...volg hier de avonturen en ervaringen uit de peuter-eerste kleuterklas
09-11-2016
Regen en wind ( van 14/11 tem 24/11/2016)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen?
we spelen in de plassen
we maken zelf wind in de klas mbv een ventilator
we maken zelf regen in de klas mbv scheerschuim, water en verf
we bekijken welke kledij we nodig hebben om naar buiten te gaan als het regent: regenjas, regenlaarzen, paraplu (we brengen onze regenlaarzen en paraplu mee, zet aub overal duidelijk de naam op)
we kijken hoeveel kindjes onder een paraplu passen
in ons tiktakhuisje regent het ook
we doen aan schrijfdans: de regen
we spelen buiten in de wind met plastic zakken en slingers
we tekenen met wasco maar maken het papier dan nat, wat gebeurt er?
Deurtje open, deurtje toe ( van 7/11 tem 11/11/2016)
De kleuters vinden de deuren op school heel leuk. Maar jammer genoeg zijn ze daar heel onvoorzichtig mee, deuren worden ten pas en ten onpas dicht gegooid. Uit schrik voor de vingers gaan we deze week wat stil staan bij de deuren van de klas en de school. Wat zullen we deze week proberen te doen? - we gaan op deurenzoektocht binnen de school - we knutselen een kruipdeur voor de klas - we gaan afdrukken maken met verf (deurtje open, deurtje dicht: welk resultaat hebben we dan?) - we kijken naar Tik tak, wat komt tevoorschijn als de juf de deurtjes van het tik tak huisje open doet? - we zoeken wat achter de deurtjes van de speciale puzzel zit - we luisteren naar het verhaal : Musti en de sleutel - godsdienstmoment: Jezus zet zijn deur open voor iedereen - we drukken sleutels af in klei -...
Het wordt kouder. Mutsen, sjaals en wanten worden bovengehaald. Maar verliezen is makkelijk, mag ik daarom vragen om overal duidelijk de naam op te noteren en eventueel de wanten aan de jas te bevestigen? Indien u nog nieuwe wanten of handschoenen moet kopen, mag ik dan vragen om voor wanten te kiezen, De vingertjes werken niet altijd goed mee bij het aandoen
Op maandag 17/10 gaan we s morgens op uitstap naar het bos. Wij doen dus allemaal onze laarzen of goede stapschoenen aan van thuis. We brengen onze schoenen in een plastic zak met naam erop mee zodat we onze natte laarzen kunnen wisselen als we terug op school komen. Dank u!!!
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we leren Dikkie Dik de poes kennen en luisteren naar de verhalen over Dikkie Dik - we knutselen een lapjeskat en we gaan schilderen met een vork - we spelen spelletjes met de dierendobbelsteen - we spelen het spel 'Hondje Waf' - we krijgen de hond van Lien op bezoek in de klas....wie wil/kan ook eens langskomen met zijn poes of hond? - we knutselen een lange/korte tekkel - we grimeren ons en worden voor een dagje zelf een poes of een hond - we doen aan drama en bootsen een hond of/en een poes na - we leren de geluiden van verschillende dieren en kennen en doen die na - we maken een dierenartspraktijk in de klas, jullie mogen knuffels van poezen en honden meebrengen naar de klas - in de bouwhoek maken we hokken voor de dieren - schrijfdans: streepjes en krulletjes (de haren van de dieren) - ....
VERSJE: Ik wil geen hond, ik wil geen poes en ook geen papegaai hetgene ik het liefste wil, is een grote groene krokodil!
Op 16 september is het strapdag. Wij proberen die dag te voet of met de fiets naar school te komen. De straat zal afgezet worden voor al het verkeer zodat wij voor een keertje op de straat mogen spelen. Wie wil mag vrijdag zijn fiets meebrengen ven eventueel de fietshelm.
Op 1 september begint de school opnieuw. We komen samen met Jules terug naar onze klas. We leren een paar nieuwe vriendjes kennen, wat spannend!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen doen?
- we leren de nieuwe vriendjes kennen ahv kringspelletjes - op dinsdag en vrijdagmorgen gaan we het eerste uurtje sporten met juf Sanne - in de poppenkast gaan Jules en Marie zijn zus ook terug naar school - we luisteren naar het verhaal 'Jules gaat naar school" - we kijken in onze boekentas, wat zit daar allemaal in ? Wat zit er in de boekentas van Jules? - we leren de speelhoekjes in de klas kennen, er is ook nieuw speelgoed... - we knutselen een knutseltas, een verjaardagskalender, een boekentasje, ... we schilderen Jules... - we leren een paar klasafspraken kennen - we gaan op onderzoek binnen de school, weten we alles zijn ? Kennen we alle juffen? Waar doen we onze afval? ... - we oefenen het toiletbezoek, onze handen wassen, onze jasjes netjes aan de kapstok hangen... - we leren een versje en een paar liedjes die we elke dag zullen zingen - we gaan ons een eerste keer meten en knutselen een meetkalender, zullen we dit schooljaar veel groeien? - we maken kennis met de visjes in ons aquarium, we leren voor de visjes zorgen -....
Geef iets mee van thuis Heeft je kind een lievelingsknuffel of een dekentje dat het niet kan missen? Geef het mee in de boekentas om troost te bieden tijdens moeilijke momenten.
Probeer zelf ook wat te ontspannen tijdens het afscheid. Kinderen nemen snel gevoelens over. Maak een grapje of trek een gek gezicht. Vergeet zeker niet nog even te wuiven voor je vertrekt! We nemen afscheid aan de schoolpoort. Uw kindje gaat alleen of samen met de juf naar de klasrij.
Maak je kind duidelijk dat je terugkomt Sommige kinderen hebben namelijk het gevoel dat je hen verlaat. Zeg dus altijd 'tot straks' wanneer je afscheid neemt en maak duidelijk dat mama of papa terugkomt.
Creeer een ritueel Nog een dikke kus en knuffel en geef dan het boekentasje af. Zo weet je kind altijd wat hem of haar te wachten staat.
Leer de namen van andere kinderen Dat zorgt ervoor dat de school vertrouwd voelt voor jouw kind.
EN DIT DOE JE BETER NIET
Wegsluipen Op die manier geef je je kind het gevoel dat hij of zij je niet kan vertrouwen. Neem afscheid, maar hou het kort.
Het afscheid rekken Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Een knuffel, een kus aan de poort en dan vertrekken.
Vergelijken Iedereen gaat op een andere manier om met het afscheid, dus vergelijk je kindje niet met de andere kinderen. Elk kind verwerkt de eerste schooldagen ook anders. Sommige kinderen wenen de eerste dagen niet, maar nadien misschien wel.
Blijven terugkomen Als je eenmaal weg bent, blijf dan weg. Kom niet gedurende de dag terug om te controleren hoe het gaat op school. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Haal je kindje ook niet voor einde schooltijd op, dan stoor je het klasgebeuren en maak je misschien andere kindjes verdrietig omdat hun mama er nog niet is.
Het mooier voorstellen dan het is Doe geen beloftes die je niet kan waarmaken. Vertel je zoon of dochter over de leuke kanten van school, maar vermeld ook de minder leuke kanten. Zo zijn er ook in het klasje regels waar je kleuter zich moet aan houden. Maar overstelp je kind niet met informatie, je hoeft niet elke dag over school te praten.
Te lang wachten met potjestraining Begin ruim op tijd met zindelijkheidstraining. De beste periode om ermee te starten is het begin van een vakantie. Word ook niet boos als het niet lukt, elk kind wordt zindelijk op zijn eigen tempo.
Je kind onhandige kledij aantrekken Er is niets mis met je kindje mooi te kleden, maar hou er ook rekening mee dat kledij makkelijk aan en uit moet. Dus geen jumpsuits of kledij met veel knoopjes, maar wel broekjes of rokjes met een elastiek. Zo voorkom je ook veel ongelukjes. Vergeet ook zeker geen reservekledij mee te geven.
Donderdag kom ik persoonlijk afscheid nemen van de kinderen, maar indien ik u niet meer zie die dag , wil ik u alvast via deze weg een fijne vakantie toewensen en we zien elkaar volgend jaar!
Thema 19: Moois uit de natuur ( van 9/05 tem 20/05/2016)
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen? - we gaan op lentewandeling in de omgeving - we gaan planten en zaaien, en de jonge plantjes leren verzorgen, een serre komt in de klas - juf brengt een verteltas mee over Anna en haar tuintje, we luisteren naar het verhaal en verdiepen ons in de spelletjes uit de tas - we hebben een tuintje zoals Anna in de zandtafel - we gaan vingerstempelen: we kiezen: worteltjes, hyacinten of bloesems - we gaan op zoek naar kriebelbeestjes en gaan die verder "onderzoeken" - in de poppenkast krijgen Cas en Loes een eigen tuintje van mama en papa - we gaan aan de slag met plasticine en kleimatjes waarop bonen, planten...geboetseerd worden - we doen aan Sherborne (relaxatie-oefeningen) en zijn voor even zelf groeiende plantjes - binnen de lesjes schrijfdans tekenen we bomen met rechte en kromme takken -....
PS Wie heeft een paar bloembakken thuis die wij een paar maanden mogen lenen?
Versje: EERST EEN KUILTJE IN DE GROND NIET TE DIEP EN NETJES ROND KLEIN ZAADJE VAN DE BLOEM WORD JE GEEL OF WORD JE GROEN? KUILTJE DICHT EN WATER SPROEIEN HELP ME ZON EN DOE HET GROEIEN!
Thema 17: Op straat...(van 11/4/2016 tem 22/4/2016)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? -een verkeersagent komt op bezoek -we bekijken een auto en een fiets en bespreken de verschillende onderdelen -we doen aan schrijfdans: de racebaan -we wassen de auto's van de klas in onze carwash -we knutselen een verkeerslicht -we oefenen wiskundige begrippen: parkeer de auto voor-naast-achter-in de garage -we schilderen met auto's -we tekenen met stiften die aan autootjes vastgemaakt zijn -we doen een techniek met een auto en een ballon -we knutselen een zebrapad in de klas en oefenen het oversteken -we schilderen wielen aan een auto -we maken een verkeersparcours op de speelplaats en gaan fietsen -....