persoonlijke badge en als kers op de taart nog een mooie t-shirt met onze naam op. Als eerste van deze veelbelovende week keken we naar een film met allemaal soorten programma's. Daarna moesten we allemaal vragen oplossen over de film. Nadat we die vragen hadden opgelost moesten we brainstormen waarover onze film zou gaan. Toen we daar mee klaar waren moesten nog wat vraagjes opstellen voor de filmdeskundige die ons in de namiddag wat kwam vertellen over hoe het er aan toegaat achter de schermen. In de namiddag kwam de filmdeskundige vertellen hoe het daar dan ging . Het was een zeer boeiende ervaring. Tenslotte zitten we nu onze blog aan te vullen, terwijl de andere kinderen de uitleg van de filmdeskundige aan het samenvatten zijn.
Zoals u hieronder kan lezen, zijn we vandaag met ons project gestart. Als allereerste werden er afspraken gemaakt om deze week in goede banen te leiden, ik hoop dan ook dat het project even succesvol kan blijven als vandaag. Na de afspraken werd het tijd om ons contract te tekenen. En dit ging er heel professioneel aan toe. De directie werd gevraagd om de leerlingen 'uit handen te geven' aan de filmmaatschappij. Hieronder zie je de foto's van alle kinderen samen met de directie van de school en de filmmaatschappij.
!OPROEP! Als u nog karton, stof, verfborstels, dingen die u niet meer nodig hebt, ... thuis hebt liggen, mag u ze altijd meegeven met uw zoon/dochter. Morgen gaan we aan de slag met ons script en decor dus alles is welkom.